6 alapvető élelmiszer, aminek ott a helye a konyhádban, ha sokáig akarsz élni

Vajon mi a titkuk azoknak az embereknek, akik százévesen is biciklire pattannak, önellátók és élénk társasági életet élnek? A Kék Zónák lakóinak fittségére a konyhában és a kamrában találjuk meg a választ!

A Kék Zónák a világ azon területei, ahol a lakók átlagéletkora kiugróan magas, sokan a 90-100 év közötti életkort is megérik. A témában több tucatnyi könyv és egy halom cikk született az elmúlt években, amelyeknek szerzői azt próbálják felgöngyölíteni, hogy hogyan lehetséges, hogy ezeken a helyeken nemcsak sokáig, hanem egészségesen és boldogan is élnek az emberek. A kutatások során arra jöttek rá, hogy a titkuk az életmódjukban és az étkezési szokásaikban rejlik. Lássuk csak, mik azok az élelmiszerek, amik minden Kék zóna lakó konyhájában megtalálhatóak.

1. A hosszú élet titka: a hüvelyesek

A hüvelyesek minden kék zóna lakó étrendjében fontos szerepet játszanak: a mediterrán országokban a lencse, Ázsiában a szójabab dívik. A forma mindegy is, a hüvelyesek hozzájárulnak a hosszú és egészséges élethez. Egy orvosi vizsgálatból az is kiderült, hogy ha napi 20 gramm babot eszel, az 4 évvel növeli várható élettartamot. A szója megítélése az elmúlt években ugyan kettőss, de az Okiwanai (Japán egyik szigete) étrend fontos részét képezik a szójakészítmények, mint a miso leves és a tofu. Az itt élők pedig biztosan jól csinálnak valamit, hiszen itt a legmagasabb az átlagéletkor az egész világon.

2. Borban az igazság

Valószínűleg sokaknak nagy örömet szerzünk a hírrel, hogy bizony a borozás nagyon is egészséges! Ugyanis a vörösbor nemcsak antioxidánsokban gazdag, de vírusölő, illetve gyulladáscsökkentő hatással is bír. Azonban nemcsak emiatt fontos része a kék zónabeliek étrendjének, hanem azért is, mert borozni általában társaságban szoktunk, és a közösség hozzájárul ahhoz, hogy valóban jól legyünk – két év COVID miatti lezárás után ezt senkinek nem kell bizonyítanunk. A kék zónabeli területeken a bor fontos része a kulturális és vallási rituáléknak is, de nem viszik túlzásba a fogyasztását. Szardínián például a Cannonau nevű, helyi készítésű bort fogyasztják, aminek az antioxidáns tartalma két-háromszorosa is lehet más borokénak. Ünnepeld meg a hétfő estét egy pohár finom vörössel a kezedben és máris Szardínia lankáin érezheted magad.

3. Zöldekkel a teltségérzetért

A görög Ikaria szigetet úgy szokás emlegetni, hogy ez az a hely, ahol az emberek elfelejtenek meghalni. Az itt található sötét levelű, zöld növények vitaminokban és antioxidánsokban is gazdagok, és az egészséges étrend fontos részei. Ikariában 75 variációja van a különböző zöldeknek, amiket magas rosttartalmuk miatt is érdemes fogyasztani, hiszen így tovább érezhetjük jóllakottnak magunkat. Ha görög módra étkeznél, a tányérod nagy részét a zöldségek foglalják el, a keményítőben gazdag köretek (pl. krumpli) és a hús foglaljanak kisebb helyet. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége az Okostányér nevű táplálkozási ajánlással segíthet abban, hogy helyesen számold ki a komponensek megfelelő arányát. 

Okostányér
Kép: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

4. A sokoldalú áfonya

Az áfonya nem véletlenül tűnik fel minden egészségblogger étrendjében. A kis bogyók ugyanis vérnyomáscsökkentő hatással bírnak, emellett remek antioxidánsok és gyulladáscsökkentő hatásukkal a mentális leépülés ellen is küzdhetnek. De rendszeres fogyasztásuk még a motoros készségeket – mint az egyensúly és koordináció – is javíthatják. Az áfonya a legsokoldalúbb gyümölcs címre is pályázhatna, ugyanis rengeteg ételhez hozzáadhatod, legyen az a zabkásád, a smoothied, a salátád vagy épp a délutáni joghurtos nasid. Fagyasztott formában akkor is elérhető, ha nincs szezonja, így az év minden szakaszában élvezheted jótékony hatásait és persze az ízét.

5. Olívaolaj, a mentális fittség elixíre

Szardínián sétálgatva az olajfákban is gyönyörködhetünk. Nem csoda, hogy az itt élők étrendjében központi szerepet játszik az olívaolaj. Tanulhatunk is tőlük, hiszen az átlagéletkor közel duplája náluk, mint nálunk. Az étrend mellett a rendszeres mozgás és a közösségi létforma is fontos szerepet játszik abban, hogy ilyen sokáig élnek, de az olívaolaj biztosan a titkos elixírjeik között van. Gyulladáscsökkentő hatása közismert, azonban azt kevesen tudják, hogy például az Alzheimer-kór és az ehhez hasonló betegségek megelőzésében is fontos szerepet játszik. A fogyasztását a legjobban úgy tudod beépíteni az étrendedbe, ha minden alkalommal, amikor vajat vagy napraforgó olajat használnál, inkább az olívaolajért nyúlsz.

6. Kukorica, az örök energiaforrás

A costa-ricai Nicoya régió lakosainak egyik legnépszerűbb alapanyaga a kukorica. Míg számunkra a sárga finomság inkább a Balaton-parti nasizást jelenti, a dél-amerikaiak ezerféle módon használják: tortillát készítenek belőle, kukoricalevest vagy éppen grillezik különböző fűszerekkel. Szénhidráttartalma miatt lehet, hogy eddig tiltólistán volt nálunk, azonban mint teljes kiőrlésű gabona, rendkívül jó energiaforrás, főként, ha edzés előtt fogyasztjuk. A feldolgozott, konzerves kukoricával azért érdemes vigyázni, jobb, ha mi magunk főzzük meg és így fogyasztjuk.

7. Az életet színesítő fűszerek: kurkuma, gyömbér és fokhagyma

A fűszerek is rendkívül fontosak a kék zóna lakóinak étrendjében. A fűszerek általában magas antioxidánstartalmuk miatt még a kalóriégetést is felgyorsíthatják. A kurkuma, a gyömbér és a fokhagyma pedig a legjobb példái ezeknek. A gyömbér amellett, hogy erős íze feldobja a legunalmasabb ételeket is, a szabadgyökök keletkezését is csökkentik. A kurkuma nemcsak a curry nélkülözhetetlen összetevője, de gyulladáscsökkentő hatása miatt érdemes rendszeresen beépíteni az étrendünkbe. A fokhagymát egy magyarnak sem kell bemutatni, szinte minden tradicionális ételünk fontos alapanyaga, de nagyszüleink megfázásra, gyomorproblémákra is ezt vetik be. Az erős illatú zöldség támogatja az immunrendszerünket, természetes gyulladáscsökkentő, de csökkenti a koleszterint és a vérnyomást is.

Ha nemcsak sót, cukrot és zsírt adunk az ételeinkhez, hanem változatos fűszereket használunk, akkor nemcsak egészségesebbek leszünk, de újabb ízvilágokat is felfedezhetünk. Így pedig akár a mi konyhánk is a Kék Zóna egyik régiójává válhat. 

Forrás: Cleanplates
Nyitókép: Maryna Terletska/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: