A fáradtság 7 különböző formája és tippek, hogyan pihend ki magad

Mentálisan vagy spirituálisan merültél ki?

Veled is megesett már, hogy a pihenés után fáradtabbnak érezted magad, mint előtte? Valószínűleg rossz módját választottad a lazításnak! A fáradtságnak ugyanis hét különböző formája létezik és nem mindegy, melyiket és hogyan orvosolod.

Te hogyan szoktál pihenni, ha úgy érzed már semmihez sincs erőd? Én általában bekapcsolom a kedvenc zenémet, felülök az íróasztalomra és kinézek az ablakon. Van, hogy az élet nagy dolgain elmélkedem. Van, amikor azt figyelem, hogy ma hányszor sétálja körbe a szomszéd néni kutyájával a mellettünk lévő aprócska parkot. Esténként pedig a budai fényeket és a levegőben ereszkedő repülőket csodálom, de olyan is előfordul, hogy csak bambulok kifelé az ablakon és fáradtabban szállok le onnan, mint előtte.

Talán azért, mert van, hogy nem ez a legjobb módja a pihentető kikapcsolódásnak. Bár a legtöbbször segít ez a szokásom, de jobban belegondolva érthető, hogy miért nem segít, ha éppen mentálisan vagyok nulla pont alatt. Dr. Saundra Dalton-Smith pszichológus, a Sacred Rest (magyarul: Szent pihenés) könyv írója szerint 7 különböző módon fáradhatunk el, és mindet másképp kell kihevernünk. Gondoltad volna, hogy fizikai, mentális, szociális, kreatív, érzelmi, spirituális és digitális pihenőre is szükségünk van?

Ismerd fel a fáradtság típusát!

Ha a pihenésre gondolunk, legtöbbünknek először a semmittevés és az alvás jut az eszébe. De a más-más típusú kimerültséget nem oldhatjuk meg ugyanazokkal a módszerekkel. Az első dolgunk, hogy felismerjük, milyen fáradtsággal nézünk szembe. Például, ha a koncentrációs képességed vagy a memóriád nem olyan éles, mint szokott, akkor biztosan mentális pihenőre kell vonulnod. Minden apróságon felkapod a vizet vagy indokolatlanul vagy dühös a párodra? Ideje egy kis érzelmi szünetet tartanod! Manapság egy másik gyakori relaxációs tevékenység a filmnézés. Hiszen nincs jobb annál, amikor a kedvenc sorozatod a takaró alól nézheted, nem igaz? Valóban, de ha egész nap a számítógép képernyőjét bámultad, akkor ne lepődj meg, ha ez még kimerültebbé tesz. Netán reggel az ébredés is nehezebben megy majd, ugyanis a digitális fáradtságot nem heverted ki.

Szerencsére van néhány árulkodó jel, amikkel könnyen beazonosíthatod a kimerültség fajtáját. Ezekre mutatunk példát és azt is eláruljuk, hogyan nyerheted vissza az energiádat:

Fizikai fáradtság

A fizikai fáradtságot könnyen felismerheted. Te is tudod, ha egész nap mozgásban voltál vagy valamit sportoltál, akkor a nap vége felé feltűnik néhány árulkodó jel. Egyre nehezebben tartod nyitva a szemed és úgy érzed súlyokkal megpakolva vonszolod maga A-ból B pontba. Az alvás valóban megoldást jelent erre a problémára – ilyenkor érdemes a megszokottnál fél órával hamarabb ágyba bújni vagy egy kis délutáni szundit beiktatni. Ha napközben erre nincs lehetőséged, akkor vonulj egy picit félre és vegyél mély lélegzeteket vagy nyújtózkodj egy nagyot.

Mentális fáradtság

Érezted már azt, hogy az agyad kásaállagúvá vált és azon kívül, hogy az alapvető életfunkciókat biztosítja semmi másra nem tudod használni? Üdv a klubban! Ha már 10 perce ugyanazt az oldalt nézed üres tekintettel, ha harmadszorra sem sikerült megértened egy tőmondatot vagy, ha egy összefüggéstelen e-mailt küldtél el a kollégádnak, akkor mentálisan vagy teljesen kimerült. Ha mentális szünetet szeretnél tartani, akkor egy kicsit kapcsold ki az elektronikus kütyüket és szedd össze magad. A meditálás biztosan feltölt majd energiával, de az is sokat segíthet, ha egy pozitív, megnyugtató bölcsességet ismételgetsz magadban.

Szociális fáradtság

A szociális élet egy idő után teljesen ki tudja csavarni az embert. Itt most nemcsak a szórakozásról, hanem a munkahelyi környezetről is beszélünk. A versengő típusok, a parti lelkei és az eredmény-orientált személyek könnyen túlhajszolhatják magukat és a szüntelen társas interakciók miatt szociális pihenésre kell vonulniuk. Szervezz egy találkozót egy közeli barátoddal, akinek minden örömöd és bánatod elmondhatod, hiszen tudod, meg fog majd érteni. Vagy egyszerűen csak tölts egy lazítós estét otthon és zárd el magad a külvilágtól!

Kreatív fáradtság

Azt hitted, ha nem kreatív szakmát űzöl, neked nem kell aggódnod a kreatív fáradtság miatt? Pedig a munkahelyi ötletelések vagy egy meglepetésparti szervezése ugyanúgy megmozgatja a képzelőerődet. Ha úgy érzed, semmilyen eredeti ötlettel nem tudsz előállni, ne izgulj nem veszett oda a fantáziád, csupán egy kis szabadidőre van szüksége. A kreatív energia egy kiszámíthatatlan jelenség – lehet, hogy néhány óra múlva már újult erővel tudsz majd nekivágni a feladataidnak, de lehet, hogy néhány napba is beletelik majd mire újra szárnyra kapsz. Fontos, hogy ilyenkor olyan elfoglaltságokkal üsd el az időd, amiktől újra fellobbanhat benned a szikra. Sétálj egy nagyot és vedd észre a természet apró érdekességeit vagy olvass el egy izgalmas könyvet. Vedd körül magad olyan emberekkel, akik inspirálnak és ne stresszelj – csak nyugi és meglátod, hamarosan újra sziporkázhatsz majd!

Érzelmi fáradtság

Emlékszel, mit éreztél a legutolsó szakításod után vagy amikor először nézted a Titanicot? Meggyötörtség, tanácstalanság és összezavarodottság – ráadásul mindez egyszerre. Az érzelmi relax legegyszerűbb módja, ha valakinek el tudsz mesélni mindent, ami a szívedet nyomja. Ez lehet egy jó barát, egy családtag vagy egy terapeuta – a lényeg, hogy őszintén ki tudd önteni neki a lelked.

Spirituális fáradtság

Talán meglepően hangzik, de a spirituális energiáid is könnyen megcsappanhatnak. Nem olyan gyakori, mint a fent leírt típusok, de éppen ezért nehezebb is felismerni. Úgy érzed, csak sodródik az életed és semmiben sem találod az értelmet? Ezt bizony a spirituális fáradtság okozza. Tarts egy kis szünetet és céltudatosan keresd az összefüggéseket a dolgok között. Ez segíthet abban, hogy újra visszarázódj a mindennapokba és rátalálj a helyes útra. Az önkéntes munkák vagy egy érdekes beszélgetés a világ aktuális történéseiről remek kezdőlökést adhat.

Digitális fáradtság

Számítógép, laptop, mobil, televízió, e-book – mindennapi használati tárgyak, amik az érzékszerveinket teljesen kimerítik. Te is jól tudod, mikor jön el ez a pillanat – összefolynak a betűk, zavar a képernyő fénye és homályosabban látsz. Gyakran megesik veled is? Akkor érdemes lenne kevesebb időt a digitális világban töltened. Ezek az eszközök nemcsak az érzékszerveidet, a bőrödet vagy a tartásodat teszik tönkre, hanem a kapcsolataidat is. Mi a megoldás? Egyszerű csukd le a laptopod vagy kapcsold ki a tévét. Tölts egy kis időt a valóságban, találkozz a barátaiddal vagy vegyél a kezedbe egy hagyományos könyvet!

Nyitókép: bunditinay/GettyImages

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: