4 módszer, amely segíthet kommunikálni a mentális problémákat a párkapcsolatban

Pszichológushoz szeretnél fordulni, de nem tudod, hogyan közöld a pároddal? Ne aggódj! Nem könnyű erről a témáról beszélni, de néhány módszer segíthet a gördülékenyebb kommunikációban.

Természetesen mindannyian boldog és kiegyensúlyozott párkapcsolatban szeretnénk élni. Az élet azonban nem könnyíti meg a helyzetünket. Sőt, az is előfordulhat, hogy te magad állsz a boldogságotok útjába. Ilyenkor érdemes szakember segítségét kérned, aki ítélkezés nélkül közelebb vihet a megoldáshoz. Emellett az is fontos, hogy próbáld megértetni a pároddal, min mész keresztül, és a gondokat ne söpörjétek a szőnyeg alá. Ehhez most összegyűjtöttünk négy módszert, amelyek segítenek megoldani a problémákat:

1. Legyél nyitott, ha az érzéseidről van szó

Ijesztő lehet elmondani valakinek, hogy gondjaid vannak. Én is nehezen nyíltam meg a páromnak, mert legbelül attól féltem, hogy nem fog megérteni és nem vesz majd komolyan. Természetesen a félelmeim alaptalanok voltak, hiszen ő sokkal jobban aggódott értem, mint én saját magamért. Ha te megpróbálod a lehető legőszintébben megosztani a másikkal az érzéseidet, azzal lehetőséget teremtesz egy nyitottabb kommunikációra. A párod is bátrabban fog kérdezni, ezzel pedig rögtön elindulhat köztetek a párbeszéd. Persze az is előfordulhat, hogy rövid ideje randizol valakivel, és nem mered megosztani vele a gondjaidat. Attól félhetsz, hogy megbélyegez téged, felszívódik, megijed. Ebben az esetben csak akkor tárulkozz ki, ha biztonságban érzed magad, és valóban meg szeretnéd osztani a nehézségeidet. Ha úgy érzed, hogy a mentális állapotod megakadályozza az egészséges kapcsolat kialakulását, akkor feltétlenül fordulj szakemberhez!

2. Néma gyereknek anyja sem…

Emlékszem, hogy mennyi szorongás és düh volt bennem, mielőtt terapeutához fordultam volna. Általában ezeket az érzéseket elfojtottam magamban, később pedig a páromra zúdítottam őket. A leglehetetlenebb helyzetekben képes voltam kifakadni, amivel végképp összezavartam őt. Mondanom sem kell, nem én voltam akkoriban a hónap barátnője. Végül leültem a barátommal beszélgetni és elmondtam neki, hogy terápiára szeretnék járni. Ő akkor értette meg, hogy komolyabb problémákkal küzdök, én pedig végre kommunikáltam a gondjaimról. Ha nem szeretnél ehhez hasonló helyzetbe kerülni, akkor ne rejtsd el a problémáidat a másik elől, mert hosszú távon csak ártani fogsz magatoknak.

3. Oszlasd el a tévhiteket

A legtöbb ember kevésbé van tisztában a mentális betegségek következményeivel, megnyilvánulásaival és azok kezelési módjaival. Ezért kiemelten fontos, hogy ne rejtőzz el a kérdések elől, sőt ösztönözd a párodat, hogy bátran érdeklődjön az állapotodról. Így neked is lehetőséged nyílik arra, hogy jobban megismerd az aggályait, a félelmeit és eloszlasd a fejében a sztereotípiákat. Attól, hogy nehezebb időszakon mész keresztül, még nem őrültél meg és ugyanaz az ember vagy, akit előtte megismert. Én is igyekeztem a párom minden kérdésére válaszolni, amikor a terápiáról kérdezett. Elmeséltem neki, milyen meditációs gyakorlatokat csináltam, milyen összefüggésekre jöttem rá önmagammal kapcsolatban, és ezek, milyen hatással vannak a gondolkodásomra. A végén megértette, hogy a terápiára járás egy szuper önismereti utazás lehet azok számára, akik valahol elakadtak az úton.

4. Próbáld meg elválasztani a mentális problémákat a kapcsolati problémáktól

A párok vitatkoznak, de közel sem mindegy, hogy a viták milyen forrásból táplálkoznak. Amikor rossz passzban vagy, úgy érzed kicsúszik a kezedből az irányítás, és összeveszel a barátoddal valami apróság miatt, próbálj meg két lépést hátrálni. „Igazából mi a bajom? – teszem fel magamnak a kérdést. Múltkor néhány szál sárgarépa felett tűnődtem ezen, miután iszonyatosan összevesztem a párommal a vacsorakészítés miatt. Be kellett ismernem, hogy én generáltam a veszekedést, aminek az lett a következménye, hogy az elfojtott belső feszültséget rajta töltöttem ki. Ha te is felteszed magadnak ezt az egyszerű kérdést, idővel képes lehetsz egy reálisabb szemüvegen keresztül szemlélni a nézeteltérésiteket. Viszont arra kiemelten figyelj, hogy a kapcsolatban felmerülő összes problémát nem szabad a mentális egészségeddel magyaráznod, mivel ez az önértékelésed szempontjából nagyon káros lehet. Inkább próbáld meg elválasztani a mentális gondokat a kapcsolati problémáktól, hogy helyén tudjátok kezelni a nehézségeket.

Nyitókép: Zoran Zeremski/iStock/Getty Images Plus

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: