A gasztroenterológus szerint ez a legjobb reggeli

Reggeli nélkül már délelőtt dekoncentráltnak és fáradtnak érezhetjük magunkat, arról nem is beszélve, hogy hiányában korgó gyomorral számoljuk vissza a perceket az ebédig. Kinek jó ez?

Manapság egyre többen küzdenek különféle emésztési zavarokkal, ilyen az állandó teltségérzet, puffadás, gyomorfájdalom vagy a hányinger. A legtöbbször a tünetek mögött nincs konkrét szervi elváltozás, ettől függetlenül azonban érdemes komolyan venni őket. A panaszok általában a nem megfelelő, sokszor egyoldalú táplálkozás következményeként jelentkeznek, amit lehet és kell is orvosolni, mivel hosszú távon a diszkomfort érzeten túl komoly szövődmények is kialakulhatnak. Mire figyeljünk a gasztroenterológusok szerint, ha a reggeli étkezésről van szó, illetve mi is volna a tökéletes reggeli? Ennek jártunk utána.

Igyunk kávét vagy ne?

Ha a reggelire és az emésztőrendszer működésének beindítására gondolunk, a legtöbbeknek azonnal a kávé jut eszükbe. Nem csoda, egy erős fekete felébreszt és beindítja a szervezetünket. Éhgyomorra azonban nem a legjobb ötlet kávét inni, ugyanis a koffein megemeli az ilyenkor egyébként is magasabb kortizol (stresszhormon) szintünket. Emellett irritálja a hólyagot és felgyorsítja a belek mozgását. Ha mindenképp ragaszkodunk a reggeli kávéhoz, előbb együnk valamit, és lehetőség szerint éhgyomorra sose igyunk. 

Zab, zab és még több zab!

Persze mondhattunk volna bármilyen lassú felszívódású gabonát vagy álgabonát, de talán a zab a legkézenfekvőbb megoldás. Egy csésze zabkása 16,5 gramm rostot tartalmaz, ha mellé még mondjuk 2 evőkanál chia magot szórunk, ami 10 gramm rostot tartalmaz, már fedeztük is a napi ajánlott rostmennyiségét. Hogy miért olyan fontos a rost? Ez az alapanyag az anyagcserénk szempontjából nélkülözhetetlen. Számos pozitív hatásai közül az egyik, hogy a vékonybélben lassítja a tápanyagok felszívódását. Egy tál zabkása után sokáig jóllakottnak érezhetjük magunkat, mindenféle kellemetlen teltségérzet vagy puffadás nélkül. Ne felejtsünk el elegendő mennyiségű folyadékot fogyasztani mellé, a rostok ugyanis csak így képesek kifejteni hatásukat.

Bogyós gyümölcsökből sosem elég

Kedvencünk az áfonya, de bármely bogyós gyümölcs jó szolgálatot tehet, akár fagyasztott formában is. Nem kell megijedni a mirelittől, a gyümölcsök többsége fagyasztás után is megőrzi vitamintartalmának jelentős hányadát (egyedül a C-vitamin nem éli túl a tárolást.) Ezek a finomságok remek antioxidáns-források, serkentik az agyműködést és erősítik az immunrendszert. Továbbá a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is segítenek.

Nyitókép: Julia_Sudnitskaya/iStock / Getty Images Plus

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: