25 egyszerű gyakorlat, ami még a legnehezebb helyzetekbe is egy kis vidámságot hozhat

Besokalltál, és már csak egy hajszál választ el attól, hogy világgá menj? Mielőtt elkezdenéd bepakolni a bőröndöd, hadd adjunk néhány tanácsot, ami segíthet túlélni ezt az időszakot is.

Mi egy kicsit visszasírjuk a tavalyi évet, amikor az volt a legnagyobb tragédiánk, hogy a Trónok harca borzalmasan ért véget. De szerencsére azt is túléltük, és az idei évet is túl fogjuk. A lényeg, hogy ne adjuk fel. Most dőlj csak hátra, helyezkedj el kényelmesen, mert hoztunk 25 tippet, ami neked is jól jöhet. Ezek a szokások nem fognak csodát tenni: nem hoznak világbékét és a járványhelyzetet sem szüntetik meg. De abban a segítségedre lehetnek, hogy egy fokkal boldogabban, kiegyensúlyozottabban vedd azokat az akadályokat, amiket a sors eléd állít. Ha egyiket, másikat beiktatod a napjaidba, akkor könnyebben megbirkózhatsz a nagy kihívásokkal. Hiszen az élet arról szól, hogy minden helyzetből próbáljuk meg kihozni a legtöbbet, nem igaz?

1. Iktass be egy frász-szünetet!

A zsúfolt napirend miatt arra sincs időd, hogy a problémáiddal foglalkozz? Ezzel csak azt éred el, hogy az aggodalom egyre jobban felgyűlik benned. Nem elég, hogy főzöl, mosol, takarítasz és a munkahelyeden is teljesítened kell, még a fejedben is káosz uralkodik. Ne lepődj meg, ha túlterheltnek és a megszokottnál fáradtabbnak érzed magad. Ezért érdemes beütemezni egy frász-szünetet, amit akár egy sírás is kísérhet. Így megszabadulhatsz a rád nehezedő nyomástól, és utána valóban koncentrálni tudsz a lényeges dolgokra.

2. Lefekvés előtt elevenítsd fel a nap legjobb pillanatát!

Csupán két percet vesz igénybe, de a lelkiállapotodra elképesztő hatást gyakorol. Ha hálát adsz az élet apró örömeiért, és pozitív gondolatokkal hajtod álomra a fejed, azzal megalapozod a reggeli közérzeted. Te sem szeretsz bal lábbal kelni, nem igaz?

3. Változtasd pozitívvá a negatív gondolatokat!

Akármennyire lehetetlennek hangzik ez a feladat, mint a legtöbb dolog, ez is csak elhatározás kérdése. Mégis hogyan csináld? Keress egy olyan baljós, negatív gondolatot, amely aggodalommal tölt el (például, hogy magányosnak érzed magad). Ezután tűnődj el azon, miért képzeled ezt, mi lehet az oka és hogyan fogalmazhatnád meg kevésbé drámaian (például: a sok egyedüllét önmagában nem azt jelenti, hogy senki sem kíváncsi rád és távolságtartó vagy; az önreflexió és az útkeresés szinonimája is lehet). Végül változtasd optimista gondolattá (például: ez az időszak tökéletes arra, hogy magadra koncentrálj. Ha jól használod ki, egy sokkal jobb emberré válhatsz).

4. Ne hasonlítsd magad másokhoz!

Ahogyan a sikereidet, úgy a fájdalmadat sem szabad másokéhoz hasonlítani. Ne ess bele abba a hibába, hogy nem beszélsz a saját bánatodról, mert az jelentéktelennek tűnik másoké mellett. Mindenkinek joga van szomorúnak lenni. Ha az ismerősödet képes vagy megvigasztalni, akkor magaddal miért nem tudod ezt megcsinálni?

5. Nevess!

A humor és a nevetés még a legsötétebb időszakokat is elviselhetőbbé tudja varázsolni. Ha nem is emlékszel, utoljára mikor kacagtál önfeledten, akkor kapcsolj be egy vígjátékot, nézz vicces videókat vagy hallgasd meg azt a dalt, amitől legszívesebben azonnal táncra perdülnél.

6. Hagyd, hogy szárnyaljon a képzelőerőd!

Az emberek gyakran megfeledkeznek arról, hogy a kreativitás is a mentális jólét fontos alappillére. Ilyenkor megmozgatod a képzelőerőd és felszabadultan gondolkodhatsz. Nem akadályoz meg semmi abban, hogy ne a logikus, hanem az új, izgalmas megoldásokat keresd. Ezt egy kreatív hobbival is el tudod érni, de hasonló élményben lehet részed olvasás közben, illetve ha a barátaid társaságában egy szituációs játékkal ütitek el az időt.

7. Fontos a reziliencia fejlesztése

reziliencia, a személyiséged rugalmas alkalmazkodóképessége is befolyásolhatja a lelki állapotodat. Tegyük fel, elhatároztad, hogy a pandémia után soha többet nem szállsz repülőgépre, mert nem éreznéd magad biztonságban. De ha már most megbarátkozol a gondolattal, amit ott vár rád, akkor nem fog megrémíteni, ha valóban gépre kell szállnod. Képzeld el a legidillibb, de reális forgatókönyvet: zökkenőmentesen zajlik az utazás, mindenki maszkban ül, és betartja az előírt távolságot. Az agy gyakran úgy érzékeli ezeket a képeket, mintha valódi emlékek lennének. Így amikor az elképzelt szituációba kerülsz, úgy érzed majd, ezzel a feladattal egyszer már megbirkóztál.

8. Gondolatban menekülj el egy biztonságos helyre!

Ha kezdesz besokallni, gondolj egy olyan helyre, ahol jól érezted magad, nyugodt voltál és élvezted az életet, majd repítsd vissza magad ide. Egy nyaralás, a szüleid vidéki otthonának udvara vagy a kedvenc foteled? Minden szóba jöhet, ahol képzeletben el tudsz tölteni néhány percet, és egy kicsit nyugodtabbá, kiegyensúlyozottá tudsz válni.

9. Kövess pozitív üzenetek közvetítő embereket!

A közösségi média oldalakat ne csak céltalan görgetésre használd, inkább kövess olyan embereket, akik történeteikkel, üzeneteikkel a napjaid pozitív színfoltjává válhatnak. Lehet, hogy csupán egy inspiráló idézetre van szükséged ahhoz, hogy újult erővel vágj bele a következő feladatodba.

10. Beszéld ki magadból a bánatot!

Látod, hogy az utóbbi időben az egyik családtagod vagy egy közeli barátod sincs a topon? Akkor szervezzetek egy találkozót, amelyet senki más nem zavarhat meg, és mondjátok el egymásnak őszintén, mi bántja a lelketeket. Ha tudod, hogy a nehéz időszakban van egy bajtársad, aki hasonló helyzetben van, akkor egymást segítve vészelitek át a megpróbáltatásokat.

11. Mantrázz egy lelkesítő mondást!

A kedvenc idézeted, mottód sosem okoz csalódást? Nyomtasd ki vagy írd fel egy papírra, és tedd egy olyan helyre, ahol minden nap szem előtt lesz. Ha a digitális megoldások híve vagy, heti rendszerességgel állíts be egy emlékeztetőt a mottód szövegével.

12. Éld meg a pillanatokat!

Állj meg egy pillanatra és gondold végig, hol vagy most a világban. Vedd észre a körülötted zajló apró történéseket, például, ahogyan a szél belekap a hajadba, ahogy elsuhan előtted egy biciklis vagy ahogy egy madár épp a közelben elszórt maradékokat csipegeti. Végül koncentrálj saját magadra, az érzéseidre és a gondolataidra.

13. Változtasd meg a nézőpontod!

Ha valamilyen veszteség ért – elbocsátottak, véget ért a kapcsolatod, akaratodon kívül kell elköltöznöd – próbáld meg figyelembe venni, az aktuális helyzet apró pozitívumait is. Például fogd fel úgy, hogy nem ez lesz az az év, amikor sokat tudsz spórolni, de ez lesz az az év, amikor a talpraesettségednek köszönhetően kevesebb pénzből is jól boldogulsz majd. Ha rájössz, hogy az a dolog (vagy személy), amit elvesztettél nem határozta meg a te identitásod, akkor sokkal könnyebben vészeled majd át az új helyzetet.

14. Készíts önértékelési listát!

Amikor valakitől pozitív visszajelzést kapsz a munkáddal, a megjelenéseddel vagy azzal kapcsolatban, ahogyan egy helyzetre reagáltál, akkor azt jól jegyezd meg. Ezután írd fel az általuk elhangzott mondatokat egy Word-dokumentumba vagy a telefonod jegyzetei közé. Azokat a pillanatokat is megemlítheted a listában, amikor büszkének érezted magad. Ezt a listát nyisd meg, ha kételyeid támadnak, ha szomorú vagy, kilátástalannak érzed a helyzeted. Amikor végigolvasod, eszedbe jut, hogy te is képes vagy nagy dolgokat véghezvinni.

15. Vezess stressznaplót!

Nemcsak a pozitív élményeket, hanem a negatív érzéseidet is papírra vetheted. A stressznapló vezetésének lépéseiről korábban már írtunk, és arra bíztatunk, ha még nem tetted, fogj bele te is. A jelenlegi helyzetben biztosan sok terhet levesz majd a válladról.

16. Ismételd el a következő mondatot, ha megrémít a bizonytalanság!

„A jövő problémáit a jövőbeli énemnek kell majd megoldania”. Vagyis ne aggódj amiatt, hogy mi fog történni később. Bármit hoz a sors, meg tudod oldani. Inkább koncentrálj azokra a kihívásokra, amelyekkel most kell megküzdened.

17. Ne hanyagold el az énidőt!

A nehéz időszakokban sokszor ahhoz sincs kedved vagy energiád, hogy egy kicsit magaddal foglalkozz? Nagy hiba. Ilyenkor még nagyobb szükséged van arra, hogy gyakorold az önszeretetet, és egy kicsit kényeztesd magad. Ezek egy pillanatra ellazítanak, utána pedig felfrissülve folytathatod a teendőid.

18. Hallgass meg egy podcastot!

Egy podcastban, egy TED vagy TEDx videóban, illetve egy online kurzus alatt is hallhatsz olyan gondolatébresztő, inspiráló mondatokat, amelyek produktívabbá, optimistává vagy boldoggá tehetnek. Keress egy témát, ami érdekel, és tudj meg róla új, érdekes információkat a legjobb szakértőktől.

19. Élesztd újra a benned lakozó szenvedélyt!

Az emberek akkor a legboldogabbak, ha úgy érzik, valóban fontos, értékes célt követnek. Ha a munkahelyeden vagy a hétköznapok során elveszíted a motivációt, akkor könnyen kiéghetsz, életunttá válhatsz és haszontalannak érezheted magad. Ezért fontos, hogy visszaemlékezz az utolsó olyan időszakra, amikor szenvedélyesen végezted a feladataidat. Járj utána, mi változott azóta és próbáld ez alapján újraéleszteni a benned rejlő tüzet.

20. Meditálj vagy jógázz!

Napi 5-10 perc is csodákra képes. Az egyetlen szabály, hogy ilyenkor minden külső zavaró tényezőt (például a telefonod) iktass ki, hogy véletlenül se kelljen megszakítanod a gyakorlatot.

21. Vegyél egy mély levegőt!

Egy mély levegővétel, majd egy erőteljes kilégzést. Ezt ismételd meg néhányszor, közben pedig a szívverésed ritmusára koncentrálj. Ne becsüld alá ezt az egyszerű gyakorlatot.

22. Okozz valakinek egy boldog pillanatot!

Ha a rosszabb napjaidon valakinek mosolyt tudsz csalni az arcára, az téged is a jó irányba terel. Egy apró gesztus, egy kedves megjegyzés vagy a segítségnyújtás is olyan dolgok, amelyeket az ismeretlenek is nagyra értékelnek. Szóval köszönj a biztonsági őrnek, dicsérd meg a pénztáros körömlakkját vagy kérdezd meg az idős szomszédodtól, szüksége van-e valamire a boltból, ha már úgyis odatartasz.

23. Egészítsd ki a teendőid listáját!

Reggel kapd elő a jegyzetfüzeted, és a napirended mellé írj fel 2-3 olyan dolgot, amivel a világ összes pénzért sem lennél hajlandó ma foglalkozni. Például biztosan nem töltesz 10 percet azzal, hogy újra elmagyarázd azt, amit már tegnap megtettél. Ha mégis ilyen feladattal, helyzettel találnád szembe magad, akkor könnyebben tudsz nemet mondani rá. Hiszen a teendőid listáján az szerepel, hogy te ma ezzel NEM fogod az időd pocsékolni. Így gördülékenyen tudsz haladni azokkal a dolgokkal, amiket valóban el kell végezned és a megspórolt időt a nap végén saját magadra fordíthatod.

24. Menj ki a szabad levegőre!

Számos tudományos kutatás alátámasztotta, hogy a szabadban töltött idő pozitív hatással lehet a mentális jólétére. Ha nincs időd beiktatni egy nagy kirándulást, akkor is szakíts arra időt, hogy napi 5-10 percet a friss levegőn tölts. A legjobb, ha egy parkban vagy egy zöld övezetben teszed ezt, de ha csak arra van lehetőséged, hogy a városban sétálj egyet, azzal is felfrissítheted az elméd.

25. Gondolkozz úgy, mint egy élsportoló!

Gondolj bele, hogy a sportolóknak a karrierje során hány vereséget, kudarcot és csalódást kell átélniük. Mégsem adják fel soha, hanem arra törekszenek, hogy legközelebb még jobb teljesítményt nyújtsanak. Vegyél példát az ő hozzáállásukról, és ha legközelebb a padlóra kerülsz, adj magadnak 48 órát, hogy feldolgozd a történteket. Utána vond le a tanulságot, és koncentrálj minden erőddel arra, hogy helyrehozd a hibád, megtaláld a megoldást vagy új fejezetet nyiss az életedben.

Nyitókép: averie woodard/Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: