4 egyszerű ájurvéda gyakorlat, amely segít megőrizni a testi és lelki egészséged

Az ájurvéda rituálék csodatévő hatásában Indiában már évezredek óta hisznek. A következő 4 gyakorlatot a napi rutinodba is könnyen beépítheted.

Ha a jóga közel áll a szívedhez, akkor már biztosan te is hallottál a testvéréről, az ájurvédáról, azaz az élet tudományáról is. Az ősi Indiából elterjedt bölcsesség egyik legfőbb tanítása, hogy a test és az elme elválaszthatatlanul kapcsolódik egymáshoz: ha az egyik nem egészséges, a másiknak sincs esélye arra, hogy megőrizze jó állapotát. 

Az ájurvéda tanításai – amelyek egyik legfontosabb alappillére a helyes táplálkozás – nemcsak a betegségek megelőzését szolgálják, hanem segítenek abban is, hogy megtaláld önmagad, átláthasd a körülötted lévő világot, illetve harmóniát és egyensúlyt alakíts ki a környezeteddel. A következő 4 gyakorlat segíteni fog abban, hogy megőrizd a testi és a lelki egészséged a mindennapokban:

Kapálabháti légzőgyakorlat

A buddhizmus, a hinduizmus, a jóga és az ájurvéda mind a légzőgyakorlatok alkalmazását támogatják, amelyek közül a sokan a Kapálabhátit tartják az egyik leghatékonyabbnak. Az erős kilégzések, a rekeszizom folyamatos mozgatása erősíti a gyomrot, a szívet, a májat és a légzőrendszert. Az asztmás panaszok enyhítésére is kiváló, de fontos, hogy a légzőszervi betegséggel küzdők elővigyázatosak legyenek: ha közben nehéz légzés lépne fel, azonnal abba kell hagyni. Magas vérnyomás esetén, illetve terhesség alatt tilos ezt a gyakorlatot végezni.

Így csináld:

  1. Ülj le keresztbe tett lábakkal és a kezeidet tedd a térdedre. Helyezkedj el kényelmesen, de közben figyelj a helyes testtartásra.
  2. Hunyd le a szemed, lazítsd el az egész tested.
  3. Mély belégzés után végezz gyors hasi légzéseket úgy, hogy a kilégzés tudatosan gyors, erőteljes legyen, a belégzés passzív, spontán, lassabb módon történjen. Belégzéskor engedd, hogy beáramoljon a levegő, kilégzésnél pedig az összeset fújd ki.
  4. A 10 gyors légzés után térj át a teljes jógalégzésre, ne erőltesd a gyakorlatot. Lélegezz mélyen be, majd ki a megszokott módon, ne szabályozd tovább a ritmusát vagy az erejét.

Abhyanga, a masszázsok királynője

Fotó: Unsplash

Imádsz masszázsra járni? Akkor ez a gyakorlat biztosan közel áll majd a szívedhez! Indiában a masszázstradíció egyidős az ájurvéda tudományával. Az első masszázsélményeket a gyerekek a születésük utáni pillanatokban kapják és a rituálénak életük végéig fontos szerepe van: elsősorban nem a betegségek kezelésére vagy izmaik átmozgatására alkalmazzák, hanem testi-lelki egészségük megőrzésére. Az Abhyanga a teljes test olajos masszírozását jelenti, amelyet akár magadon is elvégezhetsz.

Így csináld:

  1. Készítsd elő a 100% növényi tartalmú, hidegen sajtolt olajat (szezám- vagy kókuszolaj), ha szükséges egy kicsit melegítsd meg.
  2. Masszírozd meg az egész tested: a fejedtől egészen a lábujjakig haladj (ne hagyd ki a hasad és feneked sem), közben körkörös mozdulatokkal kend a bőrödre az olajat. Minimum 30 percig tartson a rituálé, de ha az időd engedi, nyugodtan megjutalmazhatod magad egy 90 perces masszázzsal is.
  3. Az Abhyanga lecsendesíti az elmét és energizál, közben pedig a bőrödnek is jót teszel, illetve enyhítheted a szervezetedben fellépő gyulladásokat is.

    Swedana, azaz ájurvédikus gőzölés

    A Swedana az ájurvédában teljesen alapvető: a legtöbb masszázs végső lépése nem más, mint a test átgőzölése. Segítségével a masszázshoz használt hidegen sajtolt olaj hatékonyabban éri el a szervezetünk sejtjeit, oldja az izmok merevségét, illetve a szorongást és a stresszt is enyhíti. Az egyik legnagyobb előnye, hogy a gőz fellazítja a szervezetben összegyűlt salakanyagokat, amelyek így könnyebben eltávoznak a testből. Eredetileg egy zárt dobozban történik a gőzölés, amelyből csak az ember feje lóg ki, de te ezt otthon egy gyógynövényes gőzfürdővel is helyettesítheted

    Így csináld:

    1. Amennyiben van otthon gőzkabinod, úgy az Abhyanga masszázs után mindig érdemes egy 15-20 perces gőzfürdővel zárnod a rituálét. Szárított gyógynövényekkel vagy illóolajokkal fokozhatod a hatékonyságát.
    2. Ha nincs otthon gőzkabinod, akkor is azt tanácsoljuk, hogy érdemes egyszer kipróbálnod a masszázs utáni gőzfürdőt. Sok wellnessközpontban található kabin, ahová egy masszázs után betérhetsz. Illetve több helyen is lehetőséged van arra, hogy kifejezetten Abhyanga masszásra jelentkezz be, amelyet a Swedana követ. Így akár a Swedana-dobozt is letesztelheted.

    Élvezd mind a hat ájurvédikus raszát, azaz ízt

    Fotó: Unsplash

    Az ájurvédában az ízeket nemcsak ízlelőbimbók határozzák meg, hanem azok a reakciók is, amelyeket a gyomor savas közege kivált az ételekből. A nyelvünkkel érzékelt ízt szvádunak nevezik, a gyomorban lévőt pedig pákának. Ez alapján hat csoportba sorolják az ételeket: madhura – édes, lavana – sós, amla – savanyú, tikta – keserű, katu – csípős, kasája – fanyar. Az egészséges és a kiegyensúlyozott táplálkozás szempontjából fontos, hogy az étrendben mind a hat íz megtalálható legyen. Ha ezt nem is ellenőrzöd minden étkezésnél, érdemes néha ellenőrizni, melyik csoportba tartoznak az egyes élelmiszerek. Ez egyébként gyorsan megtanulható, ha egy játékos feladattal gyakorolsz.

    Így csináld:

    1. Készítsd elő az étkezéshez vagy a főzéshez szükséges alapanyagokat, írd fel őket egy papírra és tippeld meg, a hat rasza közül melyikbe tartoznak. Ezután ellenőrizd, hányat találtál el!
    2. Ha csak 2-3 csoport képviselteti magát, akkor cserélj le egy hozzávalót vagy egészítsd ki még egy alapanyaggal. Ehhez például az ájurvédikus fűszerek – gyömbér, kurkuma, fahéj, cayenne – tökéletesek.

    Az átlagos magyar étrendre általában az édes és savanyú ízek jellemzőek. Édes például a kenyér, a rizs, a tészták, sok tejtermék és a müzlifélék. Savanyúak a paradicsomkészítmények, a sajt, a narancs és a citrom. Ez az egyhangúságot könnyen ellensúlyozhatod, ha a konyhában a keserű, illetve a fanyar ízcsoportba tartozó ételeket is gyakran használod. Keserű például a bazsalikom, a kurkuma, a tök, a dinnye vagy a leveles zöldségek. A fanyar ízeket az alma, a körte, a quinoa, a tofu, a hüvelyesek és a csírák képviselik.

    Nyitókép: Unsplash

    Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

      Legnépszerűbb cikkek: