3 lépéses gyakorlat, ami megmutatja, hogyan segít a művészet a mentális jóllétben

Benkő Brigitta, coach a művészet jótékony hatásaival kapcsolatban most egy konkrét gyakorlatsorral készült, amivel te magad is tesztelheted azt, hogyan segít át a képzőművészet egy-egy akadályon.

Három módot emelnék ki, ahogy a művészettel tudsz dolgozni a mentális jólléteden és a témáidon. Mindháromnál fontos, hogy ítélkezésmentesen tudj jelen lenni, teret biztosítva annak, ami szeretne kibontakozni.

1. Belső, külső kép megfigyelése

Adott témára, vagy kérdésre milyen belső kép merül fel benned, vagy milyen külső kép írja le legjobban a helyzetet? Ezt érdemes részletesen átbeszélni valakivel, aki értő figyelemmel és kérdések feltevésével segít neked az önreflexióban. A Gestalt coaching képzésen megkérdezték, hogy hol érzem a testemben, és hogyan jelenik meg a belső erőm. Több alkalommal dolgoztunk ezen a belső képen, ami egy életfaként jelent meg bennem. A képzés végén megleptem magam egy karkötővel, amin életfa medál van. Minden nap rajtam van, és amikor elbizonytalanodom, csak ránézek, és erőt ad. Befelé figyelés során pedig sokszor megjelenítem a bennem élő életfát. Elképzelem a gyökereit, a törzsét, az ágait. Megöntözöm, hogy egyre erősebb legyen.

Az egyik ügyfelem elmesélte azt a helyzetet, amire a megoldást keresi épp. Rákérdeztem, hogy milyen kép fejezné ki ezt a szituációt a legjobban. Olyan találó képet sikerült társítania az aktuális állípotához, hogy azonnal rálátást nyert, mi is az ő szerepe ebben az egészben, és mit tudna tenni, hogy a megoldás felé elinduljon.

2. Reflektálás: a történet és ami mögötte van

Hallgasd meg egy tárlatvezetés során, vagy olvasd el, amit az adott képről, a kontextusáról tudni érdemes. Vajon ez a történet hogyan hozható párhuzamba a te magán és szakmai életeddel? Különböző jelentéstartalommal ruházhatod fel a hallottakat. Tudunk tanulni abból családanyaként és vezetőként is, hogy Rubens hogyan működött együtt a kollégáival, miközben ez a szó, kolléga még nem is létezett. Sok inspirációt adhat szülőként és vezetőként az is, ahogy Rembrandt a követőit, tanítványait fejlesztette.

3. Saját alkotás

Brené Brown a Bátraké a boldogság című könyvében így nyilatkozott: „A maximalizmusból való kigyógyulás egyik leghatékonyabb útja, ha elkezdünk alkotni.” Nem kell Picassonak lenned ahhoz, hogy értelmet nyerjen és hasson a műved. Elég néhány egyszerű eszköz, és a nyitottságod, hogy hagyd a kezed vizuálisan megjelenítse azt, ami benned van. Egy alkalommal a húsz perces gyakorlat alatt a bevitt témámmal kapcsolatban pálcika emberként lerajzoltam magam. Egy kérdést kaptam: Mit jelent az neked, ahogy a kezed rajzoltad? Korábban évekig dolgoztam ezen a témán terápiában… és ott a kezem bölcsességéből megérkezett a válasz. Életem egyik legnagyobb aha-élménye volt az ott. Azóta többször tapasztaltam az ügyfeleimnél is, hogy amikor rajzon, kollázson, montázson megjelenítik az adott témájukat, akkor gyorsabban és több felismerés is érkezik.

Most jössz te!

A több ezer alkotás és a mögöttük lévő történet az élet minden területét magába foglalhatja. Jelenleg az egyik legnagyobb bizonytalansági faktorunk, hogy nem tudjuk mi lesz az év második felében. Ezzel a három lépéses gyakorlattal az a célom, hogy több szempontból ránézz a jövőképedre, és ezáltal élményt szerezz a művészettel való munkával. Fontos, hogy sorrendbe menj, mert egymásra épülnek a feladatok.

1. Belső, külső kép megfigyelése (min. 15 perc, de tölts vele annyi időt, amennyi jólesik)

  • Lazulj el. Behunyhatod a szemed, vagy nézhetsz egy pontot a térben. Ha azt hallod jövőkép, milyen belső kép jelenik meg benned? Leírhatod, lerajzolhatod, memorizálhatod.
  • Kérlek nézd meg a lenti képet! Tölts egy kis időt előtte. Tekints rá távolabbról, hogy hat rád a kép? Milyen érzéseket ébreszt benned? Figyeld meg a részleteket! Mi vonzza először a tekinteted? Miket veszel észre? Mire emlékeztetnek? Milyen összefüggéseket találsz e között és a saját jövőd között? Kérlek jegyzeteld le!
Anthonie van Borssom, Amszterdam, 17. század/ A fotó a Szépművészeti Múzeum szerzői jogi védelme alatt áll./

2. Reflektálás: a történet és ami mögötte van… (kb. 15 perc, de tölts vele annyi időt, amennyi jólesik)

László Zsófia művészettörténész összefoglalta pár mondatban, hogy mi ennek a képnek a története. Kérlek olvasd át!

Anthonie van Borssom (1631-1677) Jan van Kessel tanítványa volt és nagyrészt Amszterdamban működött. Életművében különböző témájú és eltérő stílusú alkotásokat találunk. Szinte bármely pályatársának a stílusát képes volt imitálni, ezért műveit nagyon nehéz elkülöníteni. Egyfajta ’jolly joker’ figura volt, akitől például lehetett éjszakai képet rendelni Neer stílusában, vagy állatos tájképeket Cuyp vagy Potter modorában. Pályafutásáról keveset lehet tudni, de rajzai arra utalnak, hogy kapcsolatban lehetett Rembrandt körével, talán Kessel előtt még tizenéves korában a mesternél tanult. Tanulmányútjai során készített vázlatait több különböző festményéhez felhasználta. Az ezen a képen látható szélesen elterülő folyó és a partjáról feltáruló panoráma a Rajna-menti tájakra emlékeztet, de pontosan nem azonosítható. A lírai hangvételű festményen háttal álló, magányos, piros kabátos lovas alakjában mintha a festő saját magát örökítette volna meg, amint áttekinti a látványt és mérlegeli, hogy melyik részletet, a látvány mely részletét lenne érdemes megörökíteni.”

Milyen üzeneteket hallasz ki a történetből? Melyek számodra a relevánsak, ha a jövőképedre gondolsz?

3. Saját maga alkot (kb. 60 perc, de napokig is eltarthat)

Az alkotás elkezdése előtt, megérkeztetheted magad egy rövid mindfullness gyakorlattal. Ne feledd mindenki tud rajzolni, mint ahogy beszélni is! Készíthetsz rajzot, festményt, de akár kollázst is újságokból képeket kivágva, egy lapra felragasztva. Add át magad az alkotás élményének! Ne gondold túl, hallgass az intuíciódra, hagyd, hogy a „kezed vezessen”. Miután elkészült az alkotás, nézd meg az arányokat, a színeket, a képeket, a szimbólumokat… milyen gondolatok, érzések társulnak hozzájuk? Mit érzel testi szinten? A végén az egész folyamatra végezhetsz önreflexiót a következő két kérdés mentén:

Hogy érezted magad a feladatok elvégzése közben?

Mit tanultál magadról?

Ezeket az opciókat egymagad is végig járhatod, de még hatékonyabb, ha igényeidnek és célodnak megfelelően egy társ, barát, vagy akár szakember (művészet terapeuta, coach) támogatását hívod segítségül. Egy-egy jó kérdés, összefoglalás, tükrözés tovább lendíthet és cselekvésbe fordíthat át. Sok sikert a jövőképedhez!

Szerző: Benkő Brigitta

Nyitókép: Vesnaandjic/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: