6 dolog, ami bizonyítja, hogy a művészet pozitív hatással van a mentális egészségedre

Benkő Brigitta, akkreditált coach írása

A társadalmi nyomás és az ennek való megfelelés napi szinten okoz frusztrációt. Szerencsére mi már abba a generációba tartozunk, akik számára kezd természetessé válni, hogy a mentális egészségért tenni kell. A művészet pedig segíthet ebben.

Számos olyan „új helyzettel” találjuk szembe magunkat, amire nincs bevett szokásunk, szolgáló, vagy épp ellenünk dolgozó mintánk. 20 évvel ezelőtt ritkán fordult elő olyan, hogy valaki 40 éves kora felett várja az első gyermekét, máshogy éltük meg a szerepeinket. Kevesebb információból „főztünk”, neveltünk, dolgoztunk. Sose éreztük ennyire a bőrünkön a VUCA világot (volatility – változékonyság, uncertainty – bizonytalanság, complexity – összetettség, ambiguity – többértelműség), mint például most a COVID-19 alatt. Nagyon felgyorsultak a mindenkit érintő események és változások.

Talán ezek miatt is egyre hangsúlyosabban jelennek meg a környezetünkben, és érintenek minket is az olyan mentális betegségek, mint a stressz, depresszió, szorongás, függőség vagy a fóbia. A Magyar Pszichiátriai Társaság MPT leendő elnöke Purebl György 2016-ban azt a megállapítást tette, hogy „a depresszió 2020-ra a második leggyakoribb munkaképességcsökkenést okozó betegség lesz a szív- és érrendszeri megbetegedések után.” Továbbá 2019-ben a WHO a munkahelyi kiégést hivatalosan is betegségnek nyilvánította.

Sokszor nem is realizáljuk, hogy egy beazonosított tünettel állunk szemben. Csak azt érezzük, hogy zavar minket, hogy nem tudjuk kihasználni a rengeteg ingyenes online képzési lehetőséget – ezt ma már FOMO (fear of missing out), azaz a lemaradástól való félelemnek azonosítják be. Nevetünk, hogy a Maslow szükséglet piramis aljára odarajzolták a wi-fit, de szinte pánikba ejtő szorongás fog el minket, ha fél napig nincs internet. Ahhoz, hogy jól kiigazodjunk ebben a világban, keressük a módját a lelassulásnak, a kapcsolódásnak önmagunkhoz. Szükségünk van a tömérdek információ mellett az intuíciónkra, belső megérzésünkre döntéseinkben. Sokféleképpen lehet ezt tenni például rendszeresen végzett mindfulnesszel, meditációval, de fordulhatunk a művészethez is segítségért. Egy-egy művészeti ágtól függően elménket és több érzékszervünket is kényeztethetjük: hallgathatunk egy jó zenét, elbűvölhet bennünket a tánc, „ízlelgethetjük” egy-egy költő versét, elkalandozhatunk egy jó regénynek köszönhetően. Én most a múzeumok világába invitállak el.

Miért válaszd a művészetet, ha úgy érzed, összecsaptak a fejed felett a hullámok?

1. Kapcsolódni tudsz

Amikor egy múzeumban járunk, úgy érezzük, megáll az idő. Ezer év történelme tárul elénk képekben, ami lenyűgöző. Emellett időt szánunk magunkra, és arra, hogy az esztétikai igényünket kielégítsük. A művészet segíti a kapcsolódást magunkhoz, egymáshoz, miközben hidat képez a múlt, a jelen és a jövő között.

2. Lehetőséget ad az inspirálódásra

Egy kép többet mond ezer szónál. Az alkotásokban és mögött izgalmasabbnál izgalmasabb történetek vannak. Ráláthatsz arra, hogy a világban sok a változás és az újdonság. Más-más stratégiai megoldásokat találsz a különböző történeti korokban, mégis tudsz párhuzamokat találni és inspirálódni a múltból. Felismerheted az élethez szükséges alapigazságok hajdani és mostani aktualitását is. Ez a „nem vagyok egyedül” ráébredés ad egy biztonságot. Másnak is voltak (és persze vannak is) problémái, és sokkal hátrányosabb körülmények mellett megoldotta (pl. az 1870-es években technológia nélkül). Ez a „ha neki sikerült, akkor nekem is sikerülni fog” magabiztosságát nyújtja.

Fotó: DrAfter123/GettyImages

3. Jobban megismerheted önmagad

Elmédet lecsendesítve, megcsodálhatod távolról és közelről is az ábrázolásokat, a színeket, a részleteket az ecsetvonásokig. Energiát, érzelmeket, szimbólumokat fedezhetsz fel, és értelmezhetsz a magunk módján. Vajon mi lehetett a művész szándéka, mi zajlott a fejében és a szívében? Izgalmas ránézni arra is, hogy melyik művészeti alkotáshoz kapcsolódsz szívesebben. Milyen hatást vált ki belőled például egy szimmetrikus, jól strukturált, harmonikus festmény? Vagy mennyire tetszik, hogy a művész erősebb színeket, a természetestől eltérő ábrázolásokat használt? Amit és ahogyan észlelsz, az rólad szól, információt ad a látásmódodról. Bővülhet önismereted a belső világodról, így növelve a tudatosságot az alapfeltevéseid felett.

4. Új nézőpontból láthatod a dolgaidat

A látottak, hallottak komplex összefüggésekre világíthatnak rá más nézőpontokból, így saját világképedre, helyzetedre, viselkedésedre is más szemüvegen keresztül tudsz ránézni. A mű és a közted létrejövő kapcsolódási pontok pedig válaszokat, „AHA-élményt” adhatnak. Így bővülhetnek a választási lehetőségeid. Eldöntheted, hogy maradsz a jelenlegi szokásaid mellett, vagy új ötletek, viselkedési minták és megoldások is születhetnek, átkeretezve korábbi védelmi mechanizmusaidat. Ez a tanulás egy új dimenzióját teszi lehetővé, és gyakorlatba ültetve, transzformáló hatásúak lehetnek.

5. Fejlődsz általa

Az a lehetőség, hogy más történetéből „okulhatsz”, bármennyire is tudsz azonosulni a főszereplővel, vagy szereplőkkel, mégis egyfajta távolságot segít tartani. Ezeknek a történeteknek a tanulságait le tudod vetíteni a mindennapi életedre. Egy család, vagy egy csapat a művészetre kivetítve, önmagukra reflektálva, olyan nehéz témákról is nyitottabban és bátrabban tudnak egymással beszélgetni, mint például a bizalom szintje a kapcsolatukban. De más kontextusban tudsz beszélni például a saját sebezhetőségedről is. Ez a fajta tudatosítás fejleszti az önmegfigyelésedet és az önreflexiódat.

6. Élményeket szerezhetsz és feltöltődhetsz

Kultúra fogyasztási, vagy művelési szokásaink stresszoldó hatása már kutatások által is bizonyított: a jelenben lét, a figyelem koncentrációja, a „cél nélküli merengés” jótékony hatásai. Egy tárlatvezetés élménye közben még nagy felismerések mellett is, fel tudsz töltődni. Amennyiben rajzolsz, festesz, alkotsz behívod vele a gyermeki éned. Felszabadultságot érezhetsz, miközben a képzelőerődet használva az önkifejezést gyakorlod.

A cikk folytatásában kipróbálhatod a szerző által ajánlott konkrét gyakorlatokat is!

Szerző: Benkő Brigitta

Nyitókép: Andrii Borodai/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: