8 bombabiztos trükk, amivel felkészítheted magad a winter blues-ra

A hideg hónapok beköszöntével egyre rövidebbek és sötétebbek a napjaink, ami sajnos nem csak múló rosszkedvet hozhat az életünkbe, hanem szezonális affektív zavart is. De szerencsére már néhány egyszerű lépéssel felveheted a harcot ellene!

Ha visszagondolok az iskolás éveimre, a legszebb emlékeim között biztosan helyet kapna például az is, amikor elkezdtük visszaszámolni a napokat a tanév végén – AKÁCIÓ, VAKÁCIÓ! Hiába, a nyár szeretete belénk lett nevelve: ezek voltak azok a gondtalan hónapok, amikor nem kellett óvodába menni vagy tanulni, és (jó esetben) még a szüleink is elszabadultak pár hétre a munkából. Aztán ahogy egyetemista lettem, júniustól augusztusig fesztiválról fesztiválra jártam és szinte előre szomorú voltam, hogy egyszer majd vissza kell térnem a sötét, esős mindennapokba. És bár dolgozó felnőttként már el kellett búcsúznom a hónapokig tartó szabadságtól, még mindig rosszul érint, ha szeptemberhez kell lapoznom a naptárban.

Viszlát nyár, helló sötétség!

Hiába lenne ezer és egy okunk rajongani az őszért (a falevelek csodálatos színekben pompáznak, szedhetünk gesztenyét, elővehetjük a kényelmes és puha pulcsijainkat, a zuhogó esőt hallgatva bevackolhatunk egy izgalmas regénnyel és persze megérkezik a kávézókba a sütőtökös latte is), egyre hamarabb besötétedik, és sokkal kevesebbet mozdulunk ki, mint nyáron – ami sajnos befolyásolhatja a hangulatunkat is. Ilyenkor még az sem segíthet rajtunk, hogy belegondolunk, hamarosan megérkeznek a karácsonyi díszek a boltokba, és mire kettőt pislantunk, már vásárolhatjuk is az ajándékokat az év egyik legszebb ünnepére.

Vigyázz, támad a SAD!

Ám míg egyeseknél mindössze múló rosszkedvről van szó, addig másokra egészen komoly hatással van az évszakváltás: a szezonális affektív zavar (Seasonal Affective Disorder, azaz SAD) esetében a depresszióhoz hasonló tünetek jelentkezhetnek. Szorongást, energiahiányt és fáradtságot figyelhetünk meg magunkon, a szociális életünk szinte megszűnik, megnő az alvásigényünk és az étvágyunk, a szénhidrát utáni sóvárgás következtében pedig felszedhetünk jó pár kilót. Akár azt is mondhatnánk, hogy a medvékhez hasonlóan egyfajta téli álomra rendezkedünk be. Éppen ezért nagyon fontos, hogy még időben kicselezd a szezonális affektív zavart, és ne hagyj lehetőséget arra, hogy maga alá temessenek a végeláthatatlanul hosszúnak tűnő sötét hónapok. Jó hírünk van: mindössze néhány, egészen hétköznapi trükkel sokat tehetsz azért, hogy csökkents a SAD kialakulásának esélyét.

Íme 8 tipp, amivel felkészítheted és megerősítheted magad az előtted álló időszakra:

1. Állítsd össze a reggeli menetrendedet!
Mivel a napok egyre rövidebbnek tűnnek, ahogyan a tél közeledik, ezért érdemes egy-két órával korábbra állítani az ébresztődet a nyáron megszokott időpontnál. Így több teendővel is végezhetsz, mire besötétedik, ráadásul hamarabb elálmosodsz és lefekszel: azaz a nyárhoz hasonlóan az aktívan töltött óráid jelentős részét most is „világosban” töltöd majd. Ha pedig ösztönzésre van szükséged ahhoz, hogy hétvégén se aludj sokáig, szervezz programot reggelre az egyik barátoddal vagy vállalj önkéntességet. Ezek a tevékenységek megóvnak téged attól, hogy teljesen elszigeteld magad a külvilágtól, célt adnak, és természetesen az sem mellékes, hogy pozitív hatással lehetsz valaki más életére. Na, meg így arra sem lesz lehetőséged, hogy megállás nélkül nyomkodd a szundi gombot!

2. Találj egy hobbit az esti órákra!
Keress valamilyen szabadidős tevékenységet, ami segít elterelni a figyelmedet az évszakváltás miatt kialakuló negatív érzéseidről – fejleszd a készségeidet! Jöhet bármi: kézművesség, olvasás, filmnézés, új receptek kipróbálása, de akár inspiráló podcasteket is hallgathatsz munka után. Válassz olyan hobbit, ami érdekel és ezáltal nemcsak a hangulatodon javíthatsz, hanem abban is megerősíthet, hogy kézben tartod az életed irányítását.

3. Ne szégyelld a könnyeidet!
Tudatosítsd a tényt, hogy igenis rendben van, ha az érzéseid néha túlságosan elárasztanak – na meg az is, ha ilyenkor eltörik a mécses. A kutatások szerint az emberek közel 50 százaléka jobban érzi magát egy kiadós sírás után, ennek akár szorongásoldó hatása is lehet. Ha úgy érzed, hogy szívesen megszabadulnál a feszültségtől, ami nyomaszt, kapcsolj be egy filmet vagy olvass egy könyvet, amiről tudod, hogy hamar megerednek majd a könnyeid. Ha pedig kipityeregted magad, keress valamit, ami lefoglal és eltereli a figyelmed azokról a gondolatokról, amik miatt éppen sírtál. Mindegy mit csinálsz, a lényeg, hogy boldoggá tegyen – akár csak pár percre is.

4. Alakíts ki edzéstervet!
Legyünk őszinték: a hideg idő beköszöntével a rendszeres mozgás az egyik legelső dolog, amiről hajlamosak vagyunk lemondani. A szabadtéri edzés kevésbé tűnik vonzó alternatívának és a konditermekig sem szívesen utazgatunk esőben, hóban és/vagy nagy szélben. De szerencsére számos telefonos program vagy online óra áll már a rendelkezésünkre, így a kifogásgyártás helyett inkább mássz ki a Netflix elől és csinálj végig néhány gyakorlatsort! Ilyenkor gondolj mindig arra, milyen örömet szerzett nyáron az, ha futással indítottad a reggeleidet – a mozgás most is segíteni fog, mert teljesen mindegy, hol végzed!

5. Rendszerezd és dekoráld az otthonod!
Ezzel a lépéssel három legyet üthetsz egy csapásra: 1. lefoglalod magad 2. lomtalanítasz, azaz megszabadulsz a felesleges holmijaidtól és 3. új fejezetet nyithatsz az életedben környezetváltozás nélkül (is). Keress új helyet a bútoraidnak vagy adj új értelmet azoknak a tárgyaknak, amelyekről azt hitted, nincs már több hasznuk. (Az internet tele van DIY ötletekkel, amivel átalakíthatod a kidobásra szánt dolgaidat.) Ez a módszer célt ad neked, az apró változások és sikerek pedig (mint például egy patchwork takaró készítése a kinyúlt pólóidból) a teljesítmény örömének érzésével ajándékozhatnak meg téged.

6. Figyelj oda arra, mennyit alszol!
A szezonális affektív zavarral küzdők körében gyakoriak az alvásproblémák és a rémálmok is rendszeres vendégek a hideg, sötét hónapokban. Bármennyire is nehéz, próbálj meg ebben is kialakítani egy rutint: mindennap ugyanabban az időben ébredj fel és feküdj le! A technikai kütyüket pedig száműzd a hálószobádból!

7. Ne spórolj az ölelésekkel!
Tudományosan bizonyított tény, hogy egy másik ember meleg ölelése boldogabbá tehet minket: a szeretett személy érintése stresszoldó és nyugtató hatású lehet számunkra. Szóval ne szégyelld magadhoz húzni a rokonaidat, a barátaidat, a kutyusodat vagy a cicádat, amikor úgy érzed, maguk alá temetnek az érzelmeid. De ha épp senki sincs a közeledben, akkor kapd elő a kedvenc plüssfigurádat és öleld át jó szorosan!

8. Írj téli bakancslistát!
Bár a bakancslisták általában nyáron árasztják el az internetet, semmi okod (és kifogásod) nem lehet arra, hogy elkészítsd az őszi-téli változatot is: a röpködő mínuszok ugyanis nem akadályozhatnak meg abban, hogy csodálatos élményekben legyen részed! A bucketlist azért hasznos, mert így nap mint nap lesz mit várnod és kiszabadíthat a SAD tüneteinek csapdájából is. Mire elérkeznek az igazán zord téli hetek, már kell, hogy legyen egy terved arra, milyen programokkal vészeled át! Felsorolunk néhány programot, amit te is bátran felírhatsz az őszi-téli bakancslistádra:

  • Megtalálni a tökéletes mézeskalács-receptet
  • Sütőtökös, fűszeres Dalgona kávét készíteni
  • Ledarálni egy sorozatot a Netflixen, amiről (éppen) mindenki beszél
  • Hóembert építeni
  • Időben megvásárolni a karácsonyi ajándékokat
  • Családi moziestét tartani forralt borral
  • Madáretetőt csinálni
  • Pizsama-napot tartani
  • Hálanaplót vezetni
  • Hetente egyszer digitális detoxot tartani egy napig
  • Társasjáték partit szervezni a rokonokkal
  • Köszönőlevelet írni valakinek, aki megérdemli
  • Téli playlistet összeállítani
  • Egy önzetlen jó cselekedetet mutatni valaki felé
  • Beülni a kádba egy bögre forró csokival és egy regénnyel
  • Megírni a bakancslistádat a következő évre

Forrás: Bustle
Nyitókép: undefined undefined/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: