8 érdekes dolog, amit lehet, hogy eddig nem tudtál a szorongásról

Napok óta álmatlan éjszakáid vannak egy találkozó miatt, és eluralkodott rajtad a szorongás? Figyelj oda magadra, mivel ez a stresszes állapot számtalan módon befolyásolhatja az életed!

A szorongásról már számtalan cikk született, az ökoszorongástól kezdve egészen a munkahelyi szorongásig. Egy biztos, ez az állapot bárhol és bárkivel előfordulhat, és huzamosabb ideig megkeserítheti a beteg életét. Cikkünkben most összegyűjtöttünk 8 olyan dolgot, amiket lehet, hogy eddig nem tudtál a szorongásról, és amelyekre érdemes odafigyelned a jövőben!

1. A szorongás blokkolja a racionális agyat

Amikor elkezdesz szorongani, az amigdala (az agy temporális lebenyében található terület) ingert küld az elülső lebenybe, a racionális agyadba, amitől az offline állapotba kerül. Ezért eshet nehezedre stresszes helyzetekben racionálisan gondolkodni. Ilyenkor hiába mondják, hogy ne aggódj, a helyzet nem is olyan szörnyű, te úgy érzed: itt a világ vége! Ezt elkerülve próbálj meg a jelenre fókuszálni, és ne add át az irányítást a rögeszmés gondolatoknak!

2. A szorongás általában a jövőről szól

A szorongás többféle formát ölthet, mint a pánikrohamok, nyugtalanság, rögeszmés-kényszeres személyiségzavar, vagy különféle fóbiák. De a depresszióval és a bűntudattal ellentétben, a szorongás a jövőbeni bizonytalanságok miatt alakulhat ki.

3. Létezik ésszerű és irracionális szorongás

Amikor egy közelgő állásinterjú miatt idegeskedsz, akkor a racionális szorongás jelentkezik rajtad, mivel egy valódi problémával állsz szemben. De amikor attól tartasz, hogy egy kacsa valahonnan figyel téged, akkor irracionális szorongásról beszélünk. Mellesleg a kacsák miatti szorongás valóban létező fóbia, amit anatidaefóbiának hívnak.

4. A szorongás mindent fontossá tesz

A szorongás az életed minden területére kiterjedhet, és megnehezítheti a feladatok közötti priorizálást. Kapkodod a fejed a rengeteg tennivaló között, idegeskedsz az időhiány miatt, melynek következtében a legegyszerűbb feladatnak is szorongva állsz neki. Ebben az esetben a vacsorakészítés ugyanolyan rossz érzéssel tölthet el, mint felkészülni egy fontosabb prezentációra. Ráadásul mindent tökéletesen szeretnél elvégezni, de a maximalista hozzáállásod csak olaj lehet a tűzre. 

5. Minél erősebb a szorongás, annál nehezebb megszüntetni

Ha a szorongást egy 1-től 10-ig terjedő skálán kellene meghatározni, akkor a 7-es és a 8-as szintről már nagyon nehéz lejjebb araszolni. Hiszen minél nagyobb a szorongás, annál nehezebben tudsz újra nyugodt állapotba kerülni. Ezt egyszerűen kivédheted azzal, ha időként megtippeled a szorongási szinted, majd megkérdezed magadtól: Mitől félek valójában? Előfordulhat, hogy a szorongásod tárgya teljességgel irracionális, amit meditációval, testmozgással, szakember segítségével kordában lehet tartani.

6. Ha a szorongásra hallgatsz, egy időre jobban érezheted magad

A szorongásnak van egyfajta köre, ami újra és újra ismétlődhet. Tegyük fel, hogy nem szeretnél részt venni egy közös vacsorán, mert tartasz az egyik ismerősödtől. Addig idegeskedsz a találkozó miatt, míg végül otthon maradsz. A tudat, hogy nem kell szembenézned a félelmeddel egy időre csökkentheti a szorongás érzetét, de nem szüntetheti meg azt. A következő alkalommal, amikor ismételten találkoznod kell a nem kívánt személlyel, újra eluralkodhat rajtad a pánik.

7. A szorongás miatt beszűkülhet a világod

Az előző pontból kiindulva, ha a szorongás következtében sorra kihagyod a baráti összejöveteleket, nem szervezel magadnak programokat, mert nem szívesen találkozol másokkal, a világod egyre jobban beszűkülhet. Sajnos, egy idő után egyre nehezebben keveredhetsz ki ebből az állapotból, így tanácsos pszichológushoz fordulnod a szorongásod okával.

8. A kedves emberek gyakrabban szoronganak

Ha azt gondoltad, hogy a szorongó emberek mindig morcos, búskomor személyiségek, akkor tévedsz. A szorongással gyakran együtt jár a kedvesség, ami egyfajta túlélési mechanizmusként szolgál a beteg számára. Ez a viselkedési forma gyerekkorból is eredeztethető, amikor a kedvességet pajzsként próbálta felhasználni a heves érzelmek és konfliktushelyzetek kivédése érdekében.Viszont felnőttkorban ez a módszer egyre kevésbé működik, ezért előbb-utóbb szembe kell nézni a mentális gondokkal.

Nyitókép: Tara Moore/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: