5 jel, hogy itt az idő egy kis szünetet tartanod munka fronton

Pihenni nem bűn

A túlhajszolt életvitelünk és a maximalista természetünk miatt gyakran elfelejtjük, hogy néha egy kis pihenésre van szükségünk saját mentális jólétünk érdekében. Pedig a testünk több árulkodó jellel is megpróbál figyelmeztetni minket:

Szűkös határidők, egy meglepetésparti megszervezése és még megannyi apró, mégis időigényes feladat – a naptárunk tele, a mindennapjainkban pedig folyamatos elvárásokkal és felelősségteljes döntésekkel kell szembenéznünk. Teljesen normális, hogy ebben a modern, rohanó világban néha azt érezzük, nem tudunk több stresszt elviselni. A munkával és a teendőinkkel azonban nem pihenhetünk, hiszen a határidő hamarosan lejár. Az alváshiányt több csésze kávéval próbáljuk helyettesíteni és elfelejtjük, hogy nem robotok vagyunk, hanem hús-vér emberek, akiknek bizony vannak korlátaik.

A szűkös időbeosztásunk és a maximalista hozzáállásunk miatt azonban nehéz megtalálni a megfelelő alkalmat egy kis pihenésre. Valójában soha nem is lesz olyan, hogy megfelelő alkalom, hacsak nem kreálunk neki mi magunk helyet a naptárban. Mindig lesz egy feladat, ami lefoglal minket és nem marad időnk arra, hogy szünetet tartsunk.

Pedig a testünk figyelmeztet, ha úgy érzi túlléptünk egy egészséges határon. Ezeket a jeleket azonban gyakran nem vesszük észre, vagy jótékonyan szemet hunyunk felettük. Fogadjuk el, hogy néha meg kell tanulnunk nemet mondani és időt szakítani egy kis relaxációra a saját mentális jólétünk érdekében. Néha egy kis szünetre van szükségünk ahhoz, hogy újult erővel térjünk vissza a munkánkhoz és a kötelességeinkhez. Te is túlpörögtél a munkával? Ezeket az árulkodó jeleket vedd észre!

1. Semmi sem motivál

Annoyed Game Of Thrones GIF - Find & Share on GIPHY

Amikor imádott munkánkhoz is nagy sóhajok közepette, motiválatlanul és zéró életkedvvel állunk neki, akkor itt az idő megálljt parancsolni magunknak. A kreatív ötletek hiányában egyre kisebb lendülettel kezdünk neki a különböző projekteknek, netán még a munkánk minősége is romlik, annak ellenére, hogy egész nap felette ülünk. Ha ez nem lenne elég, még kedvenc hobbijainkhoz sincs semmi kedvünk, mert azt érezzük, teljesen kiégtünk.

Ha a leírás alapján magadra ismertél, akkor neked is egy kis mentális pihenőre van szükséged. A legjobb megoldás, ha a produktív napok, hetek és hónapok után egy rövid ideig teljesen félreteszed a munkát. Lehet, hogy az elején nehéz lesz megállnod, hogy ne ülj le a laptop elé, de erre van szükséged ahhoz, hogy az inspiráció újra rád találjon. Olvass egy könyvet, hallgass egy podcastot vagy sétálj egy nagyot – meglátod, hamarosan újra visszatér az eddig hiányzó motivációd!

2. A kis problémák is hatalmasnak tűnnek

Diane Keaton Help GIF by Poms - Find & Share on GIPHY

Ha a túlhajtjuk magunkat, akkor az is előfordulhat, hogy a megszokottnál érzékenyebben fogadjuk a visszajelzéseket és még az építő kritikák hallatán is a sírás kerülget minket. Ilyenkor úgy tűnik, hogy az egész világ összeesküdött ellenünk. Nem elég, hogy a kávézóban szója- helyett véletlenül kókusztejet öntöttek a kávénkba, de még a munkahelyünkön is beszóltak – pedig valójában csak megjegyezték, hogy ma elég fáradtnak tűnünk. A problémáink felnagyítása mellett ilyenkor még a munkánk is sokkal bonyolultabbnak tűnik. Egy kisebb projekt elején azt érezzük, hogy egy soha véget nem érő feladatba kell belevágnunk, és ilyenkor már jelentkezhet is az első pontban említett motivációhiány.

Ha ilyen helyzettel állunk szemben, akkor érdemes néhány napot egyedül vagy a munkától távol, a családunkkal eltöltenünk. Szerezzünk magunknak egy kis énidőt és töltsük fel energiakészletünket!

3. Folyamatosan beteg vagy

Sick The Devil Wears Prada GIF - Find & Share on GIPHY

Benned is felmerült már a kérdés, hogy miért mindig a legrosszabb időpontban betegszel meg? Például egy fontos esemény előtt, amit már hetek óta nem tudsz kiverni a fejedből. A válasz egyszerű: a stresszes időszakok egyik leggyakoribb velejárója a legyengült immunrendszer. A túl sok munka vagy a túlhajszolt életvitel megnöveli a catecholaminok számát a szervezetünkben, ez oka annak, hogy ledöntenek minket a lábunkról a különböző betegségek.

A stressz levezetésének egyik legjobb módja a testmozgás. Válasszunk egy olyan sportot, amit valóban élvezettel végzünk és szorítsunk neki egy kis helyet a napi rutinunkban. Ezzel elkerüljük, hogy eluralkodjanak felettünk a problémáink és nem kerülünk hosszú időre az ágy fogságába.

4. Fáradt vagy, mégsem tudsz aludni

Bunim/Murray Productions GIF - Find & Share on GIPHY

Végig ásítoztad az egész napot, de amikor este végre az ágyadba kerülsz nem tudsz elaludni? Újabb figyelmeztetés a testedtől, hogy vissza kellene venned a tempóból. Az alvás a gyengéknek való, tartja a mondás és mi képesek is vagyunk elhinni, ha később fekszünk/korábban kelünk azzal jót teszünk magunknak. Az alváshiánynak hosszú távon számos negatív hatása van és a mentális jólétünket is befolyásolja. Fáradtan nagyobb eséllyel hozunk rossz, meggondolatlan döntéseket és a hangulatunk kiszámíthatatlanná válik tőle.

Egy pihentető alvást semmi sem helyettesíthet. Ha fejedben kavargó gondolatok miatt nem tudsz elaludni, akkor próbáld ki néhány tanácsunkat, ami segíthet megoldani ezt a problémádat: Hasznos tippek a pihentető alváshoz. Tartsd magad a napi 8 óra pihentető alváshoz, ezzel elkerülheted a totális mentális összeomlást.

5. Nem tudsz határt húzni a munkád és a szabadidőd között

Drama Queen Sigh GIF - Find & Share on GIPHY

A munkából hazaérve e-maileket olvasunk, telefonon beszéljük meg a jövőbeli feladatok részleteit és elfelejtünk valóban kikapcsolódni. A munkánkat saját magunk és egészségünk elé helyezzük, ezért folyamatosan lemondjuk a barátainkkal és a családtagokkal szervezett találkozókat. Egy kis túlóra vagy egy plusz feladat bevállalása néha belefér, amíg nem válik rutinná.

A technikai találmányoknak hála napi 24 órában elérhetők vagyunk a világ számára és ez tovább növeli a mindennapos stressz-faktort. Te is mindig magad elé helyezel másokat? Akkor itt az idő, hogy végre megértsd, néha egy kicsit önzőnek kell lenned és először a saját szempontodból felmérni, megéri-e a szabadidődet rááldozni az adott dolgokra.

Nyitókép: Unsplash

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk: