1984-ben volt valami a levegőben. Bár ezt akkor még nem feltétlenül értékelték, az év rengeteg olyan popkulturális kincset hozott magával, amelyek még így, négy évtizeddel később is éreztetik hatásukat.
1984 nemcsak a szuperprodukciók korszakának csúcspontja volt, hanem az MTV aranykorának kezdete is. Az akkor megjelent filmek máig kapják a folytatásokat, az abban az évben kiadott dalokat még mindig hallgatjuk, a ’84-ben szárnyaikat bontogató hírességek mára ikonokká váltak, ahogy a különcnek megbélyegzett mozik is kultikus sztátuszba emelkedtek. Lássuk részleteiben, hogy miért is volt ennyire meghatározó év az 1984!
Az év, amikor csúcson volt a mozi
Meglepő lehet, de azt, hogy milyen filmeket nézünk és kedvelünk, 2024-ben is nagyban meghatározta az 1984-es esztendő premiernaptárja. Az év három legnagyobb bevételt hozó mozija a Beverly Hills-i zsaru, a Szellemirtók, valamint az Indiana Jones és a végzet temploma voltak. Utóbbi volt az első Indiana Jones-folytatás és hamarosan a többi film is megkapta a maga „univerzumát”. 2024-ben Szellemirtók: A borzongás birodalma a sorozat ötödik filmjeként jelent meg, de a Netflixes Beverly Hills-i zsaru: Axel Foley is a negyedik volt a sorban. Az előző évben pedig Indiana Jones utolsó kalandját is láthattuk. (Legalábbis Harrison Ford alakításában.) De 1984 top 10-es listáján ott volt még a Csobbanás, melynek rebootján jelenleg is dolgoznak, a Karate kölyök, ami a Netflixen futó Cobra Kai formájában él tovább, a Szörnyecskék, amelyből nemrég animációs sorozat készült, valamint a Rendőrakadémia, ami igazi kultikussá vált az elmúlt évtizedekben. Néhány olyan film pedig, ami kevésbé volt sikeres a pénztáraknál, másként vált ikonikussá. A Terminátor például elindította Arnold Schwarzenegger karrierjét, de mielőtt Denis Villeneuve a 2020-as években naggyá tette a Dűnét, David Lynch már ’84-ben elkészítette el Frank Herbert regényének első (és sokkal kevésbé sikeres) filmadaptációját is.

A VHS utat nyitott a különcöknek
Bár 1984-ben nem jelent meg Star Wars-film, azonban év legemlékezetesebb sci-fijei és fantasy-jai mind arra hajaztak, igaz, egyik sem ütötte meg annak a szintjét. Inkább olyan filmek váltak kultikus kedvencekké, mint Az utolsó csillagharcos és a Végtelen történet. Mindemellett 1984-re az amerikai háztartások fele már rendelkezett videomagnóval, így a családok már a nappalijukban is nézhették kedvenceiket. Az egyik legnépszerűbb módja pedig az otthoni mozizásnak a kölcsönzés volt. Az év végére több mint 15 000 videókölcsönző működött az Egyesült Államokban, amik lehetővé tették, hogy idővel bármi közönségre találjon. Az olyan furcsa filmek, mint a Segítő kezek (Repo Man), a Nyomul a nyolcadik dimenzió, a C.H.U.D., a Stop Making Sense és a Párizs, Texas is népszerűvé váltak.

Új szelek fújtak Hollywoodban
1984-ben olyan nagy nevek karrierje indult be, akik később, a ’90-es években már a szcéna meghatározó alakjaivá váltak. Például John Hughe (Nulladik óra, Különös kísérlet) is ebben az évben debütált rendezőként a Tizenhat szál gyertya című filmjével. Ahogy a mára többszörös Oscar-díjas Joel és Ethan Coen is ekkor léptek színre író-rendező párosként a Véresen egyszerűvel. Ugyanígy feltűnt egy fiatal és vicces színész is, ő pedig nem volt más, mint Tom Hanks, aki ekkor játszotta első két főszerepét a Csobbanás és a Legénybúcsú című filmekben.

A televíziózás új korszaka
A ’84-ben debütált Miami Vice a televíziózás új korszakát jelezte, de ebben az évben jelent meg a Gyilkos sorok is, mely ugyan egy teljesen más típusú bűnügyi sorozat volt, mégis bizonyította, hogy egyes koncepciók igazán időtállóak. Egy bizonyos Oprah Winfrey nevű híradós ekkor kezdett reggeli beszélgetős műsort vezetni, Alex Trebek pedig a Jeopardy!-nek köszönhetően a kvízműsorok igazi legendájává vált.
Az MTV ikonokat avatott
Bár az MTV már három éve sugárzott, 1984 volt az az év, ami megerősítette a csatorna státuszát a sztárok otthonaként. Ebben az évben rendezték meg ugyanis az első MTV Video Music Awards-ot, ami Madonnának köszönhetően máig ikonikus. A fiatal és akkor még kevésbé ismert énekesnő a Like a Virgin című slágerére vonaglott a színpadon, mellyel lefektette az alapokat a későbbi provokatív VMA-fellépések számára. A díjátadót azonban nem ő, hanem Prince uralta. Az előadó szerepelt a Purple Rain című alkotásban, és kiadta a Purple Rain című lemezét, rajta a Purple Rain című számmal. Abban az évben Prince lett az első olyan művész, akinek egyszerre volt legsikeresebb filmje, albuma és kislemeze.

A zene és a politika összefort
Azonban nem csak Madonna és Prince gyakoroltak nagy hatást a zeneiparra. A Run-DMC debütáló albuma megváltoztatta az emberek hip-hopról alkotott képét, de a Red Hot Chili Peppers is ebben az évben debütált. A punk- és heavy metal-rajongók számára is fontos esztendő volt 1984, hiszen ekkor olyan zenekarok alakultak, mint a GWAR, a Celtic Frost, a Blind Guardian, a Fields of the Nephilim és az Offspring. Az Iron Maiden hatalmas World Slavery turnéjával átlépte a Vasfüggönyt, mellyel jelezte, hogy a hidegháború napjai meg vannak számlálva. A zene és a politika persze más módon is összefonódott. Az etiópiai éhínségről készült felvételek Bob Geldofot, a Boomtown Rats énekesét arra ösztönözték, hogy létrehozzák a Band Aid jótékonysági szupercsapatot, ami a következő évben a Live Aidhez vezetett. A német Nena zenekar, a berlini fal ihlette 99 Luftballons című slágere pedig a hidegháborús félelem szimbólumává vált.
Orwell árnyéka
Néhány súlyosabb kulturális téma azonban valójában 1948-ban gyökerezett, amikor George Orwell kiadta az 1984 című sci-fi regényt, mely egy kormányzati megfigyelés és cenzúra által elnyomott disztópikus társadalmat képzelt el. Az érdeklődés persze megújult a könyv iránt, amikor beköszöntött 1984, és az Orwell által bevezetett fogalmak, mint a Nagy Testvér, a csoportgondolkodás és a Gondolatrendőrség, tartós hatással voltak a közgondolkodásra. Ebben az évben még egy filmadaptáció is készült John Hurt főszereplésével. Bár sokak mégiscsak egy, ebben az évben sugárzott Super Bowl reklámból ismerték meg a művet.
Az Apple Macintosh bevezetését bemutató kisfilmben egy nő egy nagy kalapáccsal összetörte a Nagy Testvér propagandáját sugárzó képernyőt, felszabadítva ezzel a szürke ruhás közönséget. A reklám a következő sorokkal zárult: „meg fogjátok látni, miért nem lesz 1984 olyan, mint 1984”. A videó ugyan alig említette meg a Macintosh-t, és egyáltalán nem is mutatja be, mégis egy új korszakot jelzett a háztartási számítástechnikában. A hirdetés azóta is sokak szerint minden idők legnagyszerűbb reklámja. Ez pedig nem is véletlen, hiszen a Nyolcadik utas: a Halál (1979) és a Szárnyas fejvadász (1982) rendezője, Ridley Scott készítette.
Nyitókép: IMDb
Forrás: Mental Floss