5 természetes módszer a menstruációs görcsök csökkentésére

Nem biztos, hogy hosszú távon jó ötlet, ha folyamatosan gyógyszerrel enyhíted a fájdalmadat.

Kevés olyan szerencsés nő él a Földön, akinek problémamentesek lennének a menstruációs napjai. Sokan már az érkezését megelőző napokban elkezdik a gyógyszeres fájdalomcsillapítást és a nehéz napokon nem is tudják elengedni a szedését.

A fájdalomtűrő képessége minden nőnek más, ahogy a vérzés erőssége, mennyisége sem egyforma. Míg egyes nők az első két napot élik meg nehezebbnek, vannak, akik 6-7 napon át folyamatos, egyáltalán nem csökkenő intenzitású fájdalommal küzdenek. Sajnos létezik olyan erősségű fájdalom, amely szinte a lakás elhagyását is megakadályozza, ilyenkor természetes, hogy szóba sem jöhet a gyógyszerek mellőzése. Azonban ha a kellemetlenségi skálán magas, amit érzel, de az elviselhetőség határain belül van, akkor érdemesebb a természetes megoldások között megtalálni azt, amely a leghamarabb elhozza a  „megváltást”. A gyógyszerekhez ugyanis egy idő után hozzászokik a szervezet, aminek következtében egyre nagyobb dózisra lesz szükség, hogy az elviselhető állapotba lavírozzuk magunkat.

Miért fájdalmasak a menstruációs görcsök?

A menstruációt kísérő görcsöket a prosztagladinok okozák. Ezek azok a vegyületek, amelyek a menstruáció előtt megnőnek a méh nyálkahártyájában, a szintjük az első napon a legmagasabb, ezért a fájdalom akkor a legerősebb. A menstruáció előre haladtával és a méh nyálkahártyájának leválásával a prosztaglandinszint csökken, és a fájdalom is általában enyhül” – mondja Jian Jenny Tang, nőgyógyász szakorvos.

A menstruációs görcsök többnyire nem azt jelentik, hogy valami gond lenne az egészségi állapottal, de bizonyos esetekben ez valamilyen (súlyos) probléma tünete is lehet. A leggyakoribbak ezek közül az endometriózis vagy a méh mióma. A folyamatosan visszatérő, elviselhetetlen fájdalom okát fontos kivizsgáltatni a komolyabb problémák megelőzése vagy elkerülése érdekében, míg, a „kisebb”, de az elviselhetőség határait súroló gyötrelmek ellen pedig az alábbi megoldások valamelyikét alkalmazni.

1. Növeld a jó közérzetet biztosító endorfinokat testmozgással

Bár a nők többségének ezekben a napokban mozdulni is nehezére esik, nemhogy a sportra gondolni, ausztrál kutatók szerint az egyik legjobb gyógymód a testmozgás. Természetesen ilyenkor csak mérsékelt mozgásról van szó, éppen annyiról, amennyi jólesik és aminek következtében endorfin hormon szabadul fel a szervezetben, ami hozzájárulhat a jó közérzethez. De a sport növeli a fájdalmat csökkentő hormonok, például a progeszteron és a dopamin szintjét is.

2. Jógázz

Fotó: FGorgun/GettyImages

A jóga hívei pontosan tudják, hogy a gyakorlatok szinte mindenre megoldást nyújtanak. Akár az izmok nyújtásáról, akár a test lazításáról van szó, a rendszeres jóga nagyon sokat segíthet a menstruációs görcsök enyhítésében. A legtöbb jógaoktató azt javasolja, hogy ezeken a napokon nem ajánlott a fordított pózok gyakorlása, hogy a testnedvek természetes áramlása ne legyen akadályozva.

3. Hőterápia

A melegről régóta köztudott, hogy gyógyító hatású lehet, mivel oldja a test és az izmok feszültségeit. Mivel a méh is izom, bármilyen melegített párna vagy borogatás alkalmazása hatékony lehet. Gömbölyödj össze magzatpózba és tedd a meleg párnát a hasadra, próbálj meg figyelni a légzésedre, és koncentrálj arra, hogy „elengeded” a fájdalmat. Egy kutatás megállapította, hogy a hő ugyanolyan hatékonyságú a görcsök csillapításában, mint az ibuprofén tartalmú fájdalomcsillapítók. Viszont a gyógyszerrel ellentétben semmilyen mellékhatása nincsen, és az sem árt, ha hozzászokik a szervezet.

4. Akupunktúra

Akupunktúra fotó: peakSTOCK/GettyImages

Ha hosszabb ideje küzdesz az elviselhetetlen menstruációs görcsökkel és szinte abban az időtartamban korlátozottnak érzed a lehetőségeidet, akkor érdemes elgondolkodnod az akupunktúrán, ami a test saját öngyógyító mechanizmusait segíthet beindítani és a szervezet egyensúlyát is helyreállítja.

5. Növeld a magnézium-bevitelt

Ahogy egy futás utáni lábgörcsnél is a magnézium az első, amihez nyúlsz, a nehéz napokon is javasolt magasabb mennyiségben fogyasztani. Növeld az étrendedben a magnézium tartalmú ételeket már a menstruációt megelőző pár napban, vagy fogyaszd pezsgőtabletta, italpor formájában, hogy minél hamarabb a véráramba kerüljön és kifejthesse jótékony hatását.

Forrás: everydayhealth.com

Nyitókép: nensuria/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Regisztrálj most, és tedd meg első befizetésed, mi megduplázzuk 100 000 Ft-ig! (x)
Legnépszerűbb cikkek: