A nemzetközi fotópályázat díjnyertes képei bemutatják, hogy 2020 eseményei milyen hatással voltak a természetre: a pandémia és a bozóttüzek romboló ereje mellett, a természet szépsége és ellenállóképessége is központi szerepet kapott a pályaműveken.
A Kaliforniai Tudományos Akadémia 2014-ben hirdette meg először a nemzetközi természetfotós versenyét, a BigPicture: Natural World Photography Competitiont. A fotópályázat ma már a világ legrangosabb versenyei közé tartozik, amelyen a szakma kiemelkedő alakjai is képviseltetik magukat. A szakmai zsűrinek idén sem volt könnyű dolga: a versenyre 68 országból jelentkeztek, több mint 8400 pályaművel szálltak harcba a fődíjért, illetve a különböző kategóriák első helyéért.
Remény a hamu közepén, Jo-Anne McArthur (A pályázat nagydíjának nyertese)

A 2021-es verseny fődíját Jo-Anne McArthur vihette haza Remény a hamu közepén című képével. McArthur 2020 januárjában készítette a nyertes pályaművet, amikor csatlakozott a Vets for Compassion nevű szervezet csoportjához, hogy segítsen az ausztrál bozóttüzekben megsérült és éhező koalák ellátásában. Miközben az elpusztult eukaliptusz ültetvények területén az állatok után kutattak, belebotlott egy kenguruba és kicsinyébe – a találkozást a művész a kamerájával is megörökítette. „McArthur számára ez egy hatalmas pillanat volt: Ausztrália két legismertebb élőlényét – a kenguru és az eukaliptuszfa – kapta lencsevégre egy igen vészterhes pillanatban. A kép központjában álló állatokra a remény szimbólumaiként is tekinthetünk, azt jelképezik, hogy az élet minden megpróbáltatás ellenére megy tovább.”
Szembenézés a valósággal, Amos Nachoum (A vízi élet kategória nyertese)

„Selymes bundájukkal, nagy, sötét szemükkel és örök vigyorukkal a leopárdfókák kifejezetten ölelnivalónak nézhetnek ki az antarktiszi jégtáblákon. Azonban azt biztosan kijelenthetjük, hogy a pingvinek máshogy tekintenek ezekre a csúcsragadozókra” – írta Nachoum fényképéről a pályázat médiaszponzora, a bioGraphic. „Egy friss tanulmány szerint a pingvinek a leopárdfókák étrendjének mintegy negyedét teszik ki. Ez az arány csaknem 50 százalékra emelkedik a nagyobb nőstény leopárdfókáknál, különösen akkor, ha kölykeik is vannak. Mivel a sarkvidékek hőmérséklete továbbra is aránytalanul melegszik a világ többi részéhez képest, a tudósok azon dolgoznak, hogy jobban megértsék a táplálkozási magatartásukat és felmérjék, ez hogyan befolyásolhatja a veszélyeztetett pingvinfajok populációját.”
Főnök, Michelle Valberg (A szárazföldi élet kategória nyertese)

Michelle Valberg fényképész éppen Brit Columbia egyik távoli szigetén készített képeket amikor néhány méterrel előtte egy Kermode-baribál – a fekete medve ritka alfaja – belevetette magát a folyóba, hogy lazac ikra után kutasson. A fotós tudta, hogy a medvének levegőre lesz szüksége, ezért leguggolt a földre és a tökéletes pillanatra várt. Amikor az állat felemelte a fejét a víz alól és megrázta a bundáját, a vízcseppek kristályként ragyogtak körülötte. „A torkomban dobogott a szívem” – emlékezett vissza Valberg, majd elmondta, mit jelent számára a természetfotózás: „Egy lehetőség arra, hogy a vadon szemébe nézzünk, és a tükörképében megpillantsuk magunkat, továbbá megértsük, valójában összetartozunk.”
Egy másik bolygó, Fran Rubia (A tájkép és flóra kategória nyertese)

Jégmedve, Peter Mather (A vizuális történetmesélés kategória nyertese)

A kanadai Yukon területén élő grizzly medvék késleltetik a téli álom kezdetének időpontját, hogy a szezon utolsó lazacvadászatát megtarthassák. „Amikor a hőmérséklet -20 Celsius fok alá esik, a grizzly medvék vízzel átitatott bundáján jégcsapok keletkeznek, amelyek minden lépésnél csilingelnek” – olvasható a bioGraphic oldalán.
Csőrtől csőrig, Shane Kalyn (Az élet a levegőben kategória nyertese)

Kalyn fényképe egy intim pillanatot ábrázol. „Valószínűleg az allopreening példáját láthatjuk – a kölcsönös ápolást, karbantartási magatartást, amely egyszerre szolgálja a társadalmi kötelékek megszilárdítását és a tollazat tisztán tartását.”
Le a sraffon, Angel Fitor (A természet művészete kategória nyertese)

Az árapály jele, Ralph Pace (Az Ember/Természet kategória nyertese)

Egy kíváncsi kaliforniai oroszlánfóka egy maszk felé úszik november 19-én a kaliforniai Monterey-i Breakwaternél. A pandémia kitörése után a mindennapjaink részévé váltak az egyszer használatos műanyag termékek és a maszkok, a gumikesztyűk, a fertőtlenítőszerek műanyag flakonjai – ám ezek hatalmas kárt okoztak a Föld ökoszisztémájában. A Dél-dániai Egyetem becslései szerint világszerte percenként 3 millió maszkot dobunk el, ami egy hónapban összesen 129 milliárd darabot jelent. Ralph Pace ezzel a fotóval nem először aratott sikert, hiszen a World Press Photo 2021 versenyén is elismerték.
Táplálékkiegészítő, Nick Kanakis (Tájképek és flóra kategória döntőse)

„A Vénusz légycsapója apró mérete és ritkasága ellenére a világ egyik legismertebb növénye – ikonikus formája nem csak a ragadozó mivoltára utal. (…) Az állatokat fogyasztó növény az emberek számára népszerű lett, jövedelmező piac épült rá és sajnos ez a populáción is megmutatkozik.”
Forrás: Insider
Nyitókép: The Big Picture 2021/ biographic