4 egyszerű tipp motiválatlanság ellen

Hiába is kapálóznánk ellene, sajnos gyakran előfordul, hogy legszívesebben egész nap csak feküdnénk vagy fel sem állnánk a Netflix mellől. De szerencsére már egészen apró lépések segíthetnek kimászni ebből az állapotból - na meg az ágyadból!

„Az emberek gyakran mondják, hogy a motiváció nem tart sokáig. Nos, a fürdés sem… Ezért kell naponta megmártózni” – vallja az amerikai író, Zig Ziglar. Ezzel az állításával aligha vitázhatnánk, hiszen bármennyire is szeretnénk elkerülni, a motiválatlanság időről időre kegyetlenül lecsap mindannyiunkra. Vannak napok, amikor már ahhoz is külön erőfeszítésre van szükségünk, hogy egyáltalán ki tudjunk mászni az ágyból, a céljaink elérése vagy a munkánk elvégzée pedig egyáltalán nem tud lelkesíteni minket. A minap szembejött velem egy idézet az Instagramon, miszerint az, ha elesünk, csupán véletlen, ám az, hogy a földön maradunk már döntés kérdése. Így van ez a motiválatlansággal is: bár önhibánkon kívül zuhanunk bele ebbe az állapotba, az már igenis rajtunk múlik, hogy leszámolunk vele.

Apropó Instagram! Amikor minden tettvágy és lelkesedés elhagy, sosem szabad a mobilodhoz – és főleg a közösségi oldalaidhoz – fordulni figyelemelterelésképpen és vigaszért. Az üzenőfal görgetése ilyenkor csak még inkább letargiába taszít téged, ugyanis a social media álvalóságában csak arra fogsz fókuszálni, hogy mindenki aktív életet él, edz, utazik, karriert épít, főz – és persze remekül szórakozik. És bár tökéletes fegyver nem létezik a demotiváltság elleni harcban, van néhány apró trükk, ami segíthet abban, hogy legyőzd a tragikus napokat!

1. Hagyj fel az érzéseid cenzúrázásával!

Ne akarj görcsösen jobban lenni: éld meg azt, amin éppen keresztülmész, akkor is, ha éppen nem pozitív lelkiállapotról van szó. Vizsgáld meg, miért törtek rád a negatív gondolatok – vajon okkal alakult így vagy tulajdonképpen a képzeleted szülte ezt a helyzetet? Nem szabad megkérdőjelezned az érzéseid létjogosultságát, inkább egy olyan kiutat kell belőlük találnod, ami nem árt az egészségednek. A naplóírás például segíthet feldolgozni azt, ami éppen zajlik benned, de ha kevésbé vagy grafomán, akkor egy-egy baráti beszélgetés is megoldás lehet az érzelmeid azonosítására és arra, hogy meg is birkózz velük.

2. Alakítsd ki a bizalmi hálódat!

Építs magad köré egy támogatói kört: ide a legtöbben általában a családtagjaikat vagy a közeli barátaikat sorolják – de azt is fontos kiemelni, hogy nem szabad szégyenkezned amiatt, ha szakember segítségére lenne szükséged! Bármennyire is rosszul érzed magad, ne szakítsd meg a kapcsolatot azokkal, akik felkarolhatnak a nehezebb napokon és megerősítenek abban, hogy rendben van, ha éppen motivációhiányban szenvedsz. És ha kell, kirángatnak téged az önsajnálatból, akármennyire is kapálózol ellene. Legyél mindig nagyon őszinte azokkal, akikben a legjobban megbízol: beszélj nyíltan a félelmeidről vagy a problémáidról.

3. Tarts szünetet!

A pihenés a legrosszabb tanácsnak tűnhet, amikor éppen amiatt a motiválatlanságod miatt ostorozod magad. Ettől is csak nőhet a bűntudatod amiatt, hogy egyáltalán nem vagy produktív. Mégis azt mondjuk, fogadd el, néha félre kell tenned a teendő-listádat, hogy kikapcsolj. A legegyszerűbb módszer erre az, ha kinevezel egy napot, amikor tényleg SEMMIVEL nem foglalkozol, csak azzal, hogy minőségi énidőt tölthess el. Ha úgy érzed, relaxálásra van szükséged, mindig tartsd szem előtt, hogy a saját érdekedben teszed ezt, nem pedig azért, mert feladtad a céljaidat – különben túlhajszolod magad és kiégsz. Egy kis szünet után sokkal boldogabban, tisztább fejjel és izgatottabban térhetsz vissza a munkához.

4. Keress valamit, amiben örömödet leled!

Ha úgy érzed, hogy teljesen átveszi az életed feletted az irányítást a motiválatlanság, az azt jelentheti, hogy kibillentél az egyensúlyodból. Bármennyire kényszeresnek is érzed, vedd rá magad, hogy szórakozz: ültess el egy új növényt (ha ide kattintasz, a tesztünkből azt is megtudhatod, milyen illik a személyiségedhez!), találkozz a barátaiddal, olvass egy könyvet vagy ha nincs kedved kimozdulni, táncold ki magadból otthon az érzéseidet a kedvenc lejátszási listádra (ahogyan Meredith és Cristina is mindig csinálta A Grace klinikában). Egy a lényeg, olyan dologgal töltsd az idődet, ami örömet okoz számodra – a munka ki van zárva!

Forrás: The Everygirl
Nyitókép: Karolina Grabowska/Pexels

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: