Egyre népszerűbb itthon is a skandinávok letisztult, természetes anyagokból álló stílusa: a lakberendezésben, a design-ban és a divatban is hódít az egyszerűség.
A skandináv stílusra az egyszerűség, a kényelem és a természetes alapanyagok használata a jellemző. Az a fajta letisztultság, amelyet az élet minden területén használnak, minimalizmusnak is nevezhető. Öltöny a nőknek, egyszerű vonalvezetésű és szabású ruhák, ingek, kötött alapdarabok, semmi feltűnés vagy harsányság, nagyjából ezek azok a kritériumok, amelyek a skandinávok számára fontosak a divattal kapcsolatban. Kirívóan feltűnő kiegészítőket sem használnak, az ékszerek, övek, táskák, cipők is egyaránt a minimalizmus jegyében születnek.
Egyszerű, és nagyszerű
A skandináv stílus viszonylag kevés, semleges alapszínnel kalkulál, jellemzően a fekete, a fehér, a bézs és a szürke különböző árnyalatai a dominánsak. S míg elsőre ez talán egyhangúnak tűnhet, ők az ékes bizonyítékai, hogy a kevesebb néha tényleg több. Nagy előnyük ezeknek az egyszerű, de nagyszerű daraboknak, hogy egymással tökéletesen kombinálhatók, de igény esetén egy erőteljesebb színhez vagy fazonhoz is jól mutatnak. A skandinávok régóta tartják magukat ahhoz az elképzeléshez, hogy inkább kevesebb, de jó minőségű alapdarabot vásároljunk, ami kiállja az idő próbáját, mintsem ipari mennyiségben olyan fast fashion darabokat, amiket lehet, hogy egyszer veszünk fel az életben.
De nemcsak azon van a hangsúly, hogy kényelmesek legyenek az alapdarabok, amelyekben jól érezzük magunkat, hanem a fenntarthatóságon is. Ha kevesebb, de minőségi ruhákat vásárolunk, azzal nemcsak a pénztárcánknak teszünk óriási szívességet, hanem a környezetünket is kíméljük.
A hazai tervezőknél is dominál a skandináv stílus:
Celeni
A Cselényi Eszter alapította Celeni márka, 2010 óta van jelen a divatiparban. Eszter élete értelme a divattervezés, és minden terméke megtervezésével és elkészítésével arra törekszik, hogy olyan értéket teremtsen, amellyel a vendégei elégedettek, és amelyben örömüket lelik. Alkotásainak középpontjában a női szépség áll. Idei őszi Nomád Eklektika névre keresztelt kollekciójában színek és fazonok tekintetében is tetten érhető a skandináv stílus.
Printa
A Majoros Zita nevét „rejtő” Printa az egyik úttörő márka a környezettudatosság tekintetében hazánkban. Ők már akkor is a fenntarthatóságot helyezték előtérbe, amikor Magyarországon, az sok helyen még ismeretlen fogalom volt. A Printa név a ruhák mellett design üzletet, művészeti galériát és szitanyomó stúdiót is takar. Termékeik igényesek, praktikusak, az alapanyag használat tekintetében pedig vintage és újrahasznosított minden modelljük. Natúr és biopamut termékeik kényelmesek és rendkívül jól variálhatóak.
Aeron
Áron Eszter márkája, az Aeron jó ideje a letisztultságot képviseli a divatban. Nem véletlen, hogy új kollekciójával nagy sikert aratott idén, a koppenhágai divathéten. A ZERO nevet viselő új ruhái, már a nevükben is jelzik a környezettudatosság és a fenntarthatóság előtérbe helyezését. A kevesebb, több elvét is szem előtt tartott irányvonal a tervező szerint, olyan, mint a LEGO: „a ruhákkal bátran lehet játszani, és pár alapdarabból számtalan variációt össze lehet állítani”. Ami pedig mindenképpen a termékei mellett szól, hogy a legszélesebb méretskálán mozognak, azaz az XXS-től az XXL-es méretig elérhetők.
Nyitókép: Celeni, Aeron és Printa Instgram-oldalai
Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:
- 7 dolog, ami nem hiányozhat egy skandináv hálószobából
- Rusztikus skandináv kosár, ami a lakásod dísze lehet
- A skandinávok a bőrápolás terén is a minimalizmusra esküsznek: N-Beauty, a legújabb szépségtrend