11 étel, ami nemcsak egészséges, a hajad is gyorsabban nő tőle

Ha gyönyörű hajkoronára vágysz, ne csak külsőleg kényeztesd, (t)egyél meg érte mindent, ami jót tesz neki.

Fitneszguruk szerint a kockás has nem az edzőteremben, hanem a konyhában kezdődik. De igaz az állítás a hajra is: ha szeretnél egészségesen fényes és könnyen formázható frizurát, akkor sem mindegy, hogy mi kerül a tányérodra.

A szeptember ideális hónap arra, hogy a naptól, sós víztől kifakult, meggyengült, száraz és töredezett haj megújuljon. Különös tekintettel arra is, hogy az évszakváltás mindig a szokásosnál nagyobb mértékű hajhulláshoz vezethet. Itt az ideje a tápláló és kényeztető pakolásoknak, maszkoknak, hajszerkezet javító professzionális kezeléseknek.

De ne ess abba a hibába, hogy a megújulásra csak addig gondolsz, amíg beszerzed és használod a legdrágább termékeket. A látványos és a haj egészégét szolgáló változáshoz a külső ápolás alapvető, de önmagában nem lesz elég. Belsőleg is kell erősíteni a hajszálakat, ehhez nyújtanak óriási segítséget a biotinban gazdag ételek.

Mi az a biotin?

A biotin egy B-vitamin, olyan esszenciális mikrotápanyag, amely koenzimként működik a fontos anyagcsere-folyamatokban. Valóságos Jolly Joker a szépségápolás terén: „növeli a haj rugalmasságát, erősíti a hajszálakat, és megakadályozza a haj kiszáradását, töredezését. A biotin segít a keratin termelésében is, amely az egészséges haj elsődleges összetevője. Ezenkívül elősegíti az oxigén szállítását a tüszősejtekhez, egészségessé és létfontosságúvá téve őket” – mondja Shabir Daya  gyógyszerész. De a haj mellett a bőrnek, és a körmöknek is jót tesz, valamint segíti az egészséges anyagcserét is.

A biotin vízben oldódó anyag, amelyet szervezetünk nem képes elegendő mennyiségben tárolni. Ezért ajánlott naponta fogyasztani különféle friss, biotinban gazdag élelmiszereket.

Ha szeretnéd visszanyerni hajad fényét, volumenét, és támogatni a növekedését, akkor az alábbi 11 élelmiszert fogyaszd minél gyakrabban:

1. Tojás

tojásallergia
Fotó: Claudia Totir/Getty Images

A tojás a tápanyagok koncentrátuma. A biotinban gazdag élelmiszerek rangsorában a sárgája miatt nagyágyú: körülbelül 10 mikrogrammot tartalmaz, ami az ajánlott napi bevitel egyharmada (30-100 mcg). Fontos, hogy,  jól főzzük meg a tojást, a nyers tojásfehérje ugyanis avidint is tartalmaz, ez egy olyan fehérje, amely megzavarja a biotin felszívódását.

2. Lazac

A lazac nemcsak „jó” Omega-3 zsírokban gazdag, hanem jelentős mennyiségű biotint is tartalmaz, így ideális táplálék az egészséges bőr és haj számára. Változatosan elkészíthető, füstölve, grillezve, és nyersen is kiváló.

3. Máj

A baromfihús és a vörös húsok is nagy mennyiségben tartalmaznak biotint, de a leggazdagabb forrása a marhamáj.  Számszerűen: 75 gramm marhamáj 31 mcg B7 vitamint biztosít a szervezet számára.

4. Szójabab

A szójabab fontos élelmiszer, ha a húsmentes étkezés híve vagy. A fehérjében és rostban gazdag hüvelyesek kiváló biotin forrás alternatívák. A bab, a lencse és a csicseriborsó is hasznos, de a szója a leggazdagabb tápanyagforrás a haj és a bőr szempontjából.

5. Napraforgómag

A diófélék és magok rágcsálásával rögtön két legyet üthetsz egy csapásra: egyrészt kiváló ásványi anyagokat, vitaminokat (köztük a B7 vitamint) és hasznos zsírokat tartalmaznak, másrészt egészséges nassolnivalók. A magok közül is kiemelkedik a napraforgómag, amely kifejezetten gazdag biotinban, de szintén jó választás a mandula is.

6. Gomba

A gomba is sokat segít az egészséges bőr, haj, köröm trió tekintetében, alacsony kalóriatartalmú, antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságú, és biotin tartalma is számottevő.

7. Édesburgonya

Édesburgonyás reggeli

A béta-karotinban, biotinban, C-vitaminban és számos ásványi anyagban gazdag édesburgonya rendszeres fogyasztását is meghálálja a haj. A klasszikus felhasználás mellett (sült, püré) érdemes chipset is készíteni belőle házilag, ami egészségesebb verziója a bolti zsíros változatoknak, így a derékbőségnek is jót teszünk.

8. Avokádó

Ez az egzotikus gyümölcs telítetlen zsírokban és E-vitaminban erős, amelyek táplálják a bőrt és a hajat. Ideális reggeli pirítóssal, vagy zöldséghasábokhoz mártogató krémnek, de rizshez és tésztához adva is érdemes megkóstolni.

9. Spenót

Gyerekkorunk óta tudjuk, hogy a spenót fontos élelmiszer, hiszen Popeye is nagyra nőtt tőle. A zöld leveles zöldségek fontosak és hasznosak a szervezet számára, különösen igaz ez a spenótra, ami nagymértékben tartalmaz A és C-vitamint, antioxidánst, biotint, valamint a szem egészsége érdekében fontos luteint is. Salátába, turmixba, vagy főzelékként egyaránt ajánlott a fogyasztása.

10. Brokkoli

Táplálkozási szakértők ajánlása alapján, ha csak egy zöldséget választhatnánk, amit rendszeresen fogyasztunk, akkor az a brokkoli legyen, amely szinte csodaszer az egészség szempontjából. Antioxidáns, gyulladáscsökkentő, rákellenes tulajdonságokkal rendelkezik, és biotint is tartalmaz. Köretként készítve a lazac mellé valóságos biotin bomba a hajnak, de levesként és turmixként is kifejezetten finom.

11. Tonhal

A lazacnál kisebb mennyiségben ugyan, de a tonhal is nagy mennyiségben tartalmaz biotint. Salátákhoz, tésztához vagy szendvicshez is kiváló. Legpraktikusabb kiszerelése a konzerv, arra azonban érdemes figyelni, hogy jó minőségű olivaolajban tartósított verziót válasszunk.

Forrás: vogue.it

Nyitókép: Ada Summer/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: