10 egyszerű tipp, amivel legyőzheted az állandó fáradtságot

Ha a napi négy feketétől lassan kávé folyik az ereidben, ennek ellenére még mindig kimerültnek érzed magad, ideje valami más megoldást keresni!

A napi tennivalóid után fáradtan zuhansz a kanapéra? Teljesen természetes, ha olykor kimerültnek érzed magad, és legszívesebben bevackolnád magad a jó puha ágyba. Viszont ha folyamatosan kimerültnek érzed magad, akkor lehet, hogy krónikus fáradtság jelentkezett nálad. A következő tippek segítenek abban, hogy újra szuper formába hozd magad:

1. Változtass az étkezéseden

A cukor és a finomított szénhidrátok minimalizálása jelentősen növelheti az energiaszintedet. Fogyassz sovány fehérjét, egészséges zsírokat, lassan felszívódó szénhidrátot (például a quinoa vagy az édesburgonya) és magas rosttartalmú zöldségeket, hogy a tested minél több energiához jusson. Ha a megfelelő étkezés mellett továbbra is fáradtnak érzed magad, akkor beszélj egy egészségügyi szakemberrel egy eliminációs diétáról, amivel kiszűrheted, hogy milyen ételre lehetsz allergiás. Habár az ételallergia elsősorban kiütések, emésztési problémák formájában jelentkezik, a fáradtság az egyik sokszor figyelmen kívül hagyott tünete.

2. Ellenőrizd a vitaminszinted

A krónikus fáradtság jelezheti az alacsony vitamin vagy az ásványi anyag hiányt. Lehet, hogy a B12-vitamin, a D-vitamin, a vas vagy a magnézium alacsony szintje alacsony a szervezetedben? Beszélj az orvosoddal, hogy ellenőrizze a vitaminszinted, majd találjátok meg a legmegfelelőbb lehetőséget a vitamin pótlására!

3. Igyál több vizet

A kávé hosszú távon nem nyújt megoldást a kiszáradás okozta fáradtságra. Érdemes mindig magadnál tartanod egy palack vizet, amihez akár egy kis citromot, vagy mentaleveleket is adhatsz. Nyugi, nem kell lemondanod a kávéról sem, de még mielőtt bedobnál egy erős feketét, igyál meg egy nagy pohár vizet!

4. Változtass a reggeli rutinodon

A reggeled befolyásolhatja a napod hátralévő részét, ezért fontos, hogy energiával telve indítsd a napot. Ha ébredés után rögtön a telefonod után nyúlsz, ne csodálkozz, hogy fáradtan és gyűrötten indulsz el dolgozni. Próbáld meg a reggeli Instagram-görgetést 15 perc jógára cserélni, hiszen a reggeli testmozgás hozzájárul az energiaszinted javításához. A mozgással is azt üzened a testednek, hogy itt az ideje felébredni.

5. Párologtass illóolajat a lakásban

Az aromaterápiás olajok hatékony eszközök a kikapcsolódás fokozására és a fáradtság csökkentésére. Próbáld ki a borsmentaolajat, aminek áldásos élénkítő hatása pillanatok alatt felébreszt. Emellett az erdei fenyő illóolaj is rövid időn belül lendületbe hoz, sőt rozmaring illóolajjal vegyítve a memóriádnak is jót tehetsz vele. 

6. Legyen pihentető az alvás

Ehhez ajánlott letölteni egy alvásfigyelő alkalmazást, amely visszajelzést ad számodra az alvásod minőségéről. A Sleep Cycle segítségével például megtudhatod, hogy hányszor váltasz alvópózt az éjszaka folyamán, és mennyi időt töltesz a negyedik NREM, vagyis a mélyalvás állapotában. Amennyiben a stressz, külső zajok és fények megakadályoznak a pihentető alvásban, akkor itt az ideje egy alvásszakértővel is felvenni a kapcsolatot!

7. Csökkentsd a koffein mennyiségét

Noha egy koffeinben gazdag kávé egy kevés időre lök egyet az energiaszinteden, de később újra fáradékonyabbá tesz. Mi lehet ennek az oka? A koffein miatt az idegsejtek üzeneteket küldenek az agyalapi mirigynek, amely figyelmezteti a mellékvesét a stresszhormonok előállítására. Más szavakkal, ha egy nap több csésze kávét megiszol, az olyan, mintha a szervezeted állandó vörös riasztásban lenne. Ezt elkerülvén a délutáni kávét cseréld le zöld teára, ami jóval kevesebb koffeint tartalmaz, mint egy erős fekete.

8. Menj el sétálni

Egy tanulmány szerint a sok ülés kimerültséget és energiahiányt okozhat. Ha alapvetően ülőmunkát végzel, akkor figyelj arra, hogy minimum heti négy napba beiktass 30-45 perces edzéseket. Figyelj oda arra, hogy napközben néha felállj az asztalodtól, sétálj egyet a munkahelyed környékén, vagy időközönként a székedből felállva nyújtózkodj kicsit.

9. Próbáld ki az adaptogén gyógynövényeket

Az adaptív hatású gyógynövényeket évszázadok óta használják a stressz természetes kezelésére, valamint az energiaszint, figyelem növelésére. Érdemes kipróbálnod az ashwagandhát, ami rövid időn belül szembe száll a krónikus fáradtsággal.  A jó hír, hogy kapszula vagy por formájában is beszerezheted különböző bioboltokban.

10. Kezeld a stresszt

Stresszes helyzetekben a szervezeted elkezd kortizolt (sresszhormon) termelni, ami kimerültséghez is vezethet. Próbáld meg elkerülni ezt és készíts stressznaplót, sportolj, hallgass zenét vagy végezz valamilyen kreatív tevékenységet! Igazából bármi szóba jöhet, ami egy kicsit is jókedvre derít, ellazít és segíthet kilábalni a szorongásból.

Nyitókép: Eva-Katalin/E+/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: