400 százalékkal nőtt a növényi eredetű „húsok” iránti kereslet – Egyre nyitottabbak vagyunk a vegán életmódra

Az étkezési és szépségápolási szokásaink terén egyre tudatosabbak vagyunk, többek között a márkák által kínált minőségi termékek és a vegán életmódot hirdető kampányok is sokakat ösztönöznek arra, hogy kipróbálják a vegán életformát.

A növényi alapú táplálkozás már több ezer éves múltra tekint vissza, az ókori Görögországban például a püthagoreusok szigorú szabályok szerint éltek, nem fogyasztottak húst (tojást és tejtermékeket viszont igen). Ázsiában még ennél is gazdagabb történelme van a vegetáriánus étrendnek. Ezen a területen a vallások, például a buddhizmus, a hinduizmus és a taoizmus követői kötelezték el magukat mellette, elsősorban állatjóléti és etikai okokból. A „veganizmus” kifejezés megszületésére egészen 1944-ig kellett várnunk, ekkor alapították meg Angliában a Vegan Society-t, amely azóta is az állati termékektől mentes életmód legismertebb szervezete. A veganizmusra azonban sokáig radikális életvitelként tekintettek, és rendkívül negatív volt a megítélése. Az embereknek a szóról általában a lázadó állatjogi aktivisták, a hippie vagy a hardcore punk-rock szubkultúra jutott az eszükbe. Az elmúlt években viszont nagyot fordult a világ. Megkezdődött a veganizmus térnyerése és napjainkra a mainstream kultúra részévé vált.

Miért lesz valaki vegán?

Az életmódváltásnak számos oka lehet: egészségügyi, környezetvédelmi és etikai okok is állhatnak a háttérben. Érdekes adat, hogy a koronavírus-járvány kitörése után 25%-kal megnőtt a kereslet a növényi alapú termékek iránt. A szakértők ezt azzal magyarázzák, hogy az emberek sokkal nagyobb hangsúlyt helyeznek az immunrendszerük megerősítésére és az egészséges táplálkozásra. Amióta köztudott, hogy milyen környezetkárosító hatásai vannak az állattenyésztésnek és a húsiparnak, azóta a környezetvédelem is sokakat sarkallt arra, hogy búcsút intsenek az állati eredetű hozzávalóknak.

Nem véletlen, hogy évről-évre egyre többen próbálják ki, vagy váltanak erre az életmódra – a becslések szerint körülbelül 75 millió vegán él a Földön.

Ezt igazolják a felmérések is: a 2014 óta megrendezett veganuár kihíváson idén például rekordszámú jelentkező vesz részt. Jól látszik, hogy az emberek egyre tudatosabban élnek, ez pedig a vásárlási szokásaikat is megváltoztatja. Természetesen a márkák sem hagyhatják figyelmen kívül a trendet. Egyre több vállalat kínálata bővül növényi és/vagy cruelty-free termékekkel, amelyek még több vásárlóval ismertetik meg a veganizmust.

Világvezető márkák a veganizmus pártján

Ezek a termékek segíthetnek abban, hogy megszűnjenek a vegán étkezés körül kialakult sztereotípiák. Kiállnak amellett, hogy az életmódváltás nem jár lemondással, a növényi alapú ételek is elkészíthetők ízletesen. A Morning Consult kutatásából ugyanis kiderült, hogy ebben még mindig sokan kételkednek. A felmérés során a válaszadók 35 százaléka azt állította, kisebb eséllyel vesz meg egy élelmiszert, amennyiben a „vegán” vagy a „húsmentes” kifejezés szerepel a csomagolásán. Ezért szükséges, hogy a diéta népszerűsítésében olyan nemzetközileg is jól ismert márkák, mint az IKEA is részt vegyenek.

Fotó: IKEA

A svéd bútorgyártó kínálatában egy ideje már elérhető a híres húsgolyó alternatív változata, és a jövőben még több hasonló mindenmentes finomságra számíthatunk. Az IKEA vezetősége komolyan elhatározta magát, céljuk, hogy 2025-re az éttermek kínálatának 50 százaléka vegán ételekből álljon. A vállalat idén arra ösztönözte vásárlóit, hogy januárban csatlakozzanak a veganuár kihíváshoz és adjanak egy esélyt a diétának. De nemcsak az ételek, a kozmetikumok között is egyre szélesebb a vegán és cruelty-free termékek kínálata. A Lush már régóta azért kampányol, hogy ne vásároljunk olyan termékeket, amelyeket állatokon teszteltek. Inkább válasszunk etikus kozmetikumokat, amelyek minőségileg semmiben sem különböznek tőlük. A cég egyébként egyre nagyobb hangsúlyt fektet a vegán vonalra is, illetve a környezetvédelem terén is éllovasnak számít: az elsők között dobta piacra csomagolásmentes „pucér” termékcsaládját.

Még színesebb vegán felhozatal a kisvállalkozások között

Természetesen a nagy márkák mellett a közép- és kisvállalkozások is kiveszik a részüket a veganizmus népszerűsítéséből. Hazai fronton is folyamatosan nő a vegán bőrből készült ruhákat és kiegészítőket kínáló brandek sora. A szépségápolás terén is egyre fontosabb szempont, hogy ne tartalmazzon a termék állati eredetű alapanyagokat. Arról nem is beszélve, hogy egyre több vendéglátóhelyen kínálnak minőségi vegán ételeket. Néhány évvel ezelőtt általában a sült krumpli és a saláta közül választhatott az, aki vegán étrendet követ, de ma már a legtöbb étteremben és cukrászdában ennél szélesebb választék fogadja. A növényi eredetű fogásokra specializálódott helyek pedig olyan színvonalat képviselnek, amelyről néhány éve álmodni sem mertünk volna. Ilyen például Sőtér Kitti cukrászdája, a Plantmilkyway is, amely lassan két éve a vegánok Mekkája.

Mivel nemcsak növényi alapú, hanem kizárólag glutén- és szójamentes termékeket készítünk, így a vendégeink általában ételérzékenység, ételallergia vagy életmódbeli diéta miatt keresnek fel. Nagy számban vannak a vegán diétát követők is, illetve azok, akik csak ismerkednek ezzel az étrenddel.” – mesélte nekünk Kitti, aki a receptek megalkotásánál nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a mentesen és nem mentesen étkezők is egyaránt élvezettel fogyasszák a Plantmilkyway termékeit. „Gyakran kapunk olyan visszajelzést, hogy azoknak a családtagoknak, barátoknak is ízlett a torta, akik semmilyen diétát nem követnek. Az üzletbe betérő vásárlók pedig gyakran tanácsot is kérnek, hogy az egyes hozzávalókat mivel érdemes helyettesíteniük. Jó látni, hogy a vendégkörünkbe tartozók és a környezetemben élők is egyre gyakrabban számolnak be arról, hogy fokozatosan elhagyják az állati eredetű alapanyagokat, vagy törekednek azok visszaszorítására.”

A kis- és nagyvállalatok ugyanolyan fontos szerepet töltenek be abban, hogy tudatosabb döntéseket hozzanak az emberek. Úgy tűnik, a próbálkozásaik sikerrel járnak: 2017 és 2019 között 29 százalékkal nőtt a növényi alapú termékek iránti kereslet. 2020 első negyedévében pedig ez előző évhez képest 400 százalékkal nőtt a vegán „húsok” eladása. És azt is kijelenthetjük, hogy nemcsak a vegánok száma ugrott meg, hanem egyre többen nyitottak a növényi eredetű termékekre. Ezt jól tükrüzi a Kantar felmérése: a becslések alapján Angliában a vegán ételek 92 százalékát nem vegánok fogyasztották el, hanem flexitáriánusok. Azaz olyan emberek, akik növényi eredetű ételekben gazdag étrendet követnek, de néha állati eredetű terméket és húst is fogyasztanak.

Nyitókép: d3sign/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: