4 egyszerű módszer, hogy megtanuld élvezni a jó pillanatokat

Az elmúlt egy évben még nehezebb volt észrevenni az élet apró örömeit, mint korábban. Hogy újra értékelni tudjunk minden boldog pillanatot, érdemes megfogadnunk egy szakértő tanácsait.

Ha jellemeznem kellene, hogy az elmúlt hónapokban milyen volt a közérzetem biztosan nem a „derűlátó” kifejezést használnám. A pesszimista hangulat teljesen eluralkodott felettem. Szabadidőmben „szívesen” töprengtem azon, milyen disztópikus világban kell majd élnünk és minden nap azt vártam, mikor jelentik be, hogy elveszítettem az állásom, hogy újabb szigorításokat vezetnek be vagy egyszerűen mikor következik be egy apokalipszis. Viszont egyik drámai szcenárió sem valósult meg. Ehelyett nyitnak a teraszok, a kulturális intézmények, és végre az időjárásra sem lehet panaszunk. Valamiért mégsem tudok őszintén mosolyogni, a hírek hallatán. Ahogyan annak sem, hogy reggel forró kakaóval ébresztenek vagy meglepnek egy csokor virággal. Az első gondolatom az volt: „lehetséges lenne, hogy elfelejtettem, hogyan kell örülni valaminek?”

Miközben a kérdésre próbáltam választ találni, rábukkantam a boldogságkutatóként és tanácsadóként is tevékenykedő Tchiki Davis egyik könyvére. A Legyél okosabb, mint az okostelefonod – Tudatos technikai szokások a boldogság, az egyensúly és a kapcsolat megtalálásához a való életben című útmutatója döbbentett rá arra, hogy valóban újra meg kell tanulnom a jelenben élni és értékelni az élet apró örömeit. Davis szerencsére négy rövid gyakorlatot is felsorol, amely ebben a segítségemre lehet. Ezeket mindenkinek szívesen ajánlom, hiszen az elmúlt egy évben elég ingerszegény környezetben éltünk, amire a tragikus közhangulat is rányomta a bélyegét. Nem csoda, hogy nehezebb észrevenni az élet apró örömeit, mint korábban. Na, de majd mostantól…

1. Elevenítsd fel a múlt boldog emlékeit

Davis szerint ez az egyik legegyszerűbb módszer, amely a segítségünkre lehet és lépésről-lépésre elmagyarázza, hogyan.

  1. Csukd be a szemed, és gondolj egy olyan kellemes pillanatra, amely az elmúlt héten, hónapban vagy évben történt veled és boldogsággal, nyugalommal töltött el. Néhány percig csak erre az emlékre koncentrálj. Ez lehet egy vidám vacsora a barátaiddal, vagy az az elégedettség, amelyet egy nagyobb projekt befejezése után éreztél.
  2. Miközben erre gondolsz, a képzeletedben elevenítsd fel, kik voltak körülötted, milyen illatokat éreztél, milyen hangokat hallottál, emlékezz vissza az érintésekre és a környezetedre. Minden olyan tényezőt zárj ki, ami negatív benyomást keltett benned.
  3. Vegyél mély levegőt, és figyeld meg, a pozitív emlékek hogyan hatnak a testedre.

2. Hagyj időt magadnak, hogy megélhesd a jelen örömeit

A rohanó világban gyakran elfelejtjük értékelni a kedves gesztusokat, elsiklunk az apró örömök felett. Davis azt tanácsolja, ha legközelebb valaki kinyitja neked az ajtót vagy megdicséri a ruhád, akkor fókuszálj a pozitív élményre. Valahányszor észreveszed, hogy jól érzed magad, igyekezz minél hosszabb ideig abban az állapotban maradni. Gondolj arra, milyen kedves volt az idegen vagy az ismerősöd, hogy megpróbálta szebbé tenni a napod.

Akkor is cselekedj hasonlóan, ha egy mesés vizuális élményben van részed. Észrevettél egy gyönyörű virágot? Állj meg egy kicsit, figyeld meg a szirmai alakját, a színét és azt, milyen érdekesen csillan meg rajta a napfény. Davis szerint sokat segíthet, ha ezeket a pillanatokat egy hálanaplóba is feljegyezzük.

3. Kamatoztasd a pozitív eseményeket

A tanácsadó számos ügyfelénél megfigyelte, hogy boldogabbá teszi őket, ha az örömteli pillanatokat elmondhatják, megmutathatják másoknak, vagy éppen saját maguknak.

  • Mutasd meg magadnak: Ha valami apróság feldobja a kedved, azt tükrözze a mimikád és a testbeszéded. Például a mosoly, a taps és az, hogy a magasba emeled a kezeidet meghosszabbíthatja a pillanat szépségét.
  • Mondd el valakinek: Hívd fel az egyik rokonod, a legjobb barátnőd vagy a párod és meséld el neki, mi történt veled. Valószínűleg az ő közérzetüket is feldobja majd, hogy eszedbe jutottak és boldogan újságolsz nekik valamiről. Az ő pozitivitásukból pedig rád is átragadhat, ami még jobban meghosszabbítja a pillanatnyi boldogságod élettartamát.
  • Oszd meg mindenkivel: Habár Davis óva int minket a rendszeres közösségi média használattól, hozzáteszi néha a jókedv megőrzésében kifejezetten hasznos lehet. Ha valami jó történik veled, készíts róla képet vagy írj egy rövid bejegyzést, és oszd meg az ismerőseiddel.

4. Képzeld el, milyen örömteli pillanatok várnak rád a jövőben

Davis szerint gyakran már azelőtt pozitív élményekkel gazdagodunk, hogy elértük volna a kitűzött célunkat. Ennek a képzelőerőnk az oka. Gondolj csak arra, mit érzel, ha a hétvégére egy kirándulást szervezel. Ahogy közeleg a nap, úgy egyre izgatottabban várod, hogy elindulhass. Ebben az esetben még több pozitivitást csempészhetsz a napjaidba azzal, hogy előre lejátszod a gondolataidban, mivel töltöd majd az időt, milyen környezetben leszel majd. Így könnyen optimistábbá tehet egy olyan esemény, amely valójában még meg sem történt.

Forrás: Psychology Today
Nyitókép: Westend61/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: