A lapos has és a jó emésztés titka: a nauli légzés

A tradicionális indiai légzőgyakorlat, amelyet a jógában előszeretettel alkalmaznak, segítségedre lehet számos betegség megelőzésében és nem mellesleg feszes hasizmokat is eredményez.

Modern életvitelünknek köszönhetően szervezetünk rengeteg toxikus anyaggal lép kapcsolatba. Ezt orvosolva a jóga számos tisztító gyakorlatot tanít, amelyek fizikai, energetikai és lelki megújulást ígérnek. Az egyik legismertebb tisztító eljárás a satkarma, ami annyit jelent „hat cselekedet”: a Neti: az orrjáratok átmosása sós vízzel, Dhauti: az emésztőszervrendszer tisztítása sós víz ivásával, Baszti: a beöntés különböző változatai, Kapálabháti: a légzőrendszer tisztítása erőteljes fújtató légzéssel, Trátaka: a szemek és az érzékek tisztítása koncentrációval. Illetve a Nauli, amit most tüzetesebben is szemügyre veszünk, és ami az alhasi szervek tisztítását jelenti.

Minden izomnak naponta egyszer mozognia kell

A jógának egy szabálya kimondja, hogy minden izmot naponta legalább egyszer meg kell mozgatni a szabad energiaáramlás érdekében. Mert ha nem, akár az állóvíz, elposhad és szennyezetté válik a szervezet, ami különböző betegségek megjelenéséhez vezet. A nauli során a hasizmokat mozgatjuk meg, ami egy belső masszázs az emésztőrendszernek és az alhasi szerveknek. Így felébresztjük az „emésztés tüzét”, ezzel pedig beindítjuk az anyagcserét és az immunrendszer működését.

A nauli előnyei:

1. Csökkenti a gyomorégést

Gyomorégést egyes élelmiszerek, a stressz vagy akár a túlsúly is okozhat. Ilyenkor a gyomor savas tartalma visszaáramlik a nyelőcsőbe és irritálja a nyálkahártyát. A legtöbbször azonban a gyomor és nyelőcső határán elhelyezkedő záróizom gyengesége áll a háttérben. Folyamatban lévő kutatások azt bizonyítják, hogy a naulihoz hasonló gyakorlatok rendszeres végzése képes megerősíteni ezt a záróizmot, ezzel pedig megelőzhető a reflux kialakulása.

2. Csökkenti a menstruációs panaszokat

A vákuumszerű mozgás hatására a vér a női szervekhez áramlik, így egy kellemes, masszázshoz hasonló érzésben lehet részünk, ami csökkenheti a PMS tüneteit. Fontos azonban, hogy a nauli légzés a vérzés megkezdődését követően nem ajánlott a menstruációs időszakban. Mivel megemeli kissé a belső szerveket a gyakorlat, ezért extrém helyzetekben akár veszélyes is lehet, ha a vér nem a megszokott irányba tud távozni. Ez persze ritkán fordul elő átlagos gyakorlás mellett, de mindenképp érdemes pihenőnapokat tartani a hónap azon időszakában.

3. Növeli a termékenységet

Évszázadok óta alkalmaznak a nők termékenységi masszázst a gyorsabb teherbeesés érdekében. Ugyanezen az elven működik a nauli is. Jobbá válik a szaporítószervek vérellátása, ezáltal pedig növekszik a termékenység. Ugyanakkor kissé ellentmondásos módon a nauli egészségessé és termékennyé teszi a szerveket egy jövőbeli várandóssághoz, viszont a próbálkozás idején pont ellentétes hatást vált ki, igazi „antibébi ászana”. Ezért a fogantatás és terhesség során semmiképp ne alkalmazd!

4. Stimulálja az emésztést és tisztítja a májat

Amint kitartóan gyakorolni kezded a naulit, búcsút mondhatsz a székrekedésnek és a lassú emésztésnek. Emellett a máj munkáját is támogatja a rendszeres belső masszázs.

5. Feszesíti a hasizmokat

Ki ne szeretne feszes és lapos hasat? A nauli légzéstechnika felér egy hasizom edzéssel, erősíti és tonizálja a belső hasizmokat és a core izmokat. A rengeteg pozitív hatása mellett csak plusz pont, hogy a vágyott alak elérésében is a segítségünkre van.

Hogyan és mikor?

A naulit mindig éhgyomorral végezzük. Ezért a legjobb, ha reggel ébredés és mosdóhasználat után gyakorlod. Ez egy előrehaladottabb mozgásforma, ami nem fog az első pillanattól sikerülni. Kitartás és gyakorlás kell az elsajátításához. Ha kezdetben nagyon nehéznek érzed, érdemes a Uddiyana Bandha-val kezdeni, ami a nauli egy könnyített verziója. Nem kell megijedned, a has vákuumos beszippantása igencsak furcsa látvány, de mindenképp megéri kísérletezni vele.

Kövesd a következő lépéseket:

  1. Helyezkedj el csípőszéles terpeszben, majd hajlítsd be a térdeid. Tedd a kezeid a combjaidra és vegyél egy mély levegőt.
  2. Lélegezz ki erőteljesen, utána pedig tartsd bent a levegőt és szippantsd be a hasad, ezzel egy vákuumot előidézve.
  3. Tartsd néhány másodpercig beszívva a hasad, majd engedd ki. Ismételd meg néhányszor ezt a ki-be mozgást anélkül, hogy lélegeznél.
  4. Néhány kör után növeld a sebességet és mozgasd ritmusosan ki-be a hasad.
  5. Ha ezt sikerült elérned, próbáld meg a mozdulatot egyszerre csak az egyik oldaladon kivitelezni. Aztán a másik oldalon.
  6. Végül találd meg a ritmust, ahogyan jobbról balra tudod gördíteni a mozdulatot.
  7. Lélegezz ki.

Íme egy kis segítség:

Nyitókép: knape/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: