7 tünet, ami arra utal, hogy nem iszol elég vizet

A szervezetnek szüksége van a megfelelő folyadékbevitelre

Egyik reggel iszonyú fejfájásra ébredtem. Kivételesen nem a front volt az oka, és nem is raboltam ki a hűtőt előző este, csokit sem ettem, és még csak nem is fogyasztottam alkoholt. A baj az volt, hogy nem ittam elég vizet.

Azzal a legtöbben tisztában vagyunk, hogy víz nélkül nem sokáig maradnánk életben, továbbá, hogy a vízivásnak fontos szerepe van a testhőmérsékletünk szabályozásában, megakadályozza a székrekedést, segíti a tápanyagok felszívódását, és védi az ízületeket is. De sokan elbizonytalanodnak azzal kapcsolatban, hogy mennyi folyadékot ajánlott bevinni naponta a szervezetünkbe.

Mennyi az annyi?

Az egészségügyi szakemberek azt javasolják, hogy fogyassz naponta legalább két liter vizet. Persze ez nem kőbe vésett szabály, az optimális mennyiség egyénenként eltérő. Ez függ a testalkattól, a súlytól, a kortól, az évszaktól, sőt még a hőmérséklettől is. Viszont a nem megfelelő folyadékbevitel akár súlyos dehidratáltsághoz is vezethet, amit érdemes elkerülni! Íme, 7 figyelmeztető jel, ami arra utal, hogy a testednek vízre van szüksége:

Állandó szomjúság gyötör

A szomjúság érzése önmagában még nem egyértelmű jele annak, hogy a szervezetednek hidratálásra van szüksége. Ha biztosra akarsz menni a probléma felderítésében, figyeld meg, naponta hányszor mész mosdóba. A Medical News Today szerint egy átlagos ember naponta 8-10-szer látogatja meg az illemhelyiséget. Bár ez nyilván függ az életkortól, és bizonyos gyógyszerek szedése is hatással lehet a vízháztartásunkra, de az semmiképpen sem normális, ha az egész napos munka alatt egyszer sem kell mosdóba menned! Ha úgy érzed, nem fogyasztasz elég vizet, állítsd be a telefonod, hogy jelezzen bizonyos időszakonként, amikor innod kell.

Gyakran fáj a fejed

Rendszeresen fáj a fejed? Gyakran gyötör migrén? Ez attól is lehet, hogy nem viszel be elegendő vizet. A Verywell szerint a dehidratáltság azért okozhat fejfájást, mert a folyadékhiány miatt csökken a vérnyomás, ezáltal pedig az agy oxigénellátása is.

Kellemetlen szájszag

Dr. Harold Katz fogorvos, bakteriológus elmondta, hogy a dehidratáció azért okozhat halitózist (kellemetlen szájszagot), mert a szájban levő baktériumok elszaporodnak. Az elégtelen vízfogyasztás miatt a nyál termelése lelassul, így az élelmiszer-részecskék, lerakódások a szájüregben maradnak, amik táptalajául szolgálnak a különböző kórokozóknak.

Éhes vagy, és sóvárogsz a cukor után

Mielőtt rárabolnál a tegnapról megmaradt fél tábla csokira, vagy a második hamburgeredre, állj meg egy pillanatra! Valóban éhes vagy? Vagy inkább szomjas? Az agyunkban a hipotalamusz ugyanis nem tud különbséget tenni a két hiányérzet között. A legjobb, amit ilyenkor tehetsz, hogy a hirtelen habzsolás helyett iszol egy nagy pohár vizet, és kicsit vársz. Ha még ezután is éhesnek érzed magad, irány a hűtő!

Tudtad?
A hipotalamusz az agyhoz tartozó mandula méretű mirigy, amely fontos szerepet játszik abban, hogy zökkenőmentes legyen a táplálékfelvétel, illetve fennmaradjon a folyadékegyensúly.

Nehezen tudsz koncentrálni

Ha kevés vizet fogyasztasz, lassul a véráramlás, ami megakadályozza, hogy megfelelő mennyiségű oxigén és tápanyag jusson az agyadba, ez pedig dekoncentráltságot idézhet elő. Ha azt tapasztalod, hogy nehezebben oldod meg a feladataidat, mint egyébként, igyál egy nagy pohár vizet, és tarts egy kis szünetet, amíg a szervezeted hidratálódik.

Alacsony az energiaszinted

Szintén kevés vízfogyasztásra utalhat az, ha folyamatosan fáradtnak érzed magad, annak ellenére, hogy semmi megerőltetőt nem csináltál. A Fitness Magazine szerint a csökkent véráramlásnak köszönhetően az izmok sem jutnak elegendő oxigénhez, a szervezet energiaszintje alacsonnyá válik. Edzés előtt és közben különösen figyelj oda a folyadékbevitelre, mert a dehidratáltság görcsös összehúzódásokat is eredményezhet az izmokban.

Székrekedés gyötör

A megfelelő működéshez nemcsak az agynak és az izmoknak van szüksége megfelelő mennyiségű vízre, hanem az emésztőrendszernek is. Ahhoz, hogy a szervezeted problémamentesen fel tudja dolgozni az elfogyasztott ételt, kell a folyadék, mert nagy szerepe van a tápanyagok felszívódásában is.

Nyitókép: Manuela/Cultura/GettyImages

(theeverygirl.com)

Ha tetszett a cikkünk, ezt is olvasd el: