Szinte hihetetlen, de már negyven éve annak, hogy Bill Murray, Dan Aykroyd és Harold Ramis megkezdték munkájukat, mint Szellemirtók, New York sosem alvó városában.
Az 1984-ben bemutatott Szellemirtók forgatókönyvét az élet írta, logóját a film egyik társproducere tervezte, elkészítésére csupán egy évet kaptak az alkotók, pedig az eredeti tervek szerint egy jóval grandiózusabb mozi is lehetett volna belőle. Bár, mi nem bánjuk, hogy ezek mind így alakultak, hiszen így is a popkultúra egy kitörölhetetlen darabjára vált. A negyvenéves évforduló kapcsán pedig össze is gyűjtöttünk néhány érdekességet a Szellemirtókról.
Az élet írta a forgatókönyvet
Nehéz elhinni, de a filmet igazi szellemirtók inspirálták, mégpedig azok, akik Dan Aykroyd családjához kötődnek. A színész dédapja és apja ugyanis mindketten nagyon nagy érdekelődést mutattak a paranormális jelenségek iránt. Dédapja, Samuel A. Aykroyd, egy ismert tizenkilencedik századi pszichikus nyomozó volt, aki egy Walter Ashurst nevű médium segítségével szeánszokat vezetett az Aykroyd családi birtokán. Ez a hajlam tovább öröklődött Aykroyd nagyapjához, Maurice-hoz, aki a Bell Telephone Company mérnökeként szerzett tudását állítólag megpróbálta felhasználni kristályrádió létrehozására, amellyel kapcsolatba léphetett a szellemvilággal. Dan apja, Peter, jelentős könyvtárat tartott fenn kísérteties témákról szóló könyvekkel. Peter Aykroyd Sr. még egy könyvet is kiadott „A History of Ghosts” címmel. A családi „hagyományt” követve pedig az ifjú Aykroydot sem hagyták hidegen a szellemek, így nem is csoda, hogy megszületett benne a mára ikonikussá vált Szellemirtók ötlete. A filmet eredetileg John Belushival tervezte elkészíteni, de mivel a komikus 1982-ben elhunyt, az némi újratervezést igényelt. Aykroyd a forgatókönyvet Harold Ramis segítségével írta meg, a többi pedig már történelem.
Nagyratörő tervek
Aykroyd egyébként eredetileg egy olyan forgatókönyvön dolgozott, amely a jövőben játszódott volna, és jóval sötétebb hangvételű volt. Elképzelése több Ghostbusters-csoport szellemek ellen folytatott harcáról szólt volna, különböző időkben és dimenziókban. A mára a filmmel eggyé vált Mályvacukor ember sem a film csúcspontjában, hanem sokkal korábban megjelent volna (a forgatókönyv 20. oldalán szerepelt), és ő csak egy volt a Szellemirtók 50 nagyméretű szörny ellensége közül. A rendező, Ivan Reitman becslése szerint az első forgatókönyv megvalósítása akár 300 millió dollárba is kerülhetett volna – mindez 1984-ben volt. Nyilván, erre senki nem bólintott rá.
Rohamtempó
Miután Aykroyd rögzítette a film általános koncepcióját és történetét, és mielőtt elkészült volna a végleges forgatókönyvvel, csatlakozott hozzá Ivan Reitman. Aki nemcsak, mint rendező vett részt a projektben, hanem az ő feladata volt eladni azt egy nagy stúdiónak. Reitman korábban olyan népszerű Bill Murray-komédiákat rendezett, mint a Dilibogyók és a Bombázók a seregnek, és jó kapcsolatot ápolt a Columbia Pictures stúdióval. Így 1983 májusában a stúdióvezető, Frank Price elé tárta Aykroyd elképesztő, egymondatos ötletét: „Szellemtakarítók New Yorkban”. Bár eleinte szkeptikus volt, Price mégis vonzódott a projekthez, mert a komikus zsenik, azaz Aykroyd, Murray és Ramis triója vállalták el a főszerepeket. A Columbia Pictures áldása és a forgatásokra szánt 30 millió dolláros büdzsé megítélése után viszont már csak kevesebb mint egy évük maradt arra, hogy teljesen elkészítsék a mozit. A Szellemirtók ugyanis 1984. június 8-án már premierezett is.
Váratlan fordulat
Miután befejeződött a forgatás, Reitman olyan helyzettel nézett szembe, amely majdnem tönkretette az egész addigi munkájukat. A Universal Studios ugyanis az 1970-es években készített, élőszereplős TV-sorozatot Ghost Busters címmel, és jogi lépéseket helyeztek kilátásba, ha a film címét nem változtatják meg. Reitman, aki felvételt készített a főszereplők arról, hogy magukat Ghostbusters-nek nevezik, és arról, hogy hatalmas tömegek kiabálnak „Ghostbusters! Ghostbusters!” akkor bajba került. Végül a Columbia tett pontot az ügy végére, hiszen megvásárolták a Szellemirtók jogait.
Az ikonikus logó mögött
Meglepő lehet, de a Szellemirtók logóját nem egy grafikus, hanem a film egyik producere álmodta meg. Michael C. Gross társproducerként volt jelen a forgatáson, és mivel korábban a Muppet Show, John Lennon és a Rolling Stones művészeti tanácsadójaként, valamint az 1970-es években a National Lampoon és az Esquire magazinok művészeti igazgatójaként dolgozott, tudta mi kell a közönségnek. A letisztult, csupán két színből álló, könnyen megjegyezhető logó pedig be is váltotta a hozzá fűzött reményeket. Máig bárhol és bármikor felismerjük.
Másként is alakulhatott volna
Legalábbis, ami a szereposztást illeti, biztosan. A Szellemirtók Winston Zeddemore-jának szerepét ugyanis először nem Ernie Hudsonnak, hanem Eddie Murphy-nek ajánlották fel. A sztár azonban köszönte szépen, nem kért a túlvilági mókából, így visszautasította azt. Ennek következményeként az alkotók ismét hozzányúltak a forgatókönyvhöz és a karakter néhány történetszálát is eltávolították, így Hudson egy, az eredetitől sokkal kisebb szerepet kapott.
Létező forródrót
A film promóciójához létrehoztak egy valós Szellemirtók forródrótot. Amikor valaki felhívtaa a számot, egy előre felvett üzenetet hallott Murray és Aykroyd tolmácsolásában, amelyben közölték, hogy nem tudnak a telefonhoz jönni, mert éppen szellemeket irtanak. A szám állítólag heteken keresztül körülbelül napi 1000 hívást kapott.
Különös tisztelgés
Mivel Aykroyd eredetileg John Belushival tervezte vászonra vinni történetét, mindenképp szeretett volna a Szellemirtókban megemlékezni elhunyt barátjáról. Végül úgy döntött, hogy John Belushi szellemként tér vissza, ő volt a filmben Slimer. Slimer egyébként az első Aykoyd által tervezett szellemként került képernyőre.
Nyitókép: IMDb
Forrás: Remind, Mental Floss
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:ű
- 25 éves a Mátrix – 11 érdekesség a jubiláló sikerfilmről
- 10 érdekesség az 50 éves Carrie-ről
- 25 év Bikinifenéken: jubilál a SpongyaBob