5 dolog, ami a tökéletes nyaraláshoz kell, hogy valóban feltöltődj a szabadság alatt

Egész évben rohansz és dolgozol, majd abban reménykedsz, hogy ezt sikerül néhány nap alatt kipihenni, az igazi feltöltődés azonban elmarad? Így változtass a nyaralási szokásaidon, hogy idén tényleg kipihenten térj haza a vakációról.

Már jó korán elkezdjük szervezgetni az év azon két hetét, amikor végre magunk mögött hagyhatunk mindent: se e-mailek, se feladatok, csak öröm, napsütés és pihenés. Legalábbis így képzeljük el. De ha jól belegondolunk temérdekszer előfordul, hogy mire hazaérünk annyira elfáradunk, hogy legszívesebben a pihenésünket is kipihennénk. Egész évben hajtunk és dolgozunk, majd abban reménykedünk, hogy ezt sikerül ezalatt a néhány nap alatt kipihenni, azonban a vakáció sokszor a látványosságok és élmények őrült hajszájává válik. Nem mindegy tehát, hogyan töltjük a pihenésre szánt napjainkat. Azzal tesszük a legnagyobb szívességet magunknak, ha tudatosan alakítjuk ki a nyaralási szokásainkat, hogy azok valódi élménnyel, energiával és jókedvvel töltsenek fel.

fagyizás barátnők
Fotó: Getty Images / Georgijevic

Így változtasd meg a nyaralási szokásaid, hogy valóban kipihenhesd magad:

1. Perspektívaváltás: a mini vakáció is vakáció

A pihenés létszükséglet. Csak olykor annyira romantizáljuk azt, hogy hogyan kellene kinéznie a nyaralásunknak, hogy emiatt rengeteg lehetőségről lemaradunk. Azt gondoljuk, hogy a pihenés 1 hétnél kezdődik, kevesebb időre fel sem állunk az íróasztal mellől, mert hát minek is. Egy az International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity című folyóiratban megjelent 2023-as kutatás azonban azt mondja, hogy már három nap is jót tehet, amennyiben ezek tényleg munka és munkával kapcsolatos feladatok nélkül telnek. Nem kellenek ahhoz hetek és az, hogy a világ végére utazzunk, hogy kikapcsolódhassunk. A rövid szünetek legalább annyira hatásosak, mint a hosszabb elvonulások. Ne vegyük hát el magunktól ezeket sem!

2. Teendőlista kivégzése, avagy hangolódj mentálisan a pihenésre

Ha van valami, ami elrontja a pihenést, az a munka. A tudat, hogy a nyaralás után rengeteg teendő vár ránk, amihez vissza kell térnünk megszünteti az utazás potenciális pozitív hatásait. A legjobb, amit tehetünk, hogy a nyaralás előtt igyekszünk mindent kihúzni a teendőlistánkról, hogy semmi se felhősítse be a kikapcsolódást. Rajtunk áll, hogy milyen mentális állapotban vágunk neki az utazásnak. Ha már idejében nekilátunk végezni a feladatainkkal, akkor mentálisan is hangolódni tudunk a közelgő nyaralásra, amikor pedig már ott vagyunk, nem kell már semmilyen munkahelyi problémával foglalkoznunk.

nyár motor robogó párkapcsolat nyaralás utazás
fotó: Westend61 / Getty Images

3. Aktív és passzív pihenés egyensúlyban

Sokaknál a nyaralás átcsap az élmények hajszolásába. Hajnalban kelnek, hogy minden látványosság beleférjen a napba, minden helyszínt kipipálnak, rengeteg aktív élményt szerveznek és végül nem lesz más csak végtelen kilométerek a lábuk alatt és elviselhetetlen fáradtság a vakáció végén. A másik véglet pedig, amikor ki sem dugjuk az orrunkat a szállodai szobából. Érdemes úgy tervezni a vakációt, hogy az aktív és passzív pihenés egyensúlyban legyen. Engedd meg magadnak, hogy ne kelljen korán kelni, hogy legyen egy-két nap, amikor csak fekszel az árnyékban és olvasol. Ugyanakkor válassz ki néhány olyan élményt vagy látnivalót, amik tényleg érdekelnek és engedd el a maximalizmust, hogy néhány nap alatt körbe kelljen járnod és felfedezned az egész várost.

4. Együtt és egyedül

Nyaralni általában családdal vagy barátokkal szeretünk. Ilyenkor élvezzük az együtt töltött minőségi időt, a beszélgetéseket és közösen építjük a kapcsolatokat. Azonban elengedhetetlen, hogy ha csak fél órát vagy néhány percet is, de magányunkban is megéljük a lecsendesedést. Egy reggeli séta a friss tengeri levegő és a gondolataid társaságában mindent felülmúl és mire a többiek felkelnek már folytatódhat is a közös felfedezés. Vagy néhány mély, csendben eltöltött perc az erdőben olyan mélyen átjár a nyugalom érzésével, amit kár lenne kihagyni. Igyekezzünk a nyaralás alatt minden nekünk fontos személlyel valódi kapcsolódást átélni: játsszunk beleéléssel a gyerekekkel, romantikázzunk a szerelmünkkel, de ugyanígy töltsünk időt magunkkal is.

nyár strand bikinialak narancsbőr nő lábak
fotó: bedya /GettyImages

5. Maxold ki az egészséged

A nyaralás egy kicsit a hedonizmusról is szól. Fellendül az étvágyunk, a libidónk és a mozgás iránti vágyunk. De egyben lehetőség is arra, hogy amire nincs időnk a hétköznapok pörgésében, arra itt időt kerítsünk. A fent említett friss tanulmány alapján arra jutottak a kutatók, hogy a vizsgálatban résztvevő nyaraló személyek aktívabb, egészségesebb viselkedést folytatnak, amikor szabadságon vannak. A nyaraláson kívüli önmagukhoz képest a nyaralók átlagosan 29 perccel kevesebbet ültek, legalább öt perccel többet mozogtak, és 21 perccel többet aludtak. Fogd fel ezeket a napokat úgy, mint testi-lelki feltöltődésre szánt idő. Egyél jókat, mozogj sokat, szeretkezz a pároddal és aludj nagyokat. Remek alkalom ez arra, hogy pozitív szokásokat alapozz meg, amiket hazaérve átültethetsz a hétköznapokba.

Nyitókép: Justin Lewis/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)