A fast fashion után az olcsó tömegcikkeket kínáló fast beauty is meghódítja a világot?

Mi lesz így a fenntarthatósági törekvésekkel?

A fast fashionről az olcsó tömegcikkek, a trendekre gyorsan reagáló kollekciók és a környezetszennyezés ugrik be elsőként. De van egy másik terület, nevzetesen a szépségipar, ahol szintén felütötte fejét ez a rohamtempó.

A legtöbben tudjuk – vagyis inkább sejtjük –, hogy milyen káros hatásai vannak a fast fashion üzleti modellnek. A gyors divatra specializálódott brandek – a hatalmas mértékű környezetszennyezéssel és a kizsákmányolt munkásokkal mit sem törődve – minden héten újabb és újabb kollekcióval jelentkeznek. A túltermelés, illetve a fogyasztói társadalom vásárlási szokásai miatt pedig a pazarlás, a textilhulladék mennyisége is egyre csak nő. Szerencsére az elmúlt években sokan csatlakoztak ahhoz a divatforradalomhoz, amely az ipar megváltoztatása mellett kampányol. Egyértelmű, hogy a fenntartható és etikus divat, illetve a slow beauty törekvések egyre több támogatóra találnak. De amíg a világ egyik fele a lelassulásra koncentrál, addig a másik végén épp az ellenkező irányba haladnak a dolgok. Kínában ugyanis rekordsebességgel dobják piacra az új kozmetikai termékeket, és folyamatosan nő azoknak a márkáknak a száma, amelyek a fast beauty vonalat képviselik.

A szépségipar új trónkövetelői

Flower Knows, Perfect Diary, Judy Doll, Florasis – fogadni mernénk rá, hogy még sosem hallottál ezekről a sminkmárkákról. Pedig együttesen több milliárd dollár bevételt generáltak 2020-ban. Ami azért elképesztő, mert a Covid-időszak alatt a nyugati szépségmárkák átlagosan 10 százalékos bevételkiesésről számoltak be. Az ázsiai fast beauty brandek viszont meg sem érezték, hogy a legtöbb ember életében háttérbe szorult a sminkelés. A Deloitte felméréséből kiderült, hogy a kínai székhelyű  beauty márkák 2020 márciusában 827 millió dollárra (nagyjából 250 milliárd forintra) tettek szert az eladásokból. Ami azt jelenti, hogy a járványügyi intézkedések bevezetése ellenére is megduplázódott a vásárlások száma.


Tehát a számok azt igazolják, hogy ez a gyors tömeggyártás a szépségiparon belül is kiválóan működik. De mégis mi a sikerük titka? Ugyanaz, mint a fast fashion márkáknak: tudják, hogy az új mindig jobb, érdekesebb a vásárlók szemében. A fent említett beauty brandeknek mindössze három hónapra van szükségük ahhoz, hogy megtervezzenek, legyártsanak és piacra dobjanak egy új termékcsaládot. Ráadásul mindenki számára könnyen elérhetővé teszik a termékeket, hiszen Kína legnagyobb e-kereskedelmi platformjain, alacsony áron kínálják őket. 

Sminkmogulok, akikről még nem hallottál 

Pat McGrath, Kylie Jenner és Rihanna nevét senkinek sem kell bemutatnunk, de hallottál már Yang Zifengről? A Flower Knows 28 éves vezérigazgatója 2016-ban alapította meg saját márkáját, amikor a vállalat kreatív igazgatójával, a 26 éves Zhou Tianchenggel közösen minden megtakarításukat a cégbe fektették. A márka nem hozta meg azonnal a sikert, a duó 2019-ben a The Straits Timesnak elmondta, hogy kezdetben rengeteg negatív visszajelzést kaptak. Ezért teljesen átalakították a Flower Knowst: a legnagyobb változást a gyártási idő lerövidítése jelentette, hiszen a korábbi 6 hónap helyett 3 hónap alatt elkészültek egy termékcsaláddal. Így lépést tudtak tartani a legújabb szépség- és divattrendekkel. „A gyors sebesség nem azt jelenti, hogy kompromisszumot kötnénk a minőség terén”mondta Yang. „A hűséges ügyfelek folyamatosan visszatérnek, nemcsak az általunk készített elsőrangú formulák miatt, hanem azért is, mert minden, amit csinálunk – az általunk tervezett csomagolásoktól kezdve a kiadott színekig és stílusokig – eredeti, kreatív ötleteken alapul.”

Ha egyet pislantasz, lemaradsz

Yang a Flower Knows befutása óta többször is beszélt arról, hogy szerinte egy új sminkmárka csak úgy maradhat versenyképes a kínai szépségpiacon, ha a fast beauty modellt követi. A hihetetlen tempó miatt a cégen belül több mint 100 tervező és marketing szakember felel a sminkek minőségéért, illetve a gyártás és a szállítás gördülékeny működéséért. A Flower Knows tavaly a Bilibilin – a YouTube kínai változatán – egy videót osztott meg, amely betekintést enged a kulisszák mögé. Ebben Yang elárulja, hogy egyszerre több új termékcsaládon is dolgoznak, ezért tudnak folyamatosan új kapszulakollekciókat bemutatni. Évente legalább hat-hét termékcsaládot dobnak piacra, amelyek között kisebb kapszulakollekciókkal tartják fent a fogyasztók érdeklődését. Ezzel négyszer több új termékcsaládot készítettek, mint Rihanna sminkmárkája, a Fenty Beauty.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Flower Knows (@flowerknows_global) által megosztott bejegyzés


A Flower Knows 2020-ban több mint 100 egyedi sminkterméket fejlesztett. Ez a szám 2021-ben nagy valószínűséggel megduplázódik – a márka az év első harmadában már több mint 50 egyedi terméket mutatott be három különböző termékcsaládban. „Tiancheng és én egyetértettünk abban, hogy folyamatosan frissítjük és frissítjük a kínálatunkat mindaddig, amíg ez a siker kulcsa” – mondta Yang. „Mondhatjuk, hogy ez fájdalmas folyamat, mert lépést kell tartanunk a magas termelési teljesítménnyel, miközben soha nem ismételhetünk meg egy koncepciót.”

A jövőben számolnunk kell a gyors szépséggel?

A Flower Knows alapítóit az is folyamatos, egyre gyorsabb megújulásra készteti, hogy egyre több vetélytársuk akad. Ezért a különböző márkáknak nem elég a minőségre és a villámgyors gyártásra fókuszálniuk, látványos megjelenéssel és különleges kollekciókkal próbálják felülmúlni egymást. A Florasis márka bestseller termékcsaládja az ókori Kína világát idézi meg, a Judydoll legnépszerűbb kollekcióját pedig közkedvelt rajzfilmek inspirálták. A Deloitte kutatása szerint a vonzó ár-érték arány, a kreatív megjelenés miatt a fast beauty márkák fő vásárlóréteget a 20-30 év körüliek adják. A marketingstratégia is erre épül: azokon a közösségi média platformokon reklámozzák őket, amelyek a fiatalok körében népszerűek. Mivel ez a korosztály a leggyorsabban növekvő vásárlóerő, a becslések szerint a következő évben akár 20 százalékkal is megnőhet a fast beauty vállalatok bevétele.


Adelle Yang, a Szingapúri Nemzeti Egyetem adjunktusa az Insidernek elmondta, hogy a gyors szépség lényegében ugyanolyan vonzó, mint a gyors divat, de népszerűségét tovább növeli az alacsonyabb árküszöb. A gyors szépség felvirágzásában az is nagy szerepet játszhat, hogy ezek a márkák a helyi ízlésnek és igényeknek megfelelően készítik a termékeket. 

Forrás: Insider
Nyitókép: Florasis

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: