5 hatékony tipp, hogy jobb hallgatóság legyél

A legnagyobb dolog, amivel megajándékozhatjuk egymást, az az értő figyelem. Koncentrált, elvárásoktól mentes és megértő hallgatóságnak lenni már csak azért is megéri, mert megtérül. Van 5 tippünk, amik segítenek jobb figyelővé válni.

1. Figyelj oda a mozdulataidra!

Tegyük fel, hogy az egyik kollégád valamit mondani szeretne neked. De te ahelyett, hogy odafordulnál hozzá, a laptopodba mélyülve azt mondod: Mondjad csak, figyelek rád. Nos, dehogy figyelsz! Lehetséges, hogy fél füllel meghallgatod a másikat, sőt megérted és reagálni is tudsz a mondandójára, mégsem vagy jelen a társalgásban. A testeddel azt üzened neki, hogy egyáltalán nem érdekel, mit szeretne neked mondani. Tehát csukd le a laptopod, fordulj felé, nézz a szemébe, és lehetőleg ne tedd keresztbe a kezed vagy lábad! Mindezzel azt üzened a beszélgetőpartnered felé, hogy nyitott vagy és százszázalékosan figyelsz rá. Ugyanez igaz minden olyan beszélgetésre, amiben megosztott figyelemmel próbálsz jelen lenni.

2. Vedd észre mások igényeit!

Ha a párod, a főnököd vagy a kollégáid szeretnének veled beszélni, mindig tartsd szem előtt az ő igényeiket is. Valószínűleg a mondandójukkal valamilyen célt szeretnének elérni nálad, ezért bátran megkérdezheted, hogy pontosan milyen indíttatásból ülnek le veled beszélgetni. Szeretnéd, ha kompromisszumra jutnánk valamiben?” „Szeretnél tőlem támogatást kapni? Ne félj ezeket a kérdéseket feltenni, mivel ezzel is az üzened a másiknak, hogy figyelsz rá. Annak ellenére, hogy nehezedre esik a beszélgetés, ne legyél elutasító! Ha folyamatosan a saját érzéseiddel leszel elfoglalva, akkor biztosan nem hallod meg a partnered igényeit.

3. Némítsd el a belső monológod!

Talán a legnehezebb úgy hallgatni, hogy magadban nem kommentálod a másik mondanivalóját. Tegyük fel, hogy hónapok teltek el a szakítás óta, de a barátnőd még mindig az exe miatt sopánkodik. Természetesen huszadjára is neked önti ki a szívét, amit te huszadjára is türelmesen végighallgatsz. Viszont legbelül már nagyon unod a témát, és magadban folyamatosan reflektálsz a hallottakra. Így egyrészt könnyedén félreértelmezheted a hallottakat, másrészt nem is fogsz emlékezni a beszélgetés fontos részleteire. A szakértő szerint figyelj oda a tested jelzéseire. Ha azt érzed, hogy a vállaid feszülnek, a gyomrod összeszűkült, akkor valószínűleg hatással van rád a másik beszéde. Nincs más dolgod, mint tudatosítani magadban ezt a felismerést, hogy a fejedből visszatérhess a jelen beszélgetésbe.

4. Ne szakítsd félbe a másikat beszéd közben!

Beszélnünk kell. – mondta a párod, téged pedig azonnal levert a víz. Valljuk be az ehhez hasonló kijelentések nem sok jót sugallnak, viszont közel sem tudhatod, előre mi fog kisülni belőle. Ezért ahelyett, hogy azonnal pánikba esnél, és védekezésből félbeszakítanád a másikat, inkább hallgasd végig. Ha a hallgatás ellenére sem érted kristálytisztán, hogy pontosan mit szeretne mondani, akkor finoman félbeszakíthatod: Nem vagyok biztos benne, hogy értem, mire gondolsz. Úgy hangzik, mintha azt mondanád…” Így nem leszel tolakodó, sőt finoman jelezheted, hogy nagyon is szeretnéd megérteni a másikat.

5. Szűrd le a hasznos információkat a beszélgetésből

Egy-egy beszélgetés után érdemes leírnod magadnak, hogy miket szűrtél le a partnered mondanivalójából. Elevenítsd fel, hogyan gesztikulált a másik, mennyire tűnt idegesnek, szomorúnak. Ezáltal nemcsak hatékonyabb hallgatóvá válhatsz, hanem jobban megismerheted a körülötted lévő embereket, egyszerűbben felismerheted, ha valaki szomorú, így pedig könnyebben kapcsolódhatsz hozzá. Ha a kollégád arckifejezése nagyon ismerős, és arra gyanakszol, hogy szomorú, bátran kérdezd meg tőle: Jól vagy? Ez nemcsak lehetőséget kínál számára, hogy beszéljen az érzéseiről, hanem növelheti az önértékelését is.

Nyitókép: MStudioImages/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: