5 egyszerű vizualizációs gyakorlat, ami segít elűzni a stresszt

A következő öt gyakorlathoz csak egy csendes sarokra és a képzelőerődre lesz szükséged.

Nem elég, hogy a munka, a mindennapos rohanás és a klímaszorongás miatt folyamatos stresszben élünk, az idei év szépen feladta nekünk a leckét igen, a koronavírusra gondolok —, minden elismerésünk azoké, akik képesek megőrizni mentális jólétüket és pozitív hozzáállásukat. Mindannyiunk életében voltak bőven hullámvölgyek, mégis sokan sikerrel vettük az akadályokat. Ehhez persze találnunk kellett egy olyan módszert, ami segít megőrizni a nyugalmunkat. Többen a meditációt vagy a jógába hívták segítségül. Másokat a sütés-főzés mentett meg attól, hogy mély depresszióba essenek. De olyanok is akadtak, akik a képzelőerejük segítségével kerekedtek felül a szorongáson. Az utóbbi mindfulness technika egyre népszerűbb, sikerét, többek között Andrea Bonior Detox Your Thoughts című önismereti könyvének is köszönheti. A pszichológusnő módszere vizuális képeken alapszik, amelyeknek stresszcsökkentő és nyugtató hatást tulajdonít. Ezekből mutatunk most ötöt.

Hogyan kezdj neki?

Elsőre talán furcsa lesz végigjátszani a felsorolt jeleneteket a gondolataidban, főleg, ha nem vagy vizuális típus. De ne izgulj, az első néhány alkalom után gyorsan belejössz majd. Először keress egy csendes sarkot, ahol egyedül lehetsz, és helyezkedj kényelembe. Miután eldöntötted, melyiket szeretnéd kipróbálni és átolvastad a lépéseket, csukd be a szemed. Miközben a fejedben megjelennek a különböző képek koncentrálj a légzésedre, vegyél mély levegőt az orrodon keresztül és szépen lassan fújd ki a szádon. És ezzel meg is lennénk, nincs más feladatod. Ne aggódj, ha nem érzel változást, nem te rontottad el. Ezeket a gyakorlatokat ugyanis nem lehet rosszul elvégezni. Egyébként sincs egy cél, amit el kell érned. A legfontosabb, hogy észrevedd, hatással van-e rád valamelyik gyakorlat. Ha egy kicsit boldogabban, felszabadultabban nyitod ki utána a szemed, akkor már megérte.

1. kép: a patak mellett

Képzeld azt, hogy egy patak vagy egy folyó partján ülsz. Ha egy kicsit messzebbre pillantasz, a távolban egy vízesést is felfedezhetsz. Hallgasd a víz csobogását és a szellő hangját, szippants egy nagy levegőt, és érezd a közelben lévő növények illatát. Ha a körülötted lévő dolgokat megvizsgáltad, keress egy olyan gondolatot, ami szorongással tölt el. Képzeld el, ahogy ez a probléma egy falevéllé változik és felkapja a szél. Kövesd a szemeddel, ahogyan a levegőben vagy a víz tetején lebegve eltávolodik, amíg már nem látod.

2. kép: repülő madarak

Fotó: 2011 Luke Sharratt/Getty Images

A gondolataidban a vakító kék ég alatt, egy domboldalon ücsörögsz. Érezd, ahogy a ragyogó napsütés kellemesen égeti a bőröd és azt, ahogy a fű finoman hozzáér a kezedhez. Ezután jöhet a negatív gondolat vagy akár egy gondolatcsoport is. A képzeletedben ezek a problémák madarakként jelenjenek meg. Nézd egy kicsit őket és figyeld, ahogy felreppennek. Miközben a légzésedre figyelsz a szemeddel kövesd őket, nézd ahogy egyre kisebb pontokká válnak és teljesen eltűnnek az égen.

3. kép: elillanó füst

Ezúttal oda utazhatsz a gondolatodban, ahova csak szeretnél. A lényeg, hogy szabadtéren legyél. Ülj le, figyeld meg milyen az időjárás, milyen növények vagy állatok vannak körülötted. Ezután gondolj valamire, amitől azonnal elkap a szorongás. Ezt a gondolatot úgy képzeld el, mint egy sűrű füstfelhőt, ami a talaj felett lebeg. Érezd a szagát, figyeld meg, milyen sötét színe van. Hirtelen enyhe szellő borzolja fel a fákat és a füvet, a füst pedig lassan elszáll előled. Már nem olyan sötét, mint előtte és az orrodat sem bántja a szaga. Egyre halványabbá válik, ahogy az ég felé kúszik, végül teljesen eltűnik.

4. kép: kézmosás

Fotó: RUNSTUDIO/Getty Images

Ezúttal azt képzeld el, hogy egy hófehér mosdókagyló felett megmosod a kezed. A kezedre egy nagyobb folt is került, amely valójában nem piszok, hanem egy aggasztó gondolat. Nyisd meg a csapot és hallgasd a vízfolyást. Ezután tedd a vízsugár alá a kezed és nézd, ahogy ez a nagy folt lassan, de biztosan eltűnik a kezedről. Közben figyeld, ahogy a sötét darabkák körbe-körbe haladnak mielőtt elérik a lefolyót és örökre eltűnnek benne.

5. kép: felhőkön áttörő napsugár

Ez a kép egy kicsit eltér az előzőektől, mert nemcsak a negatív gondolatok elmúlását szimbolizálja, hanem a pozitív energia megjelenését is jelképezi. Képzeld el, ahogy egy gyönyörű, napsütéses délutánon a szabadban pihensz. Nézz fel az égre, vakít a Nap és bárányfelhűk úsznak át az égen. A Nap jelöljön egy számodra pozitív, fontos dolgot vagy személyt. A problémáid, a pesszimista gondolataid lesznek a felhők. A szél az égitest elé fújja a kisebb-nagyobb felhőket, de szerencsére a napsugarak mindig utat törnek maguknak, egészen addig, amíg egy felhő sem marad az égen.

Forrás: Psychology Today
Nyitókép: Klaus Vedfelt/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: