Minden nemzetnek és kultúrának megvan a maga sajátos népviselete, melynek egyes elemei sokszor nemcsak együtt, hanem külön-külön is lenyűgözőek. Ez utóbbi sorba tartozik az orosz kokosnyik is.
Mindannyian ismerjük a mondást, hogy „a ruha teszi az embert”. Az orosz nemzeti viseletben pedig a kokosnyik nevű fejdísz jelentős szerepet játszott a nők öltözködésében. Kiegészítette az ünnepi viseletet, és szó szerint feltette viselőjének szettjére a koronát. A kokosnyikot a nők csak a legünnepélyesebb alkalmakon vették fel, és azt gyakran generációkon keresztül örökítették tovább.
Miért olyan különleges a kokosnyik?
A név az óorosz „kokosh” szóból származik, amely egy madár fejtetőjének alakjára utal. Azt nem tudjuk pontosan, mikor jelent meg a kokosnyik az orosz női viseletben, azt viszont igen, hogy szó első írásos említése a 17. századra tehető. Mindezentúl a kokosnyik a 18-19. századra az egyik leggyakoribb orosz női fejdísszé vált. Nem csak bizonyos réteg kiváltsága volt annak viselete, Oroszországban mind a parasztok, mind a kereskedő- és burzsoá osztályhoz tartozó várposi polgárok egyaránt viselték az ünnepségeken és templomban. A kokosnyikokat általában professzionális kézművesek készítették, akik rendelkeztek a szükséges képességekkel a gyöngyökkel, a gyöngyfüzérekkel és aranyfonalakkal való varráshoz, valamint megvolt a tehetségük az olyan drága és nemes anyagok kezeléséhez, mint a selyem, szatén, bársony és brokát. Nem meglepő tehát, hogy kokosnyikok költségei hatalmasak voltak, és nagy családi értéknek számítottak. Az emberek gondosan őrizték őket, és több generáción keresztül örökségként adták tovább.
Cári tilalom és támogatás
Annak ellenére, hogy a 17. században már írásos formában is megemlítésre került a kokosnyik, nem meglepő, hogy akkoriban kevesen viselték azt ténylegesen. Nagy Péter, az az I. Péter orosz cár (1682-1721) ugyanis betiltotta az orosz népviseletnek ezt a darabját. Ennek oka pedig nem volt más, minthogy birodalmát a nyugat-európai országok mintájára próbálta modernizálni. Igyekezete természetesen több területen is észrevehető volt, azonban a kokosnyiknak még ő sem tudott megálljt parancsolni. A fejdísz a a paraszti környezetben megmaradt, mint az ünnepi vagy esküvői öltözet éke.
I. Péter halála után viszont felesége, Nagy Kataliné lett a cári, jobban mondva cárnői tisztség, aki néhai férjével ellentétben támogatta országának kulturális sajátosságait. Katalin rövid uralkodásának ideje alatt (1725-1727) újjáéledt az orosz történelem és régiségek iránti érdeklődés, sőt még az 1600-as évekbeli moszkvai női öltözet is újra divatossá vált. Jóval később, 1834-ben I. Miklós (1825-1855) még ettől is továbbment: kiadott egy rendeletet, amely bevezette az új udvari viseletet, természetesen kokosnyikkal kiegészítve. Ez egy szűk, nyitott felsőrészből állt, hosszú ujjakkal és egy uszályos hosszú szoknyával. Ennek a ruhának a viselési rendelete egészen II. Miklós utolsó orosz cár lemondásáig, azaz 1917 márciusáig érvényben is maradt.
Több, mint egy kiegészítő
Ha ránézünk egy kokosnyikra, elsőre annak díszessége és pompájára vonja magára a figyelmünket, azonban érdemes egy kicsit elmerülni a részletekben is. A kokosnyikot díszítő ornamentikának ugyanis különös jelentősége volt. Középen általában egy stilizált „békát” láthatunk, mely a termékenység szimbólumaként jelent meg, az oldalakon megfigyelhető S-alakú hattyúfigurák a házastársi hűség jelképezték, míg a hagyományosan a hátuljára hímzett stilizált bokor az élet fáját szimbolizálta, amelynek minden ága egy új generációt jelképezett. Ezen a „bokron” madarak, magokkal teli gyümölcsök és sok más szimbolikus jelentéssel társított figura került még megjelenítésre, így a kokosnyik jóval több volt, mint egy kiegészítő, egyben talizmánként is szolgált.
A kokosnyik újraértelmezése napjainkban
Az angol királyi család tagjai még ma is viselnek orosz fejdíszekre emlékeztető fejpántokat esküvőkön és fontos eseményeken. Eugénia yorki hercegnő és Meghan Markle is egy a kokosnyik formáját megidéző, de persze jóval visszafogottabb gyémánttiarában álltak az oltár elé. De Katalin walesi hercegné is a kokosnyik egy változatát viselte Lajos brit királyi herceg keresztelőjén. A kifutón a zseniális Karl Lagerfeld gondolta újra a kokosnyikokat, melyek 2009-ben jelentek meg a Chanel: Paris-Moscou elnevezésű bemutatón. Jennifer Lopez pedig 2014-ben egy hagyományos orosz fejdíszben pózolt a Harper’s Bazaar orosz kiadásának címlapján.
Nyitókép: Wikimedia
Forrás: Daily Art Magazine
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- Amikor a művészet és a divat találkozik, az maga a csoda
- A művészet és a divat örök kölcsönhatása: Bizánc másodvirágzása a kifutókon
- A művészet inspiráló ereje: Cristóbal Balenciaga kreációin életre keltek a festmények