10 alvással kapcsolatos mítosz, aminek ne dőlj be!

Van, aki a macskagyökérre esküszik, szerintem a levendulás testápolónál hatásosabbat még nem találtak fel, ha pihenésről van szó. Ennek ellenére még mindig számos tévhit lengi körül az alvás témakörét, amiket jobb lenne egy életre elfelejteni.

Egy tavaly az USA-ban, Angliában és Franciaországban készült felmérés során 4337 felnőtt embert kérdeztek meg arról, hogy szerintük melyek a legelterjedtebb tévhitek az alvási szokásainkkal kapcsolatban. Van ugyanis jó pár alvással kapcsolatos mítosz, amik nem mellesleg akár még ártalmasak és az emberekre nézve veszélyesek is lehetnek!

Íme, a TOP 10-es lista:

1. Ha elálmosodnánk autóvezetés közben, hatásos, ha résnyire leengedjük az ablakot vagy bekapcsoljuk a légkondicionálót.

HAMIS: A National Sleep Foundation szerint ez a módszer hatástalan és veszélyes. Ha elálmosodnánk vezetés közben, inkább húzódjunk félre és pihenjünk 15-45 percet.

2. A felmérés során megkérdezzetek 48 %-a hitte azt, hogy alvás közben az agyunk is pihen.

Hamis: Meglehet, a testünk alvás közben pihen, de az agyunk ettől függetlenül aktív, hiszen a pihenés alatt is felelős a szervezet működéséért.

3. Az emberek fele szerint az alvajáró személyt nem szabad felébreszteni.

Hamis: Az alvajáró hasonló cselekvéseket végez ilyenkor, mint amit ébrenlétben is tenne, viszont utólag egyáltalán nem emlékszik ezekre. Éppen ezért könnyen veszélybe sodorhatja magát. Jobban tesszük, ha felébresztjük és visszakísérjük az ágyához.

4. Csak akkor álmodunk, amikor nagyon mélyen alszunk.

Hamis: Az alvás bármelyik fázisában álmodhatunk, habár az előfordulásuk gyakoribb a REM fázisban.

5. Ha esténként nem tudunk elaludni, akkor a legjobbat azzal tesszük, ha az ágyunkban maradunk.

Hamis: Ha 20 perc elteltével sem sikerül elaludni, a National Sleep Association azt javasolja, hogy keljünk ki az ágyból és válasszunk olyan pihentető tevékenységet, amit a lakás valamelyik másik pontján folytathatunk. Olvassunk néhány oldalt a kedvenc könyvünkből a nappaliban vagy hallgassunk zenét.

6. A megkérdezettek 30 %-a úgy gondolta, egy év alatt több pókot is lenyelünk alvás közben.

Hamis: A házi pókok sokkal jobban félnek egy alvó embertől, mintsem, hogy közelebb merészkedjenek hozzájuk. Szóval emiatt nem kell aggódnunk!

7. A hétközben kihagyott alvást bepótolhatjuk a hétvégén.

Hamis: Azzal, hogy megpróbáljuk a hétvégén behozni a lemaradásunkat, nem fordíthatjuk vissza a hétközbeni „nem alvás” negatív hatásait. A legjobb az, ha megpróbálunk a munkanapokon is időben ágyba menni.

8. A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók 20 %-a gondolja azt, hogy jobban fognak aludni, ha lefekvés előtt alkoholt fogyasztanak.

Hamis: A National Sleep Foundation szerint a lefekvés előtti alkoholfogyasztás növelheti annak az esélyét, hogy többször is felébredünk az éjszaka folyamán.

9. A megkérdezettek 17 %-a szerint a horkolás ártalmatlan.

Hamis: Néhány esetben a horkolás olyan súlyos alvászavar tünete, mint például az alvási apnoe (légzéskimaradás alvás közben).

10. Ha lefekvés előtt sajtot eszünk, rémálmaink lesznek.

Hamis: Épp ellenkezőleg! A sajtok tartalmazzák a triptofán nevű esszenciális aminosavat, amelyből a szervezet szerotonint, a szerotoninból pedig melatonint hoz létre, ami segíti álmunkat.

Nyitókép: Kohei Hara/Getty Images

Forrás: www.mydomaine.com

Ha tetszett a meditáció, ezeket is próbáld ki:

Legnépszerűbb cikkek: