3 egyszerű, de hatásos trükk, amitől boldogabb lehetsz 2021-ben

Megfogadtad, hogy az új évben megpróbálsz pozitívabban gondolkodni az életedről és magadról, de valami folyton letöri a kedved? Íme 3 gyakorlat, amivel elűzheted a negatív gondolatokat!

„Idén többet mozgok, egészségesebben élek, pozitívabban gondolkozom és sokkal boldogabb leszek” – ismerős fogadalmak, ugye? Ezek azok a pontok (vagy legalábbis néhányat közülük), amiket szinte mindenki felír magának az új év elején. De bármilyen hihetetlenül hangzik, nemcsak az étrendünket és az edzéstervünket kell alaposan beosztanunk, hanem a pozitív életszemléletünket is egyfajta projektként érdemes felfogni. Először is fontos, hogy meghatározzuk a szükséges „lépéseket”, különben könnyedén kudarcot vallhatunk. Már az is sokat segíthet, ha szelektálod, kiket követsz a közösségi oldalakon, törlöd azokat, akik miatt rossz érzésed támadhat. Ne hasonítsd össze az életed az influenszerek által felfestett tökéletesnek tűnő élettel, jó megoldás lehet, ha egyszerűen csak kevesebb időt töltesz a közösségi oldalakon. De ha szeretnél még többet kihozni az idei évedből, akkor nem árt felvenned a to-do listádra az alábbi tippeket:

1. Fogadd el a negatív érzéseidet!

Bármennyire is ijesztőnek tűnik, hogy nap mint nap kellemetlen érzésekkel szembesülsz és negatív gondolatok futnak át az agyadon, ismerd el őket és fogadd el a létezésüket, a kulcs az, hogy gyakorolj mellette együttérzést önmagaddal szemben! A problémát ugyanis nem maguk a kellemetlen gondolatok okozzák, hanem az, ha ezeket igaznak hiszed. Fogd fel őket úgy, mintha éppen egy bulvárhírt olvastál volna, amelyekről belül pontosan tudod, hogy nem a valóságot tükrözik, ferdítenek benne a tényeken. Az önmagaddal kapcsolatos negatív állítások éppen ilyenek: csupán az a különbség, hogy ezeket elfelejted, távolabbról, más perspektívából szemlélni. Ha felbukkan benned egy-egy ilyen érzés, mindig tedd fel magadnak a kérdést: Igaz ez, hasznos vagy fontos számomra? Amikor az jut eszedbe, hogy „Túlsúlyos vagy.”, tedd hozzá a következő szavakat: „Azt gondolom, túlsúlyos vagyok.” Énekeld el őket vagy ismételd el vicces hangon, így máris veszítenek a súlyukból.

2. Formáld át a gondolataidat!

Észrevetted már, hogy te vagy önmagad legszigorúbb kritikusa és folyamatosan ítélkezel a saját életed felett? Akkor itt az ideje, hogy teljesen átformáld a gondolataidat! Ehhez mindössze egy naplóra lesz szükséged (vagy egy új jegyzetre a telefonodon), amibe pontosan leírsz minden negatívumot, ami eszedbe jut magaddal kapcsolatban, így pár nap, vagy egy hét után megláthatod, te vagy a pozitív önértékelésed egyik legnagyobb ellensége. Nem véletlen, ha mindig rossz kedved van és le vagy törve, ha állandóan ilyen párbeszédet folytatsz magaddal. De ez még csak a feladatod első része, ugyanis minden egyes romboló állításodat újra kell fogalmaznod!

Például, ha az alábbi mondat szerepel a naplódban: „Amíg nem adok le pár kilót, addig nem fogok megismerkedni senkivel”, azt így tudod pozitív gondolattá alakítani: „Olyan társat keresek, aki úgy szeret engem, amilyen most vagyok és nem csak akkor, ha előbb megváltozom.” Vagy, ha rossz munkaerőnek tartod magad, mert lecsúsztál egy határidőről, mondd helyette inkább ezt: „Keményen dolgozom azért, hogy magas színvonalon végezzem el a projektjeimet, és ez néha áldozattal jár.”

3. Fogalmazd meg barátságosabban az önkritikát!

Ha a gondolataid megreformálását kezdetben túlságosan nehéz gyakorlatnak tartod, és nem tudsz azonnal azonosulni vele, akkor próbáld ki az egyszerűbb változatát! Nem baj, ha nem tudsz azonnal megbarátkozni önmagaddal vagy elfogadni azt, aki vagy a hibákkal együtt, a lényeg, hogy igyekezz, hogy a benned felcsendülő kritikus hang ne legyen túl szigorú!

Például: Ha úgy érezed, rosszul végzed a munkádat, nem kell azt mondogatnod magadnak, hogy igenis jól helyt állsz benne, pusztán adj egy új keretet az ítélkezésednek. „Most kihívásokkal kell szembenéznem, de megoldom őket.” Vagy ha régóta szingli vagy, nyugodtan ismerd el, hogy most nem élvezed az egyedülállóságot és írd ezt a füzetedbe: „Dolgozni fogok azon, hogy megismerkedhessek valakivel.” Ha pedig úgy látod, hogy ezzel a gyakorlattal már nagyon jól haladsz, kísérletezz újra az első verzióval!

Forrás: The Everygirl/Psychology Today
Nyiókép: HAKINMHAN/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: