Életveszélyes kihívások ösztönzik arra a fiatal lányokat, hogy még vékonyabbak legyenek

Amíg a világ egyes részein virágzik a testpozitív mozgalom, máshol azon versengnek a fiatal lányok és nők, kinek vékonyabb a dereka. Az életveszélyes őrület kialakulásáért néhány divatmárkát és internetes kihívást is okolhatunk.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az elmúlt években a testpozitív mozgalom hatalmas eredményeket ért el. Felszámolt a „skinny korszakkal”, amely nemcsak a szupervékonyra fogyott modellek testi és lelki egészségét tette tönkre, hanem – a média által – hétköznapi emberek millióinak okozott önértékelési problémákat, testdiszmorfiás zavarokat. Szerencsére a body positivity felvirágzása óta a legnagyobb divatházak is elkezdtek normál méretű vagy plus size modellekkel dolgozni. A diverzitás fontos szemponttá vált a szemükben. Még a legtoxikusabb márkák – vagyis azok a brandek, amelyek a legtöbb nőt hajszolták bele az önsanyargató diétákba – is elindultak a változás útján.

Remek példa erre a Victoria’s Secret pálfordulása. Igaz, a fehérneműipar egykori egyeduralkodója több botrányt követően, az utolsók között állt be a sorba. Abba már ne is menjünk bele, hogy ez csak egy marketingfogás vagy valóban támogatják az inkluzivitást. A lényeg, hogy megtették és a kampányaikban ezt az üzenetet közvetítik. És ha nekik sikerült, akkor biztosan felszámoltunk a mérgező, abnormálisan vékony/tökéletes modelleket alkalmazó márkákkal. Nem igaz? Mielőtt azonban bárki ebbe az ábrándba ringatná magát, hadd mutassuk be az egyik legismertebb „Instagram-márkát”, a Brandy Melville-t.

A BM lányok exkluzív klubja

Ha meg kellene nevezned a világ legkárosabb divatmárkáját, kinek ítélnéd oda ezt a „megtisztelő” címet? Mi biztosan a Brandy Melville mellett tennénk le a voksunkat, és több okunk is van erre. Először is az, hogy a 2012-ben alapított divatmárka ötletgazdája, Stephan Marsan egyértelműen kijelentette, nem szeretné, ha afroamerikai származású vagy túlsúlyos emberek vásárolnának az üzletekben. Szerinte rontja a márka image-ét, ha nem csak csinos, gazdag lányok alkotják a vásárlókörüket. De ez a megnyilvánulás csak a jéghegy csúcsa. A következő problémát a méretezésben kell keresnünk. Amennyiben 34-es méretnél nagyobb ruhákat hordasz, ne is álmodozz arról, hogy egy Brandy Melville ruhában jelensz meg valahol. Mivel a márka kínálatában csak XS/S méretű (ráadásul az átlagosnál kisebb) termékek találhatók. A nagyobb méretű nők igényeit egyszerűen nem veszik figyelembe. A brand a filozófiája, ha „Brandy Melville lány” akarsz lenni, neked kell belefogynod a szinte gyerekméretű ruhákba.


Ki lenne erre képes egy fast fashion márkáért? – merülhet fel benned jogosan a kérdés. A szomorú igazság, hogy több ezer fiatal lány, mivel a vállalat ügyes marketingstratégiával elérte, hogy valóban privilégiumnak számítson a Brandy Melville-klub tagjának lenni. A márka olyan híres Z generációs influenszereket halmozott el ingyen termékekkel, akikre kortársaik felnéznek. És mindent megtennének azért, hogy olyanok legyenek, mint példaképeik. Így robbant ki a BM-őrület, amely azóta is töretlen és senki sem tudja, hány tinédzsert hajszolt bele valamilyen önértékelési és/vagy étkezési zavarba.

Népszerű akarsz lenni? Akkor legyél te a legvékonyabb

A Brandy Melville nemcsak az észak-amerikai régióban, hanem Kínában is berobbant a piacra. Nem véletlen, hogy ez lett a szupervékonyságot hirdető márka másik felségterülete, hiszen az országban az irreálisan karcsú testideál a népszerű. Idén nyáron a WeChat alkalmazáson – a Messenger kínai megfelelője – például olyan szlogenek terjedtek el, mint a „Csinos lányok súlya sosem több 50 kilogrammnál” vagy a „Ha nem fogysz le májusban, akkor júniusban zokogni fogsz.” Ezzel csak megerősítették azt a hitet a lányokban és a nőkben, hogy a szépséget a vékony combokban és a karcsú derékban mérik. 

Elég egy pillantást vetni a kínai közösségi média oldalakra és kiderül, hogy a fiatalok mennyire komolyan vették ezeket az üzeneteket. Egymást próbálják túlszárnyalni, internetes kihívásokon keresztül versenyeznek – a hírességek és az ismert influenszerek is–, ki a vékonyabb. Például egy A4-es papírlaphoz mérik derekukat, érméket helyeznek a kulcscsontjuk gödrébe vagy magukra öltik a gyerekkori ruháikat. Miközben ilyen képek és videók öntik el a feedjüket, az algoritmus súlycsökkenésre sarkalló szlogeneket és diétás tippeket zúdít rájuk. „Éhesen aludni egy gyönyörű élet kezdete” és „Hogyan tudnád irányítani az életedet, ha a testsúlyodat sem tudod kontrollálni?” – figyelmezteti őket a Douyin, a TikTok kínai verziója. Ennek köszönhetően elterjedt az a mondás, hogy „nem a ruha kicsi, te vagy túl nagy”.

A legnagyobb felháborodás a „manga derék kihívás” trendet övezte, amelyben a lányoknak egy furcsa pózt felvéve kellett bizonyítaniuk karcsúságukat. A kihíváshoz egy híres színésznő, Yáng Mì is csatlakozott, akit több mint 110 millióan követnek közösségi média oldalán. Neki köszönhetően még tovább nőt a „manga derék” trend népszerűsége. Viszont olyanok is akadtak, akik nem csodálatukat, hanem csalódottságukat fejezték ki a színésznő felé. Mondván, ő is az irreális szépségideált támogatja, miközben sokan önértékelési zavarokkal küzdenek. „Én szórakoztató fitnesz kihívásokra vágyom, amelyek arra motiválják az embereket, hogy többet mozogjanak és egészségesebben étkezzenek. De ez nem az. Ezzel semmi mást nem érsz el, minthogy rombolod az emberek testképét” írta egy kommentelő, akinek minden szavával egyetértünk. 

Forrás: Vice, Insider, SupChina
Nyitókép: VectorMine/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: