10 energetizáló gyógynövény, ami segít fókuszálni

Túlpörögtünk, ehhez nem fér kétség. Manapság sokkal több feladattal kell szembenéznünk, mint korábban bármikor. Éppen ezért még fontosabb, hogy ismerjük azokat a természetes megoldásokat, amik támogatnak bennünket ebben a felfokozott világban.

Már a napra sem emlékszem, mikor volt utoljára olyan, hogy nem volt semmi dolgom, vagy nem várt rám semmilyen megoldandó feladat. Persze, természetes, hogy a gondtalan napok a gyerekkorral véget érnek, mégis mintha manapság egyre többen hajszolnánk magunkat a végletekig. Amikor egyszer-egyszer sikerül megállnunk rezignáltan vesszük tudomásul, „Te jó ég megint eltelt x hét/hónap vagy év… Egyre több munkát vállalunk, hogy miért, az egy másik cikk témája lehetne, de az biztos, hogy éppen ezért kénytelenek vagyunk kiaknázni a szervezetünkben lévő összes potenciált. Mondom ezt egy nagy pohár zöldség-gyümölcs smoothieval a kezemben, amit egy kis ashwagandhával és némi virágporral turbóztam fel, hogy még egészségesebb legyen. Előbbi megnyugtatja a fáradt idegeimet, utóbbi pedig többek között szuper immunerősítő. Egyre többen vagyunk, akik igyekeznek a táplálkozással, mozgással, megfelelő rekreációs tevékenységekkel megerősíteni a szervezetüket, hogy még nagyobb energiákkal tudjunk aztán működni a munkában. A fentieken túl, érdemes a gyógynövények erejét is segítségül hívni, a következőkben azoknak kedvezünk, akik szeretnének fókuszáltabbak és koncentráltabbak lenni. Ez a 10 gyógynövény ebben (is) segít.

1. Ginzeng

Az évezredek óta használatos csodaszer nem véletlen szerepel listánk első helyén. A ginzengben ugyanis olyan összetevők találhatók, amelyek semmilyen más növényben nincsenek jelen. Többféle ginzeng is elérhető, a legjobb mégis az ázsiai fajták közül a koreai, amely 4-7 %-ban tartalmaz ginzenozidokat. Ez az alkotóelem képes megszüntetni a stressz által okozott tüneteket, illetve növelik a fizikai és szellemi teljesítőképességet.

2. Zsálya

A hagyományos magyar konyhában is szívesen használt fűszer hatásairól ódákat zengenek. A benne található foszfor javítja a memóriát, míg a magnézium táplálja az idegsejteket és az izomzatot. Hatékony stresszoldó és idegcsillapító, idegkimerültségre az egyik legjobb természetes gyógyír. Nem csoda, hogy már az ókori rómaiak is nagy becsben tartották, sőt azt is gondolták, a zsálya halhatatlanná tesz. 

3. Guarana

Serkentő hatásának köszönhetően az energiaitalok egyik legfőbb összetevője. A guarana az Amazonas környékéről származik, egyfajta kúszónövény, amelynek magja többek között koffeint és tanninokat is tartalmaz. A tanulmányok szerint a guarana jelentősen javítja a memóriát és a szellemi teljesítőképességet, magas antioxidáns tartalmának köszönhetően pedig hatékonyan veszi fel a harcot a káros szabadgyökökkel szemben.

4. Kislevelű bakopa

A hagyományos ájurvédikus gyógyászatban csak brahminak nevezett növény pozitív hatásairól már az időszámításunk előtti IV. századból is találunk feljegyzéseket. Ezt a növényt elsősorban az elmét élesítő és különféle mentális problémák kezelésére ajánlották. Kísérletek során bizonyították adaptogén hatását is, aminek köszönhetően remek segítség a stresszes időszakokban. A mesterséges készítményekkel szemben a bakopa nem szedál le, hanem egyfajta relaxált, de éber állapotot idéz elő.

5. Borsmenta

Az emésztési problémákkal küzdők egyik kedvenc gyógynövénye számos más panasz ellen is bevethető. A borsmenta olaj illata ellazít, élénkíti a vérkeringést és képes csökkenteni a fájdalmat, többek között a fejfájást is. Továbbá bizonyítottan hatékony segítség a koncentrálásban, illetve a memóriát is javítja.

6. Rozmaring

A finom illatú rozmaring közismert vérkeringést serkentő hatásáról, ennek köszönhetően a növény javítja az agyi erek vérellátását. Már csak az illata is képes csökkenteni a migrént és nyugtató, stresszoldó hatással is bír. Érdemes pár csepp rozmaring illóolajat párologtatni a nehéz, stresszes időkben, hogy egy picit felfrissüljünk, és az agyunk is új erőre kapjon.

7. Illatos rózsás varjúháj

A Rhodiola rosea, azaz az illatos varjúháj adaptogén gyógynövény, azaz segít a szervezetnek megküzdenie a stresszel. Embereken és állatokon végzett kísérletek sora bizonyítja, hogy a növény csökkenti a mentális fáradtságot, fokozza az agyműködést, sőt, még a sportteljesítmény növelésére is alkalmas. A kiégésben szenvedők számára is nagy segítség lehet. Egy 12 hetes kutatás során 118 kiégésben szenvedő embert vizsgáltak, már napi 400 mg Rhodiola rosea javította a kedélyállapotukat és koncentrációs képességüket.

8. Ashwagandha

Az ashwagandha, a természet Xanax-a, méltatlanul kevés figyelmet kap, pedig nagyon hasznos gyógynövényről van szó. Képes fokozni a figyelmet, sőt, az információ feldolgozás sebességét is, Indiában több ezer éve használják stressz enyhítésére és az energiaszint javítására. Nyugtató hatása miatt ráragadt az álombogyó elnevezés is, nem véletlen, hogy az álmatlanságban szenvedők is előszeretettel használják. Az ashwagandha lelassítja az idegsejtek sorvadását, ezért például az Alzheimer- vagy a Parkinson-kór kezelésében is nagy segítség lehet.

9. Ázsiai gázló (gotu kola)

Az ájurvédikus gyógyászat több évezredes múltra tekint vissza és manapság a fejlett országok is egyre szívesebben kacsintgatnak az ősi indiai hagyományok felé. A gotu kolát a tanulás gyógynövényének is nevezik, ugyanis javítja a memóriát és fokozza a koncentráció képességét. Az ájurvédikus gyógyászatban a depresszió, a krónikus fáradtság és az álmatlanság kezelésére is használták. Emellett ez a csodás gyógynövény nagyszerű segítség lehet az agy plaszticitásának megőrzésében, azaz lassíthatjuk vele az időskori elbutulást. Fontos, hogy májbetegség esetén nem ajánlott az ázsiai gázló szedése!

10. Maca

A dél-amerikai maca gyökér és a belőle készült por több, mint 2000 éve hatékony segítség az ember számára. Tudományos kutatások bizonyítják, hogy a maca képes csökkenteni a stresszt, növeli az energiát, javítja az agyi funkciókat, sőt, még a memóriánkat is élesíti. A perui ginzengnek is nevezett növény A-, B1-, B2-, B3-, C-, D-vitamint, kálciumot, magnéziumot, vasat, cinket, rezet, nátriumot és káliumot is tartalmaz.

Forrás: healthline.com
Nyitókép: Dina Belenko Photography/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

    Legnépszerűbb cikkek: