7 tipp az agy egészségéért: jobb, ha már ma elkezded!

Az öregedés egy idő után mindannyiunkat elkezd foglalkoztatni. A ráncok, a megereszkedett bőr, ezek a változások tűnnek fel leginkább. Valamiért azonban eszünkbe sem jut, hogy az agyunk is öregszik. Pedig nagyon is fontos lenne karbantartani!

Ha ma még nem gondoltál volna bele, akkor majd én emlékeztetlek rá: igen, egy nappal ismét öregebb lettél. Na, persze nem azért mondom ezt, hogy rosszul érezd magad vagy, hogy sopánkodni kezdj azon, milyen gyorsan múlik az idő. Éppen csak az a célom, hogy elgondolkozz, mi mindent teszel (vagy éppen nem teszel) azért, hogy 20, 30 vagy akár 40 év múlva is jó formában légy. Gondolsz-e arra, hogy nemcsak a külsőnkön látszik, hogy telik az idő, hanem minden egyes szervünk változásokon megy keresztül? Például az agy is. Azért nagyon fontos, hogy az agy működéséről beszéljünk, mert ez a szervünk felel gyakorlatilag minden tevékenységért, amit elvégzünk. Ha nem tartjuk karban az agyunkat, például sokat stresszelünk vagy nem alszunk eleget, akkor az agysejtek sérülhetnek. A sérülésnek pedig komoly hosszú távú szövődményei lehetnek. Az idő múlásával az agy zsugorodni kezd, csökken az idegsejtek illetve az őket összekötő axonok száma, ennek következménye, hogy romlik a memóriánk, az egyensúlyérzékünk és idővel rugalmatlanná válunk. Szerencsére több mindent tehetünk annak érdekében, hogy ezeket a kellemetlenségeket elodázzuk.

1. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás

Tudom, hogy már a könyöködön jön ki, mégis ez az első számú tanácsunk. A legújabb kutatások bebizonyították, hogy azért van szükségünk alvásra, mert az agyunk ez idő alatt szabadul meg a felesleges melléktermékektől. Bár az agy nem kapcsolódik az egész testet behálózó nyirokrendszerhez, egy ehhez hasonló funkciójú saját hálózattal rendelkezik. Ha ez a rendszer nem működik megfelelően, akkor bizonyos fehérjék felhalmozódhatnak, ami hosszú távon bizonyítottan az Alzheimer-kór egyik okozója. Alvás közben az agy sokkal hatékonyabban bontja le ezeket a fehérjéket, ez az egyik (sok más mellett) oka annak, hogy az alvás elengedhetetlen az agy egészsége szempontjából.

2. Egészséges táplálkozás

Még egy topic, amit valószínűleg már halálra unsz, de hidd el, nem véletlenül ismételgetjük állandóan. A növényi alapú étrend az egyik legjobb választás, ha az agy egészségére gondolsz. Persze, nem azt állítjuk, hogy egyik napról a másikra válts vegán étrendre, de érdemes a hús-zöldség arányon változtatni, a zöldség javára. Kezd húsmentes napokkal, majd szép lassan növeld a zöldségfogyasztást.

3. Az agy megfelelő működéséhez cukor kell…

de ez a cukor nem az a cukor! Biztosan te is tapasztaltad már, hogy egy kis szénhidrát képes felpörgetni még egy fárasztó munkanap végén is. Ez nem véletlen, azonban szénhidrátok közül is érdemes a minőségit, a lassú felszívódásút választani. Ha valami édeset kívánsz délután, egyél egy narancsot, ha este nassolnál, dobj be egy kis hummuszt zöldséggel.

4. Mozgás nélkül nem megy

A legtöbbünknek, talán neked is, ez a gyenge pontunk. A nap végén még egy kiadós edzést is beiktatni, csaknem lehetetlen küldetésnek tűnik. Azonban azoknak, akiknek ez sikerül bizonyítottan sokkal jobbak a kognitív képességeik, egészen pontosan 7 évvel tűnnek fiatalabbaknak, mint azok, akik nem mozognak semmit. A magyarázat egyszerű, a mozgás felpezsdíti a vérünket, általa az agy vérellátása is javul, hosszú távon igen jó következményekkel számolhatunk.

5. Stresszkezelés okosan

A stressz hatására szabadgyökök képződnek, amelyek rombolják az agysejteket, sőt, ha sokat stresszelsz, az idővel kihat a memóriádra is. Nem szépítem tovább, a stressz az egyik legrosszabb dolog, ami az agyaddal történhet. Tanuld meg kezelni, meditálj, jógázz, beszélgess egy barátoddal vagy végezz légzőgyakorlatokat. Hidd el, az agyad meghálálja!

6. Az agy és az emésztőrendszer kapcsolata

Egyre többet tudunk erről a különös kapocsról, gyakran azt is mondják, hogy a gyomor a második agyunk. A mentális egészségünk és az emésztőrendszerünk működése közötti összefüggésre bizonyára nem mi hívjuk fel először a figyelmedet. Elég csak arra gondolnod, ha ideges vagy például egy utazás vagy vizsga miatt, a gyomrod összeszűkül és elmegy az étvágyad is. Ahogyan az agyműködésünk hatással van az emésztésünkre ugyanúgy igaz ez visszafelé is.

7. Tanulás? Élethosszig!

Az agy karbantartására az egyik legjobb tippünk az, hogy minden hónapban tanulj valami újat! Olvass egy könyvet, tanulj nyelvet, kezd el egy új sportot vagy próbálj ki egy hangszert. A tanulás fenntartja az agy neuroplaszticitását, ez nem más, mint az agyunk hosszú távú fejlődési képessége.

Nyitókép: Klaus Vedfelt/GettyImages 

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: