11 nagyszerű dolog a gyerekneveléssel kapcsolatban, amit a világ Maria Montessorinak köszönhet

Az olasz származású pedagógus és pszichológus Maria Montessori a XX. század legnagyobb hatású pedagógiai rendszerének megalkotója 152 éve született.

Megfigyeléseinek, kísérleteinek köszönhetően a korábbi nevelési felfogással merőben eltérő pedagógia alapjait rakta le, amely napjainkban is érezteti hatását. Életét a szabad, boldog és öntudatos ember nevelésére tette fel, így mindannyian rendkívül sokat köszönhetünk neki. Módszereit, annak hihetetlen sikerei miatt a világ számos országában alkalmazzák ma is. De lássuk, mik azok az alapelemek, amelyek ennyire különlegessé teszik életművét

1. Üres váza

Korábban a gyermekekre úgy tekintettek, mint valami üres vázára, amelyet a felnőtteknek kell megtölteni tudással és engedelmességgel. Montessori ezzel ellentétben a gyermekre kerek egészként tekintett a kezdetektől fogva, és a szülő vagy tanár feladatának a gyermek megismerését tekintette. Montessori volt az első, aki arra biztatott, hogy tegyünk egy lépést hátra, és a megfelelő biztonságos környezetet megteremtve hagyni kell a gyermekeket, hogy hibázzanak, és, hogy azokat azokat önállóan kijavítsák.

2. A rózsának megengedni, hogy rózsává fejlődhessen

A módszer egyik legkülönlegesebb eleme a gyermek tudományos megfigyelése, vagyis ha a gyermek éppen elmélyül valamiben, koncentrál, akkor ne legyen ebben megzavarva akkor sem, ha éppen sietni kell. Montessori fedezte fel, hogy a gyermek számára akár egy pillangó megfigyelése, vagy víz öntögetése valós, praktikus tapasztalatokkal szolgál a gyermek és az őt megfigyelő számára is. Például az a gyermek aki szereti öntögetni a vizet, kaphatja azt a feladatot, hogy ő önti a vizet a többieknek.

3. Az öntevékenységhez nyújtott segítség

A Montessori módszer újítása, hogy a felnőtt csupán segítőként, a gyermek asszisztenseként funkcionálhat. Nem végez el helyette feladatokat, de hozzásegíti a gyermeket ahhoz, hogy mindent önnálóan is elvégezhessen. Montessori fedezte fel, ha a gyermekek mindent maguknak végeznek, és a felnőttek csak útjelző táblaként vesznek részt a feladatokban, akkor a gyermekek önállósága és önmagukba vetett hitük rendkívüli mértékben megerősödik.

4. Az osztálykörnyezet kialakítása

Montessori fedezte fel először és alakította ki a ma már természetesnek számító gyermekméretű tantermeket, amelyekben a gyermekek számára minden szükséges játék és segítő eszköz elérhető volt. Az alappillér lényege, hogy az úgynevezett előkészített környezetben a gyermekek szépen, esztétikusan elrendezett környezetben mindent megtalálnak, ami megfelel a fejlettségi szintjüknek. Ezáltal önálló cselekvésre képessé és magabiztossá válnak.

5. Szenzitív kapu

Montessori tudósként tanulmányozta és fedezte fel a gyermekeket. Így neki köszönhetjük azt a nagyszerű megfigyelést, amelyben felfigyelt érzékenyebb időszakokra a gyermekek fejlődésében, amikor szinte „kinyílik egy kapu”, és hirtelen nagyon nyitottak lesznek egy adott készség befogadására. Ő fedezte fel, hogy a gyerekek bizonyos életkorokban szinte erőfeszítés nélkül, könnyen sajátítanak el dolgokat. Ilyenkor pedig a megfelelő jellegű feladatokat, játékokat kell hozzáférhetővé tenni számukra.

6. Az nem játék!

Boldog család szalad
MoMo Productions

Montessori szerint semmi sem játék, amit a gyermek megnéz, kipróbál. Felfedezte, hogy minden egyfajta tapasztalás, vagy munka, amely hozzájárul lelkének fejlődéséhez, és lelkének részévé válik. A módszerének köszönhetjük, hogy ma már tudjuk, a gyermek tapasztalatból sokkal többet tanul, mintha csupán elmondják neki, mit kellene tennie. Montessori ébresztette rá a társadalmat, hogy számukra nem a cél, vagy az eredmény a fontos, hanem maga a folyamat. Minden, amivel a gyermek kapcsolatba kerül tanít számára valamit, fontos képességeket fejleszt vele.

7. Példamutatás

Montessori a felnőtt egyik legfontosabb feladatának tekintette a példamutatást, hiszen felfedezte, hogy a gyermek folyamatosan megfigyeli környezetét. Meglátása szerint, ahogyan mi reagálunk a körülöttünk lévő dolgokra, ők is úgy fognak. Ezért a Montessori segítők minden helyzetben próbálnak nyugodtak maradni, nem sietni, lassú megfontolt hozzáállást tanusítani. Ez gyakorlatilag folyamatos munkát jelent a felnőttnek önmagán is.

8. Udvariasság

A Montessori tanterv nagy részében játszik szerepet, hiszen a béke, a békésség a módszer egyik alapja. A gyermekekkel tantermi környezetben konkrét helyzeteket és szituációkat játszanak el annak érdekében, hogy megtanulják, hogyan reagáljanak ezekre. Legyen szó gyermekek közötti konfliktusról, köszönésről, alapvető udvariassági formulákról, illetve arról, hogyan kell meghúzni a gyermeknek a határait és esetleg udvariasan vissza vagy elutasítani valamit.

9. Szabadság

Bár a Montessori módszer egyik legfontosabb nevelési elve, mégis az egyik leginkább félreértett és kritizált eleme is egyben. Nem azt jelenti, hogy a gyermek azt csinál, amit akar, hanem azt, hogy szabadon kifejezheti önmagát és lehetősége van kielégíteni a tevékenykedésre, mozgásra irányuló természetes ösztöneit. Felismerte, hogy a gyermekek egyediségét és fejlődési ütemét, igényeit szem előtt tartva, kényszer nélküli, önálló és stimuláló környezetet teremtve a gyermek önállóan képes választani a tevékenységek közül, és nagyobb fejlődést ér el.

10. Természet szeretete

A Montessori módszer hatalmas csodája a gyermekek természethez való visszaengedése, a természet szeretetének hangsúlyozása. Montessori nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a gyermekek megfigyelhessék a növényeket és az állatokat. Gondoskodhassanak róluk, szokásaikat megfigyelve. Ezáltal a montessori gyermekek megtanulják saját és környezetük gondját viselni és büszkévé válhatnak teljesítményükre.

11. Csendjáték

Az örömmel való tanulás és tapasztalás mellett Montessori volt az első, aki felismerte a belső csend megteremtésének fontosságát. A csendjáték a Montessori pedagógia sajátja. Lényege a csend átélése, a befelé figyelés, a belső nyugalom megteremtése a gyermekek számára. A csendes, zenével megteremtett gyakorlatok során a gyermekekben kialakul az igény a koordináltabb, kecsesebb mozgásra és figyelmesebb magatartásra. Ennek során megtanulják, hogyan bánjanak óvatosabban tárgyakkal, egymással.

Tudtad?
  • Maria Montessori arcképe volt látható az 1000 lírás olasz bankjegyen.
  • A világ számos országában adtak ki bélyeget a tiszteletére.
  • Életében rengeteget dolgozott a békeeszményén, háromszor jelölték Nobel-békedíjra.
  • Olaszország negyedik diplomát szerzett nője volt.

Nyitókép: Catherine Falls Commercial/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: