1 perc egészség: Valóban szuperhatásos testsúlycsökkentő a zellerlé?

Gyógyító csodaszer vagy kissé túlértékelt zöldség?

A zellerlé trend még 2018-ban robbant be a köztudatba és máig is az egyik legnépszerűbb superfood-őrületnek számít. Vannak, akik igazi csodaszerként tekintenek erre a zöldségre, mások nem ismerik el a jótékony hatásait. Lássuk a tényeket!

A zellerlé-hullámot Anthony William indította el egy 2018-ban megjelent cikkével, amelyben a zöldség testsúlycsökkentő, emésztésjavító, energetizáló és méregtelenítő hatását boncolgatta. Állítása szerint a zeller képes helyreállítani az idegrendszer megfelelő működését, olyan kórokozókat pusztít el, mint a herpeszvírusok családjába tartozó Epstein–Barr-vírus, és mérsékli a poszttraumás stressz szindróma, illetve a hozzá hasonló mentális betegségek tüneteit is. Ez mind igazán kecsegtető, sőt talán túl szép is ahhoz, hogy igaz legyen. Éppen ezért a racionális gondolkodású emberek rögtön gyanút is fogtak.

Bár vannak, akik kétségbe vonják a gyógyhatásait, ennek ellenére tovább hódít a zellerőrület. Idén megjelent William új könyve a zöldség áldásos hatásairól, így továbbra is aktuális marad a kérdés, hogy mi is a teljes igazság a trend kapcsán. A zeller mely tulajdonságai bizonyítottak tudományosan, és mely csodaszámba menő hatását érdemes fenntartással kezelnünk? Ennek jártunk utána.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Meredith Herrera Roqué? (@mhrdt) által megosztott bejegyzés,

William tippje:
Az író szerint napi 5 deciliter friss zellerlé igazi elixír a mentális, fizikai, spirituális és érzelmi problémákra. Reggelente éhgyomorra javasolja a fogyasztását, ezután pedig célszerű 15 percet várni az első étkezéssel.

Mi az, ami csupán hype-nak tűnik?

  1. William szerint áldásos hatású, azonosítatlan ásványi sókat tartalmaz a zeller. Erre nincs tudományos bizonyíték, és ő maga sem igazolta állítását.
  2. Ugyan számos egyéni beszámolót olvashatunk csodának kikiáltott gyógyulásokról, orvosilag nincs alátámasztva, hogy a zeller valóban enyhítené a szorongás, az akné, az ízületi fájdalmak, a pikkelysömör, a Crohn-betegség és a sclerosis multiplex tüneteit.
  3. Nincs rá bizonyíték, hogy a zeller lé formájában egészségesebb lenne, mint egészben fogyasztva.
  4. A zeller nem tartalmaz több bioaktív vegyületet más zöldségeknél, ezért bátran facsarhatunk mellé más leveket is.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Anne K (@annekoistila) által megosztott bejegyzés,

Mik a tudományosan igazolható jótékony hatásai?

  1. A zellerlé kalóriaszegény ital, ami értékes tápanyagokat rejt magában.
  2. Maga a zöldség és a belőle kinyert lé is tartalmaz vitaminokat, ásványi anyagokat és antioxidánsokat, mint például A- és C-vitamint, béta-karotint, nátriumot, káliumot, folsavat és magnéziumot.
  3. A szervezet számára előnyös, természetes bioaktív fitokemikáliákat tartalmaz, mint az apigenin és a luteolin, amik laboratóriumi vizsgálatok által bizonyított, gyulladáscsökkentő tulajdonsággal bírnak.
  4.  A zellerlé természetes vizelethajtó, ami segíthet megelőzni a vizesedést és a puffadást. Napi négy szár zeller elfogyasztása pedig csökkentheti a vérnyomást is.
  5. Ha a zellert egészben fogyasztjuk, több rostot vihetünk be a szervezetünkbe, ami segíti az emésztést és jó hatással van a bél mikrobiomjára is, így a zellerlé-facsarás helyett turmix készítését ajánlják a táplálkozási szakértők.

Nyitókép: KucherAV/Getty Images
(mindbodygreen.com)

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: