5+1 rendszerezési és tervezési tipp, hogy stresszmentesebbek legyenek a mindennapjaid

Ki ne szeretne energikusan, fitten belevágni az új napba? Sokan nagy reményekkel fekszünk le esténként, majd az elvárásainkat reggel hamarabb engedjük el, mint amilyen gyorsan lenyomnánk az órán a szundi gombot.

A közösségi média-csatornákon valószínűleg sokan találkoztunk már olyan tartalomkészítőkkel, akik szuper(nek tűnő) tippeket adnak arról, hogyan lehet flottul indítani a reggelt. Sokan bedőltünk már ezeknek a csodás rutinoknak, majd hamar rájöttünk, hogy a mindennapok hajrájában tarthatatlanok. Egyet azonban mégis érdemes ellesnünk belőlük.

Mégpedig azt, hogy fontos egyfajta rendszerességet és tudatosságot vinnünk az életünkbe. Számos fejlesztő, és önsegítő könyv íródott már a témában, többek között David Allen Get Things Done című alkotása is, ami segítséget nyújthat a mindennapjaink szervezésében. David Allan a GTD-módszer megalkotója, egy olyan szisztémát dolgozott ki, amivel hatékonyabbá és stresszmentessé tehetjük a mindennapokat. David Allan állítása szerint a mindennapokban nem csupán az időhiány a probléma, hanem az is, hogy nem határozzuk meg pontosan mi a célunk, és hogyan fogjuk azt elérni. A GTD-módszer 5 pontba szedi, hogyan tervezzünk és csökkentsük a stresszt.

1. Listázz!

David Allan könyvében azt írja, „Az agyunk arra való, hogy kitaláljunk és megalkossunk új dolgokat, nem arra, hogy észben tartsuk őket.” Ha van egy feladatod, ötleted azonnal írd fel a listádra. Képzeld el a következő szituációt: munka közben eszedbe jut, milyen ajándékot kellene venned egy barátod születésnapjára. Ilyenkor a legjobb, amit tehetsz, hogy azonnal felírod, ha lejegyezted, az agyad képes lesz megnyugodni, mert nem kell észben tartania, hogy mit kell később vásárolnod. Így hatékonyan tudod folytatni a munkát azzal a tudattal, hogy majd később foglalkozol vele.

2. 2 perces szabály 

Vedd számba, hogy a listádon szereplő pontok mennyire fontosak és mennyi időt vesznek igénybe. Ha látod, hogy sok olvasatlan emailed van, gondold át mennyi idő alatt tudod őket megválaszolni. Ha csupán 2 percre van szükséged, válaszolj, és ezzel ki is pipálhatod a feladatot. Ha több, mint 2 percet venne igénybe, tedd félre, és írd fel a listádra „emailekre válaszolni”. Mi van, ha kapsz egy telefonhívást? Gondold át, 2 perc alatt lebonyolítható-e a hívás. Ha igen, vedd fel, de ha úgy érzed hosszabb időt vesz igénybe, próbáld meg későbbre ütemezni a telefonálást.

3. Rendszerezd a teendőket!

Gondold végig, hogy milyen feladataid vannak, és kategorizáld őket. Alkoss csoportokat, akár aszerint, hogy hol kell elvégezned egy-egy tennivalót. Például, otthoni teendők, munkahelyi feladatok, intéznivalók, amikhez be kell mennem a városba. Bontsd lépésekre a feladatokat. Tegyük fel, hogy felújítod a konyhát. Ez egy nagy projekt, amit sok kisebb lépés előz meg. Például le akarod csavarozni a szekrényajtót, de nincs hozzá megfelelő csavarhúzó. Az első lépés tehát egy jó szerszám beszerzése. Alkoss kisebb részfeladatokat, így nem egy nagy feladat lesz előtted, amit sokszor inkább csak halogatnál.

4. Ellenőrizz!

Heti egyszer szánj egy kis időt arra, hogy átnézd, miket tudtál kipipálni, és milyen feladatok várakoznak még a listán. Ha valamit nem sikerült megcsinálnod, elképzelhető, hogy kisebb részfeladatokra kell osztanod. Vedd a legkomplikáltabb tennivalódat és oszd fel emészthető részekre. Érdemes szokássá tenni az ellenőrzést, sőt ilyenkor átgondolhatod, milyen feladataid, céljaid vannak a következő hónapra.

5. Végezd el a feladatot!

Ha jól listázod a feladatokat, hatékonyabban tudod megvalósítani a teendőket, hiszen az agyadnak nem kell észben tartania mindet, és nem kell azon stresszelned, hogy valamit elfelejtesz. A tudatos listaírás nagyon hasznos, pláne akkor, ha sokrétű a munkaköröd. Csoportosítsd a feladatokat, gondold át, melyek azok, amik több, melyek azok, amik kevesebb időt igényelnek. Arra azonban figyelj, hogy sokan hajlamosak vagyunk alábecsülni az egyes feladatokra szánt időt, inkább tervezd túl, minthogy elússz a tennivalók tengerében.

+1. Alakítsd ki a saját rutinod

Ha nem is tűnik reálisnak egy-egy népszerű sztár vagy influencer reggeli rutinja, egy dolgot talán mégis tanulhatunk belőlük. Valóban fontos, hogy legyen rendezettség a mindennapjainkban, és ami talán még fontosabb, találjuk meg azt, ami számunkra a leghasznosabb. Mindegy, hogy reggel, vagy este, de keressünk egy fél órát, amikor átgondoljuk a dolgainkat, és rendszerezzük azokat. Próbáljunk meg akár előző este felkészülni arra, hogy a másnap reggel ne rohanással induljon. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy amit a közösségi médiában látunk, nem feltétlen a teljes valóságot tükrözi. 

Szerző: Simon Eszter
Nyitókép: PeopleImages/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: