Napjainkban bármilyen online platformon belefuthatsz átverésbe, amivel pénzt próbálnak kicsalni tőled. De azt gondoltad volna, hogy a csalók legtöbbször nem az idősebbeknél, hanem a fiatalabbaknál járnak sikerrel?
Ha egy online csalás áldozatára gondolunk, azonnal egy idős asszonyt képzelünk el, aki keretes szemüvegben, lassan, de annál határozottabb kézmozdulatokkal ütögeti a klaviatúrát. Pedig elmondhatjuk, hogy ez a sztereotípia messze nem igaz. A Federal Trade Commission felmérése szerint az internetes csalók leggyakrabban nem a naiv, idős asszonyokat verik át, hanem a számítógépes ismeretekben jártas Y és a Z generáció tagjait.
A kutatás során az elmúlt két év adatait vizsgálták meg, amelyből kiderült, hogy a különböző internetes átverésekkel több 40 év alatti felhasználótól sikerült pénzt kicsalni, mint az idősebbektől. Egészen pontosan az első csoport képviselői 25 %-kal gyakrabban fizettek olyan dologért, amit sosem kaptak meg, vagy tisztában sem voltak azzal, hogy pénzt vonnak le a számlájukról. A fiatalabbak ugyan gyakrabban dőlnek be a különböző csalóknak, de tőlük általában nem sikerül nagyobb összegeket kicsalni a visszaélőknek. Ezzel szemben, ha egy idősebb nőt/férfit rávesznek a fizetésre, akkor hatalmas összeggel is gazdagodhatnak.
Elég csak egy kicsit átgondolni a helyzetet és rögtön megértheted, miért ilyen nagy a különbség a generációk között. Azokban, akik az internet kora előtt születtek máig megtalálható egy egészséges szkepticizmus az online vásárlásokat illetően. Ez a bizalmatlanság és tartózkodás kifejezetten jól jön napjainkban, hiszen egyre több és egyre okosabban kigondolt csapdába futhatunk bele a weben. A fiatalabbak, akik szinte az online világban nőttek fel, elvesztették ezt a fajta gyanakvó hozzáállást és gondolkodás nélkül hajlandóak megadni a személyes adataikat, amivel rengetegen vissza is élnek.
A csalók tisztában vannak azzal, melyik korosztályra kell célozniuk, ha pénzhez szeretnének jutni. A Z és az Y generációt a telefonos megkeresésekkel nagyon nehéz átejteni, nem úgy, mint az idősebbeket. De ez az arány megfordul, ha az e-mailes csalásokat vizsgáljuk meg – az ilyen átverések 77 %-kal gyakrabban sikeresek, ha 40 év alattiaknak címezték őket. Ennél még magasabb számokat (90 %) produkáltak a fake check scamek. Ezeknél az átveréseknél az emberekkel azt hitetik el, hogy a megnyert vagy a megvásárolt tárgyért fizetniük kell. Ezt különböző érvekkel is indokolhatják – például, a tárgyat ingyen kapjuk meg, de szállítási vagy a vámdíjat fizetnünk kell, ám az ígért tárgy sosem érkezik meg.
A visszaélések leggyakoribb színterei
Az online vásárlást sem hagyhatjuk ki a felsorolásból, hiszen ez a csalók legkedveltebb területe. A húszas és harmincas éveikben járó emberek ugyanis shoppingolás közben kétszer gyakrabban adnak ki pénzt meggondolatlanul a kezükből. Az elmúlt két évben csak Amerikában az emberek 70 millió dollárt költöttek olyan termékekre, amiket végül nem kaptak kézhez vagy teljesen más érkezett meg a meghirdetett tárgy helyett.
A második helyen azok az e-mailes csalások állnak, amikor egy hivatalos szervezet vagy egy munkahely nevében keresik meg az embereket. Ezeknek a típusú leveleknek is számtalan verziója létezik – van, hogy munkát ajánlanak a kiszemelt áldozatnak és a személyes adatait kérik tőle. Az is előfordulhat, hogy valamilyen túlfizetés vagy adóvisszatérítés apropójából kérik az adatok ‚‚ellenőrzését’’ és az emberek mit sem sejtve, önként adnak minden információt idegen kezekbe.
A csalók ott gyülekeznek, ahol a fogyasztók vannak
A csalásokat illetően növekvő tendenciát figyelhetünk a social media platformokon. Egyre többen próbálnak pénzt kicsalni az emberekből a közösségi oldalak segítségével, így már a Facebookon és az Instagramon sem vagyunk biztonságban. Hasonlóan nagyot nőtt a száma azoknak a hirdetéseknek, amik outlet üzletnek tűnő webshopokra vezetik át a gyanútlan felhasználót, de valójában csak adathalászatra használják őket.
A megbízható és gyakran használt online piacokon – mint például az eBay, az Amazon és az Etsy – ugyan próbálják csökkenteni a csalások számát, de itt sem tudják biztosítani, hogy nem futunk bele egy átverésbe. Ha mégis megtörténne a baj, akkor is van remény – az eBay pénzvisszafizetési garanciát vállal, az Amazon pedig részletes útmutatást nyújt azoknak, akik azt hiszik, csalás áldozatává váltak. Abban viszont mindannyian egyetérthetünk, hogy még mindig egyszerűbb, ha plusz 10-15 percet azzal töltünk, hogy egy kicsit utánajárunk a dolgoknak a fizetés előtt. Érdemes megnézni a visszajelzéseket, amelyekből azonnal kiderül, mennyire megbízható az eladó. Valamint ne dőljünk be a csábító, szinte már hihetetlen ajánlatoknak és inkább válasszuk a drágább, de biztonságos opciót!
Nyitókép: filadendron/Getty Images