Öt magyar fiatal fogott össze, hogy felhívják az emberek figyelmét arra, mekkora problémát jelent az ételpazarlás. Létrehoztak egy platformot, amin keresztül többek között éttermek és pékségek el nem adott, jó minőségű ételeit szerezhetjük be.
Amíg a világ egyes részein az éhezés jelent hatalmas problémát, addig máshol elképzelhetetlen mennyiségű, sokszor még fogyasztásra alkalmas élelmiszert dobnak ki az emberek. Ha globálisan nézzük, ma a világon az élelmiszerek csaknem egyharmadát pazaroljuk el minden évben.
Te tudod, mennyi ételt dobsz a kukába?
A legnagyobb problémát nem is a kidobott ételek jelentik, hanem az, hogy ezeknek az előállítása rengeteg energiát vesz igénybe. A World Resources Institute 2019-es felméréséből kiderült, hogy a mezőgazdaságban felhasznált víz egynegyedét olyan élelmiszerek előállítására fordítják, amelyeket soha nem fogyasztanak el. A fogyasztói társadalom szokásaival kéz a kézben jár az ételpazarlás, a globális adatokból pedig egyértelműen leszűrhető, hogy minél gazdagabb egy ország, annál nagyobb a túltermelés és a pazarlás mértéke. Amerikában például kétszer annyi étel kerül a boltok polcaira, mint amennyire az ott élő embereknek valóban szükségük lenne. De ne hidd, hogy Magyarországon sokkal jobb a helyzet: a NÉBIH 2019-es adatai szerint hazánkban évente 1,8 millió tonna élelmiszer kerül a kukába, amely családonként átlagosan 270 kilogrammot jelent. Erre a komplex problémára találtak megoldást a Munch alapítói.
Te is jót (t)ehetsz!
Nyugat-Európában már egészen régóta nagy hagyománya van az ételmentésnek: egy Londonban élő ismerősöm néhány évvel ezelőtt büszkén mesélt arról, hogy egy étterem feleslegessé vált fogásait vásárolta meg. Természetesen az eredeti ár töredékéért, így nemcsak a környezetnek tett jót, hanem még spórolt is a finom vacsorával. A beszélgetés után az volt az első gondolatom, milyen jó lenne, ha itthon is előállna valaki egy hasonló projekttel. Azóta néhány hasonló próbálkozásról hallottam, de ezek inkább csak kisebb, zárt csoportok formájában jelentek meg a közösségi oldalakon. Egészen eddig, hiszen nemrég öt magyar egyetemista (Wettstein Albert, Perepelica Kirill, Zsoldos Botond és Zwecker Bence alapította, akikhez később Szentkirályi Lili is csatlakozott) elindította azt a startup céget, amely megkönnyíti a lelkes ételmentők dolgát.
„Egy platform, amin keresztül éttermek, pékségek, boltok és szállodák kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket. A Munch.hu-val könnyedén tehetsz az ételpazarlás ellen úgy, hogy jókat eszel – jó áron!” – olvasható a startup weboldalán, amely tökéletesen összefoglalja, milyen szolgáltatást kínál a Munch. A oldalon, illetve a szeptember 1-jén bemutatott appon keresztül megnézhetjük a vendéglátó egységek listáját és néhány kattintással lefoglalhatjuk a kívánt mennyiségű munch-ot, vagyis ételadagot. A csomagok tartalma meglepetés, hiszen mindig olyan fogás kerül bele, amely az étteremben/pékségben nem fogyott el. Ez még véletlenül sem jelenti, hogy a félig elfogyasztott tányérok maradékát kapargatják nekünk össze. Az alapítók kihangsúlyozzák, hogy csakis érintetlen, minőségi ételeket kapunk kézhez. A finomságokat a vendéglátó által meghatározott idősávon belül vehetjük át és sok helyen arra is van lehetőség, hogy saját ételhordós dobozunkkal érkezzünk, így a csomagolással sem ártunk a környezetnek.
Minőségi étel megfizethető áron
„A közepes jövedelmű országokban az emberek túl gazdagok ahhoz, hogy saját maguk termeljenek, de túl szegények ahhoz, hogy kifizessék a minőséget” – olvasható a Munch Instagram oldalán Orosz Péter gondolata, amely nagyon találóan jellemzi a hazai körülményeket is. A rohanó életvitelünk mellett a legtöbbünknek ideje és lehetősége sincs arra, hogy saját otthonunkban nevelgessük a növényeket és a háztáji állatokat. De azt sem engedhetjük magunknak, hogy naponta többször minőségi alapanyagokkal dolgozó étterembe járjunk/ételt rendeljünk. A Munch kínálatában viszont akár 40-70 % kedvezménnyel is megvásárolhatunk egy komplett éttermi fogást. A kínálat 600 forintnál kezdődik, de a legmagasabb árak is megállnak az 1500 forintos határ körül.
Az alapítók tisztában vannak azzal, mennyire sürgető az ételpazarlás problémája, de egyetemistaként azt is tudják, milyen kellemetlen és egészségtelen, amikor az ételen kell spórolnia az embernek. Ezért a másik fontos céljuk megkönnyíteni a diákok életét azzal, hogy minőségi, de megfizethető ételeket biztosítanak számukra. A fiatal korosztály alkotja a felhasználók egyik alapbázisát, de egyre több családanya és irodai dolgozó használja előszeretettel az appot. Nem meglepő, hiszen minden érv a Munch mellett szól: olcsón megoldható vele egy egész család étkeztetése, időt spórolhatunk vele és még a környezetvédelem ügyét is szolgálhatjuk.
Nyitókép: Oscar Wong/Getty Images