A „csendes reggeli” a legújabb trend, ami abban segít, hogy nyugodtabban induljon a nap

Az éjszakák böjtjét a reggeli étkezés rituáléja töri meg, ami remek alkalom arra, hogy figyelmesen és kellő gondoskodással indítsuk a napot. A szokásos rohanás helyett választhatjuk egy olyan módját, amiben felismerjük az előttünk álló lehetőségeket.

Sosem voltam jó a meditálásban, többnyire a napindító rutinjaimban találtam menedéket. Bár a lakásomat az aktuális munkahelyemhez néhány perc sétára béreltem, képes voltam akár 2-3 órával korábban felkelni, mielőtt az irodába indultam volna. Így mindig felkészültebbnek és kiegyensúlyozottabbnak éreztem magam. Lassan egy éve itthonról dolgozom, de a reggeli szokásaimhoz ugyanúgy ragaszkodom, akárcsak az elmúlt évek hétköznapjain. Szeretem az ébredés lomha perceit és a kávéfőzés megnyugtató, jól ismert mozdulatait. Ilyenkor semmi sem sürget, az új nap ismeretlen lehetőségei pedig kíváncsivá tesznek. Lámpafény helyett mindig gyertyát gyújtok, a mobiltelefon képernyője helyett pedig a kertet bámulom. A szótlanul elfogyasztott reggeli közben az ízek elevenné válnak, az idő pedig lelassul. Olyan gondolatok és érzések törnek ilyenkor utat maguknak a félhomályban, amikben feloldódnak a gondok.

Újrafeltaláljuk azt, amit nagyanyáink mindig is tudtak

Nemrég érdeklődve olvastam egy új amerikai trendről, amit silent breakfast”-ként, azaz „csendes reggeliként” emlegetnek. Kicsit úgy éreztem, hogy valaki megint kitalált valami tudományt arra, amit az emberek hosszú évszázadok óta gyakorolnak anélkül, hogy nevén neveznék a dolgot. A szótlanul elfogyasztott étel rituáléjának megértéséhez egészen a kolostori közösségekig kell visszamenni. Legyen szó buddhistákról, a pálos rendekről, a kelta vagy a védikus közösségekről, a rend tagjai mindig is némán, teljes csendben fogyasztották el a reggelijüket, hogy megengedjék az elme számára a lazulást, és a felkészülést az előttük álló nap teendőire.

Ízek, imák, illatok

A silent breakfast” fogalma meglehetősen egyszerű: koncentrálj az ételre, légy csendben, és foglalkozz a benned megszülető ötletekkel. A gyakorlat nehezebb, mint amilyennek látszik. Az elme eleinte általában lázadni kezd, és a digitális kor embere a mobiltelefonja nélkül attól feszeng, hogy lemarad a világ eseményeiről. Azonban néhány, kitartó gyakorlással töltött nap után, a terhes gondolatok lassan elnémulnak, és a kellemetlen csendet felváltja a szokatlan szabadság érzése. Amikor csendben vagyunk, az agyunk és a testünk pontosan úgy reagál, mintha meditálnánk. Csökken a stressz, a vérnyomás, és a pulzus. A légzésünk lelassul, könnyebben koncentrálunk és emlékezünk. A csendes étkezés gyakorlata talán egyesek számára nem tűnik életképesnek a rohanó, modern világban. De kellő akarattal újratanulhatjuk a folyamatot, hogy visszaszerezzük azt a képességünket, amiben mi alakítjuk a napunkat. Ha a digitális behatást – reggeli hírek, a háttérzaj, közösségi médiák – kizárjuk, akkor a figyelmünket egy olyan tudatossággá formálhatjuk, ami pozitívan meghatározza az előttünk álló nap hangulatát és a hozzáállásunk minőségét. A tudatos étkezés során megtapasztalhatjuk minden egyes falat ízét és a hozzá kapcsolódó érzéseket. A csendes reggeli gyakorlata egy olyan folyamat, amivel életmódunkban jelentős változásokat érhetünk el. Az alábbi néhány lépés segíthet, ha bizonytalan lennél azzal kapcsolatban, hogyan is vágj bele:

1. Egyél lassan, és élvezd az ízeket

Ne beszélgess közben, ne kapcsolj tévét, se rádiót. És ne ellenőrizgesd a telefonodat és az e-maileket sem a reggeli ideje alatt.

2. Két falat között tedd le a kezedből az evőeszközt, és tízszer rágd meg az ételt

Ez biztos segíteni fog abban, hogy lelassulj. Úgy tűnhet, hogy a reggeli ilyen tempóban az örökkévalóságig fog tartani. De nem pont ez a lényeg?

3. Használd a legkedvesebb csészéket és tányérokat

Tiszteld meg az ételt és saját magadat is a legszebb evőeszközökkel. Legyen minden reggeli étkezés ünnep!

4. Ülj le!

Lehet, hogy nevetségesen egyszerű javaslatnak tűnik, de gondolj arra, hogy hányszor eszel a konyhában sétálgatva, vagy épp a munkába menet. Amikor ülsz, sokkal inkább az ételre tudsz fókuszálni.

5. Ne bántsd magad, ha nem tudsz minden nap ilyen meditatív állapotban reggelizni

Ha nehéz ezt a gyakorlatot napi rendszerességgel kivitelezned, akkor válassz hetente egy olyan napot, amit csendes reggelivel indíthatsz.

Gyerekkoromban arra neveltek, hogy az ételnek és az étkezésnek tisztelet jár. De most már tudom, hogy ez a hozzáállás a jelen megélésének egyik útja is, és az öngondoskodás fontos momentuma. Az ilyen pillanatokban értem meg igazán, hogy sokkal nagyobb hatásom van a mindennapjaim alakulására, mint bármi vagy bárki másnak. Azt hiszem, hogy ezek a néma, ’mostban’ eltöltött reggelik, a derűs életszemlélet kiindulópontjai lehetnek még a legnehezebb időkben is. Most, a világjárvány miatt szerintem nagyobb szükség van az ilyen pillanatokra, mint bármikor. Legyünk akár egyedül, akár a párunkkal, a csendes reggeli gyakorlata esélyt ad arra, hogy a szorongást reménnyé alakítsuk.

Nyitókép: Maskot/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: