7 tipp a hatékony időbeosztáshoz

Biztos mindenkinek ismerős az érzés, hogy nincs elég óra a napban, hogy minden feladatunkat elvégezzük. Egész évben, de a közelgő ünnepi hajtásban kifejezetten fontos, hogy megfelelelően menedzseljük az időnket.

Már csak a megfelelő alvásmennyiség, a munkaidő és a napi teendők elvégzése is elveszi a nap nagy részét és még nem beszéltünk az esetleges ingázásról, a családdal vagy éppen önmagunkkal töltött időről, na és a szórakozásról. Azonban ha megtaláljuk annak módját, hogy miképp állítsunk fel prioritásokat, máris rájövünk, hogy sokkal több időnk van, mint azt eddig gondoltuk. Hoztunk is pár hasznos tippet, amivel megkönnyíthetjük a saját dolgunkat.

1. Aludjunk eleget!

Sokszor csúszunk abba a hibába, hogy a napi feladataink elvégzése érdekében az alvásra szánt időből veszünk el. Azonban ez a legnagyobb vétek, amit elkövethetünk. Hat-nyolc óra alvásra mindenképpen szüksége van a szervezetünknek, hogy ébredés után megfelelő ritmusban tudjuk elkezdeni a napunkat. Ha nem pihenjük ki magunkat, testünk és elménk is fáradt lesz, így sokkal több zavaró tényezőt tapasztalunk magunk körül, ami gátolhat minket a teendőink kipipálásában.

2. Tervezzünk előre!

Az adott hét vagy az előttünk álló nap feladatait általában előre látjuk. Legjobb, ha megtervezzük a napunkat és beosztjuk az egyes feladatokra szánt időt. Van, akinek a határidőnapló válik be, ahol ki tudja pipálni az egyes pontokat, de akad, aki különböző applikációk segítségével tudja hatékonyan menedzselni a napját. Mindegy, melyik módszert választjuk, a lényeg az, hogy amennyire élethelyzetünk engedi, tervezzük meg előre a kötelezettségeinket, és így tudjuk majd azt is, mennyi időt kell azok elvégzésére szánnunk. A legtöbben ugyanis a nyomás alatt dolgozunk a leghatékonyabban, hiszen mi más motiválhatna jobban, ha nem egy határidő?

3. Tartsuk szem előtt a prioritásokat!

Sokan vannak, akik hajlamosak a részletekben elveszni, így bizony szinte esélytelen, hogy nap végére mindent elvégezzenek. Az előre tervezett programok és feladatok között állítsunk fel fontossági sorrendet. Az adott nap legfontosabb pontjaival kezdjünk, és határozzuk meg, hogy körülbelül mennyi időt szánunk rá, így elkerülhetjük, hogy belevesszünk a részletekbe. A kevésbé lényeges feladatainkat pedig mindenképp a lista végére tegyük, bármennyire is csábító, hogy felporszívózzunk egy fontos határidő lejárta előtt.

Állítsunk fel fontossági sorrendet! (Fotó: Getty Images)

4. Mérjük fel a hatékonyságunkat!

Van, akinek reggel fog jobban az agya, de akadnak olyanok is, akik a délelőtt folyamán nem váltják meg a világot a produktivitásukkal. Próbáljuk tehát ez alapján beosztani a feladatainkat is: ha tudjuk, hogy nem a nappal kelünk, délelőtt a kevésbé lényeges teendőket pipáljuk ki, mielőtt délután nekikezdenénk az adott nap lényegi részének. Ha pedig fordítva működünk, intézzük aszerint a feladatainkat.

4. Legyen rutinunk!

Nem kell, hogy minden napunk egyforma legyen, de azért tartsunk egy rendszert, ami szerint haladunk. A rutin mind a klasszikus munkahelyeken, mind home office során hasznos, hogy ne csússzunk el a teendőinkkel. Legyünk következetesek, a munkavégzés és az azt követő feladataink során is.

5. Tegyük le a telefont!

Csak megnézem ezt az üzenetet!” – és hopp, máris legalább fél órát töltöttünk el a telefonunk céltalan nyomkodásával. Kapcsoljuk ki az értesítéseket, tegyük karnyújtásnyitól jóval messzebb a készüléket és koncentráljunk az elvégzendő feladatokra. Persze, ha munkánk megköveteli az állandó digitális jelenlétet, ez nem éppen kivitelezhető, de ilyen esetben törekedjünk arra, hogy személyes platformjainkat csak munkaidő után használjuk, hiszen a folyamatos üzenetváltás közben nem lehetünk hatékonyak.

Koncentrájunk a feladatokra! (Fotó: Getty Images)

6. Tartsunk szünetet!

Bármennyire is zsúfolt egy napunk, a szünetek beiktatása kiemelten fontos lehet. Egy-egy feladat elvégzése közben szánjunk időt arra, hogy felfrissítsük az elménket. Igyunk meg egy kávét, intézzünk el néhány telefont, sétáljunk el a boltba vagy olvassunk el egy rövid fejezetet a könyvünkből, hogy a következő teendőnek kipihenten kezdjünk hozzá.

7. Kezeljük rugalmasan a változást!

Sokan hajlamosak vagyunk bepánikolni, ha nem tervezett feladattal állunk szemben vagy éppen máshogy alakul a napunk, mint az terveztük. Ezért érdemes hagyni egy kis plusz időt a feladataink elvégzésére szánt percekre vagy órákra, hogy rugalmasan tudjuk kezelni a váratlan szituációkat is.

Nyitókép: Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)