10 érdekesség a Golden Gate hídról

1937-ben május 27-én adták át a mára San Fransico jelképévé vált Golden Gate hidat, mely nemcsak akkor, hanem most is egy páratlan építménynek számít.

A Golden Gate híd 1937-es megnyitása óta San Francisco jelképe, és a világ egyik legismertebb hídja. Ez a mérnöki csoda nemcsak a várost köti össze Marin megyével, hanem látogatók millióit vonzza minden évben. Azonban a híres narancssárga híd sokkal többet rejt, mint amit elsőre látnánk. Cikkünkben most tíz tényt gyűjtöttünk össze a hídról, amelyek meglephetnek és lenyűgözhetnek. Ismerjük meg a híd nevének eredetét, a megdöntött rekordokat és még sok mást erről az ikonikus látványosságról. 

1. A híd a tervezettől korábban elkészült

Ez sokakat meglephet, hiszen napjainkban hozzászoktunk ahhoz, hogy egy-egy építkezés hónapokat, akár éveket is csúszik, azonban a Golden Gate híd esetében ez nem így volt. A nagyszabású építkezés 1933. január 5-én vette kezdetét, majd kicsivel több mint négy év múlva, 1937. május 27-én, a tervezett átadástól korábban birtokba vehették azt a lakosok. Fontos tudnunk, hogy a gazdasági világválság idejében zajló projekt az arra szánt költségvetésen belül tudott maradni, azaz 35 millió dollárból elkészült.

2. Lehetetlen vállalkozás?

1930-as években San Francisco volt az utolsó amerikai nagyváros, amelyet elsősorban kompok szolgáltak ki és melynek növekedése visszaesett a többi állammal való kapcsolódás hiánya miatt. A városnak sürgősen szüksége volt egy megoldásra. Mielőtt a Golden Gate híd megépült volna, a világ leghosszabb függőhídja mindössze 3501 láb hosszú volt, ami 699 lábbal rövidebb volt a tervezett projektnél. Ez, valamint az erős szelek és a mély vizek a San Francisco-öbölben kockázatos vállalkozássá tették a híd építését, de Michael M. O’Shaughnessy és Joseph B. Strauss kitartottak terveik mellett és végül sikerrel jártak.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Tom Parent (@nobrakes_on_life) által megosztott bejegyzés

3. Volt komp, nincs komp

Mielőtt a híd elkészült, a San Francisco-i lakosok hajóval utaztak Marin megyébe. Ez a bizonyos kompjárat az 1820-as években kezdődött, és Golden Gate híd megépítéséig több mint 100 éven át szállított utasokat, autókat és minden mást a vízen.

4. Honnan a név?

A híd a San Francisco-öböl Csendes-óceán felőli bejáratáról, az az a Golden Gate-szorosról kapta a nevét. A szorost magát pedig egy amerikai topográfus keresztelte el, hiszen az 1846-ban úgy érezte, hogy emlékezteti őt egy bizánci kikötőre, amely a Golden Horn nevet viseli.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Eddie Baute Abu-Amsha (@ejbaute) által megosztott bejegyzés

5. Nem egy vidám történet

A híd építésekor a biztonsági intézkedések nem voltak olyan szigorúak, mint most. Lépéseket ugyan tettek a dolgozók biztonsága érdekében, de még így sem nem lehetett minden balesetet megelőzni. Ezért a híd alatt egy biztonsági hálót feszítettek ki, hogy az „elkapja” a leesett munkásokat, és bár 19 embert sikerült megmenteni, 11 nem volt ilyen szerencsés, ők sajnos életüket vesztették.

6. Rekorder híd

Amikor megépült, a Golden Gate híd 2737 méteren ívelt át, a pilonok közötti távolsága pedig 1280 méter volt, így az a világ leghosszabb függőhídjának számított. A rekordot pedig több mint huszonöt éven át tartotta, mindaddig, ameddig New York-ban át nem adták a Verrazzano-hidat, mely felülmúlta azt. Persze az évek múlásával utóbbi is elvesztette ezt a címet, jelenleg a törökországi Dardanellák fölött átívelő, Európát Ázsiával összekötő, 1915 Çanakkale nevű szerkezet a rekorder, melynek teljes hossza 3563 méter.

7. A híres szín

Szinte bárkit megkérdezhetünk arról, hogy milyen színű a Golden Gate híd, hiszen a legtöbben tudják a választ. Azonban, ha mélyebbre ásunk a történetében hamar felfedezhetjük, hogy az eredeti tervekben fekete-sárga festés szerepelt. A haditengerészet ugyanis ezt javasolta annak érdekében, hogy a híd jól látható legyen az elhaladó hajók számára, különösen San Francisco híres ködében. Szerencsére a tervező, Irving Morrow ezt elvetette, és inkább az „inetrnationale orange” mellett döntött, mivel az jobban illik a híd környezetéhez, miközben kiváló láthatóságot is biztosít.

8. Látványos átadó

A Golden Gate híd nyitónapja igazán látványos esemény volt. 1937. május 27-én tartották meg, és hatalmas tömeg gyűlt össze, hogy részt vegyen a történelmi pillanatban. Az ünnepség alatt a gyalogosok először kelhettek át a hídon, mielőtt az autós forgalom számára is megnyitották volna. Ugyan Franklin D. Roosevelt nem vett részt az eseményen, azonban az elnök utasítására az megnyitón San Francisco és Marin összes tűzoltószirénája megszólalt, minden templom harangja megkondult, a hajók megszólaltatták kürtjeiket és minden ködkürtöt megfújtak.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

@nonstop.archived által megosztott bejegyzés

9. Csak két ember volt elég fontos ahhoz, hogy lezárják

Bár különböző javítások és időjárási tényezők miatt megesnek műszaki, illetve kényszerű lezárások, azonban a történelem során csak két férfi volt elég fontos ahhoz, hogy az egész hidat lezárják miattuk. Az első Franklin D. Roosevelt elnök, a második pedig Charles de Gaulle francia elnök. Na, és persze az a két szarvas, akik 2014-ben úgy döntöttek, hogy az esti csúcsforgalom ellenére is átkelnek a hídon.

10. Igazi attrakció

Végül, de nem utolsósorban, a Golden Gate hídról szóló érdekes tények listáján egy Globehunters tanulmányból származó adat következik. Az utazási ügynökség megállapította, hogy a Golden Gate hidat több mint 2 millió képen címkézték meg az Instagramon, így ez a világ kilencedik legnépszerűbb amerikai látványossága. Az első helyen egyébként Disneyland áll.

Nyitókép: Wikimedia
Forrás: Golden Gate

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)