18 természetes fájdalomcsillapító a konyhából

Gyógyszerek a spájzból

Nem is gondolnád, hogy a konyhád mennyi természetes gyógyszert rejteget fejfájás, emésztési problémákkal járó görcsök, vagy akár az ízületi gyulladás ellen. Eláruljuk, hogy mit keress!

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy a fájdalom egy tünet és a fájdalomcsillapítással nem oldunk meg egészségügyi problémát, csak úgy tudunk tartósan úrrá lenni rajta, ha a kiváltó okot ismerjük és szüntetjük meg. Vannak azonban olyan élethelyzetek, amikor a gyógyulás nem egyszerű, a betegség viszont rendszeres fájdalommal jár, ami megkeserítheti az életünket: ilyen például a migrén vagy az ízületi fájdalmak is. Érthető okokból sokan hajlamosak egyből a fájdalomcsillapítókért nyúlni, de a mellékhatások és a gyógyszerfüggőség elkerülése érdekében érdemes körülnézni a természetes megoldások között. Ugyanis vannak olyan élelmiszerek, fűszerek, amelyek részei a mindennapjainknak, de nem is tudjuk, milyen hatékonyak tudnak lenni, ha a fájdalom csökkentéséről van szó. Ezek persze nem univerzális csodaszerek, érdemes tudni, hogy milyen eredetű és természetű fájdalomra melyik lesz a legmegfelelőbb.

1. Zöld- és fekete teák

A bennük rejlő theanin szorongás és depresszió enyhítésére is javallott. Koffeintartalmuk miatt nyugtató hatásukat úgy fejtik ki, hogy közben nem okoznak aluszékonyságot. Elég jó kombináció, nem igaz?

2. Hibiszkusz- és vörös teák

Zöld- és fekete társaik mellett ezek a teák az ízületi gyulladásokban, ízületi fájdalmakban, fibromyalgiaban szenvedőknek hozhatnak megkönnyebbülést. Nagyon magas az antioxidáns tartalmuk, amelyek a szabadgyököket közömbösítik, ezáltal mérsékeli a gyulladási folyamatokat.

3. Kamilla tea

Az egyik legismertebb és leggyakrabban alkalmazott gyógynövényünk, a fehér virágú kamilla. Bár sokan csak a megfázásos időszakban gondolnak rá tünetenyhítőként, nem csak ilyenkor ajánlott innod a főzetet. Abban az  esetben is jól jöhet, ha hajlamos vagy a szorongásra, illetve, ha emésztési problémákkal küzdesz. Hogy miért? Mert forrázata gyulladáscsökkentő és az idegrendszert, az emésztőrendszert, valamint az izmokat is ellazítja. Abban az esetben, ha szénanáthás vagy, vagy parlagfű allergiád van, óvatosan bánj a kamillával, mert felerősítheti az allergiás reakciókat.

4. Bazsalikom

A pizzafeltéted tulajdonképpen ájurvédikus gyógyszer. Indiában évezredes hagyománya van az alkalmazásának, főleg fejfájás és lázcsillapítás terén. Mivel gyulladáscsökkentő, a bazsalikom is csökkentheti az ízületi fájdalmakat, és az aromáját adó olajnak, az eugenolnak köszönhetően az ízületi duzzanatok kezelését is eredményesebbé teheti.

5. Ökörfarkkóró

Olajban áztatva ez az apró, ám annál erősebb növény a legjobb társ, ha a mindennapos fájdalmak enyhítéséről van szó. A népi gyógyászatban köhögés csillapítására, torokfájás enyhítésére és a mellkasban keletkező lerakódások feloldására használták. Gyermekeknél fülfájdalmak esetén is alkalmazható, hatása azonos a vény nélkül kapható cseppekével. Előbbit azonban ne közvetlenül a füledbe cseppentsd, tegyél belőle kis mennyiséget egy felmelegített zoknigombócra, így helyezd a problémás füledre.

6. Őszi margitvirág

A migrénre hajlamosaknak jó hír, hogy az európai gyógyászatban évszázados hagyománnyal rendelkező gyógynövény partenolid tartalmának köszönhetően mérsékli a görcsöket illetve, akár meg is lehet előzni a rohamokat, mivel gátolja az agyi erek összeszűkülését. Aszpirinnal és vérhígítóval együtt tilos szedni!

7. Kurkuma

A kurkuma azon kívül, hogy a curry alapja és szemet gyönyörködtető aranysárga színe van az egyik legerősebb gyulladáscsökkentő. Egy 2016-ban megjelent gyógyászati folyóiratban közölt vizsgálat szerint a térdízületi gyulladás mérséklésére a rendszeresen fogyasztott kurkuma kivonat (kb. 1000 mg/nap adag melletti) hatékonysága megegyezik az ibuprofen típusú fájdalomcsillapítókéval, ráadásul kevésbé okoz hasi diszkomfortérzetet. Sőt az irritábilis bél szindróma (IBS) tüneteit is képes 50%-kal mérsékelni. Akár fűszerként, akár étrendkiegészítőként fogyasztod, érdemes zsiradékkal és fekete borssal párosítani, mert az növeli a felszívódását. Cukorbetegek azonban konzultáljanak a kezelőorvosukkal, mert a diabétesz gyógyszerek működését megzavarhatja.

8. Fekete bors

Valószínűleg keveseknek jut eszébe, hogy az oly gyakran asztalra kerülő fekete borsnak gyógyító ereje is lehet, pedig a kínai gyógyászatban bevett orvosság. Szintén gyulladáscsökkentő tulajdonságáért szeretjük, amelyet a piperin nevű aktív összetevőnek köszönhet, sőt javítja a tápanyagok felszívódását is! Ha több hatóanyagot szeretnél, a frissen őrölt változatot részesítsd előnyben!

9. Gyömbér

A gyömbérgyökeret nemcsak izgalmas ízéért, de idegnyugtató hatásáért is szerethetjük, amellyel segít enyhíteni a migrént. A gyömbérteát (azaz kb. 1 evőkanál frissen reszelt gyömbér forrázatát, amelyhez 2 dl víz szükséges) gyomorégés ellen is ihatod, a refluxos tüneteken úgy lesz úrrá, hogy csökkenti a sav mennyiségét, nyugtatólag hat a gyomorra és serkenti az emésztést is.

10. Borsmenta(olaj)

Emésztési problémákra igazi gyorssegély. Különösen az IBS-sel küzdőknek jó hír, hogy a betegség okozta görcsöket is képes elmulasztani. Étrendkiegészítőként borsmentaolaj kapszula is kapható, de a szárított mentalevelekből készített teával is elérhetjük a kívánt hatást.

Figyelmeztetés: reflux, epekő esetén kerülni kell! Nagy dózisban fogyasztva mérgező lehet és sose igyunk menta illóolajat!

11. Római kömény

Enyhítenél a görcsökön? A római kömény egy jó ízű megoldás és a gázképződést is megakadályozza. Emellett együttes alkalmazása növeli a borsmenta IBS elleni hatékonyságát. Fűszerként varázslatos, de teát is főzhetsz belőle: egy csészényi adaghoz egy teáskanálnyi szükséges.

12. Olívaolaj

A szívbarát zsiradék szintén gyulladáscsökkentő hatású. A benne található enzimek olyan erős fájdalomcsillapítóként hathatnak, mint az ibuprofen, mivel kölcsönhatásba lép a fájdalomért és duzzanatokért felelős ingerületátvivő anyagokkal.

13. Lazac

Omega-3 zsírsavban gazdag, ami akár a depressziós tüneteket és a krónikus fejfájást is enyhítheti. A hosszú láncú zsírsavak, mint amilyen a halolaj az IBS tünetek, és az ízületi gyulladások mérséklésére is alkalmasak.

14. Tofu

A húshelyettesítő a csontízületi gyulladások kapcsán jöhet jól. A szójafehérje segít javítani a mozgás- és életminőségen, mert rugalmasságot biztosít az ízületeknek.

15. Paprika

Az egészséges élelmiszer a C-vitamin felfedezése során szerzett világhírnevet, és mint intenzív antioxidáns, erős gyulladáscsökkentő, továbbá az ízületi bántalmak megelőzésére is szolgál.

16. Fekete áfonya

Ha nem vagy nagy rajongója a vörös áfonyának, próbáld ki a fekete változatot: az íze sokkal krémesebb és lágyabb. A tőzegáfonyához hasonlóan a húgyúti fertőzések kezelésében és megelőzésében jeleskedik. Sőt, támogatja az agyműködést és az emlékezési funkciókat is, ráadásul nagyon finom.

17. Zöld alma

Ha legközelebb lecsap a migrén, a gyógyírt keresheted a gyümölcsöskosárban is: a zöld alma illatanyagát adó illóolajak ugyanis enyhíthetik a tüneteket.

18. Csilipaprika

A csiliben található kapszaicin nemcsak megríkathat egy erősebb ebéd után, hanem az ízületi gyulladásokkal is felveszi a harcot. Stimulálja az idegvégződéseket és gátolja a fájdalom ingerületátviteléért felelős receptorok működését.

Nyitókép:  Chamille White / Shutterstock

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: