10 nyári kasszasiker, amit ma is bármikor újranéznénk

Mi a közös a Grease-ben, a Galaxis őrzőiben, az E.T.-ben és a Barbie-ban? Látszólag semmi, de az mindenképp összeköti őket, hogy mind nyári premierjének köszönhetően hozott dollármilliókat a stúdióknak.

A nyári kasszasikereket, azaz másnéven blockbustereket először 1975-ben kezdtük emlegetni, amikor is Steven Spielberg A cápa című mozija után a stúdiók sorra kezdték engedélyezni az óriási költségvetést igénylő filmeket, melyek premierjeit gyakran – ügyesen megfontolva – nyárra időzítették. Ilyen volt tavaly a Barbie és az Oppenheimer is, melyek nemcsak a kasszáknál teljesítettek jól, hiszen a Barbenheimer-jelenség okán igazi kultusz alakult ki körülöttünk. Azonban korábban a Marvel, a DC és persze A cápán túl Spielberg is sokat tettek azért, hogy a nyáron bemutatott alkotások miatt szívesen meneküljünk a tűző napsugarak elől a mozik hűvös sötétjébe. Most olyan bluckbustereket idézünk fel, amiket akár ma is szívesen újranéznénk.

Grease (1978)

Olivia Newton-John és John Travolta főszereplésével készült el a minden idők máig egyik legsikeresebb filmmusiceljeként számon tartott Grease. A történet teljesen klisés, a jó kislány beleszeret a rossz fiúba, akiknek a kapcsolatában persze a dolgok nem mindig mennek egyszerűen. Van könnyes búcsú, sok változás és nagy egymásra találás is. A mozit eredetileg 1978. június 16-án mutatták be és nyári szerelmet feldolgozó témája miatt tökéletesen rezonáltak is vele a nézők, így mindenféle látványos tömegjelenet és effektek nélkül is összesen 190 millió dollárt keresett az Egyesült Államokban.

E.T., a földönkívüli (1982)

Az E.T. bebizonyította, hogy az érzelmes családi mozik is ugyanolyan jövedelmezőek lehetnek, mint az akció- és horrorfilmek. Az Egyesült Államokban 435,1 millió dollárt hozott a kedvenc földönkívülink, míg összbevétele 792,9 millióra rúgott. Amellett, hogy Spielberget ez már tényleg igazi kasszasiker-specialistává tette, még a legjobb rendezőnek és a legjobb filmnek járó Oscar-jelöléseket is elkönyvelhette.

Vissza a jövőbe (1985)

A Szellemirtók 1984-es sikere után a ’85 nyarán is egy sci-fi kapta a reflektorfényt. A Vissza a jövőbe mára kultikussá vált és 2024-ben legalább annyi rajongója van, mint negyven évvel ezelőtt. Az időutazó tiniről és a flúgos tudósról szóló alkotás népszerűsége akkor igazán váratlan volt, így méginkább lenyűgöző, hogy 210,6 millió dollárt keresett az Egyesült Államokban.

Batman (1989)

Tim Burton Batmanje azon nyári kasszasikerek egyike volt, amely előrejelezte a filmgyártás új korszakát. Az Egyesült Államokban 251,3 millió dollár bevételt hozott, amelyből 40,5 millió dollár csak a nyitóhétvégén folyt be, és ez utóbbi már a forgatás teljes költségét fedezte. A mozi máig ikonikus, és rengeteget tett azért, hogy Hollywoodban máig tényezők lehessenek a szuperhősök.

Jurassic Park (1993)

Senkit sem ért meglepetésként, hogy Spielberg technológiailag áttörő dinoszauruszos thrillere igazi szenzáció volt premierjekor. A Jurassic Park uralta az amerikai mozikat, 47 millió dolláros nyitóhétvégével és összesen 402,8 millió dolláros bevétellel tagadhatatlanul kasszasiker volt, míg globálisan 914,7 millió dollárt hozott a Universal Picturesnek.

Men in Black (1997)

Will Smith 1996-ban a Függetlenség napjával, majd 1997-ben a Men in Black című mozival tudatta a világgal, hogy bizony ő is tudja, mi a kasszasikerek receptje. A Men in Black 250 millió dolláros bevételre tett szert, így nem is meglepő, hogy mára már franchise-ként emlegetjük a Sötét zsarukat.

Shrek (2001)

Az ezredforduló utáni években egyre népszerűbbé váltak az animációs filmek is, mely sikernek 2001-ben már a Shrek is szépen megágyazott. Az ogre sztárrá válása pedig azt is jelezte, hogy a kézzel rajzolt alkotások ideje lejárt, így lassan mindenki áttért a CGI-ra. Persze, a siker nemcsak a rajongók számában, hanem az Egyesült Államokban elkönyvelt összesen 267,7 millió dolláros bevételben is megmutatkozott.

A Karib-tenger kalózai: Holtak kincse (2006)

A Disney kalóz-kalandfilmje, amely az azonos nevű vidámparki attrakciójukon alapult, váratlan sikert aratott 2003-ban. A második Karib-tenger kalózai mozi pedig még népszerűbb lett, mint az első: 423,3 millió dollárt hozott az Egyesült Államokban, mellyel a franchise a kasszáknál legjobban teljesítő részévé vált.

A sötét lovag (2008)

A nagy jegyeladások ellenére a Pókember 3 nem kapott kiemelkedő kritikákat, ezért sokan úgy vélték, hogy eljött a szuperhős filmek korszakának vége. Ez a jóslat azonban egy évvel később tévesnek bizonyult. A Sötét lovag, mely Christopher Nolan Batman-trilógiájának második része, 2008-ban 535,2 millió dolláros bevételt hozott az Egyesült Államokban. Ezzel pedig el is indított egy új korszakot a sötétebb, „presztízs” szuperhős filmek számára. Ugyanazon a nyáron indult útjára a jelenlegi Marvel Moziverzum is a Vasemberrel.

Bosszúállók (2012)

Ha pedig Marvel, akkor először szögezzük le, hogy ők nem a kis költségvetésű filmjeikről híresek, sőt az igazat megvallva, nem ismernek határokat, ha arról van szó, mennyit szánjanak új mozijaikra. Ez pedig így van jól, hiszen a 2010-es évek tagadhatatlanul róluk szóltak. 2012-ben először álltak össze a Bosszúállók és az a kockázatos lépés, hogy több szuperhőst zsúfoltak egy filmbe, ki is fizetődött. A mozi 23,4 millió dollárt keresett az Egyesült Államokban. A siker pedig bebiztosította, hogy az MCU a következő évtizedben rendszeres szereplője lesz a nyári kasszasikereket felsorakoztató listáknak. 2013-ban a Vasember 3., 2014-ben a Galaxis őrzői, 2021-ben pedig a Fekete özvegy kapta meg a blockbuster címet.

 

Nyitókép: IMDb

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)