A legjobb dolog, amit a kánikulában tehetsz: végy egy forró zuhanyt

Nyáron a hideg helyett inkább forró zuhannyal frissítsd fel magad! Hidd el, csak elsőre hangzik rosszul, mert egyébként briliáns a hatása!

Most, hogy a hőmérő higanyszála egyre gyakrabban 30 °C fölé kúszik, nagy figyelmet kapnak a lenge nyári ruhák, a hűsítő italok és természetesen a hideg vízben is szívesen csobbanunk egyet. Bármennyire is furán hangzik, nem árt néha egy kis meleg vizes tusolásra is benevezni, mert ennek is számos jótékony hatása van. Igen, a melegben is.

A hideg zuhany egészségügyi előnyei dióhéjban

Még mielőtt rátérnénk a meleg víz jótékony hatásaira, lássuk, mi mindenben segít egy gyors hideg zuhany! Reggel kifejezetten jó választás, hiszen fokozza az éberséget és a közérzetre is pozitív hatást gyakorol, de itt még közel sincs vége a sornak:

1. Testmozgás után regenerál

Az élsportolók egy-egy kiadós edzés után jeges vízben szoktak megmártózni. Hogy miért? Ezzel elősegítik a test és az izmok regenerálódását. Egy 2018-as kutatás bebizonyította, hogy a hideg vizes merülés, valamint a krioszauna (hidegterápia = extrém hideg szauna) az egyik legjobb módszer a szervezetben fellépő gyulladások és az izomfáradtság csökkentésére is.

2. Viszketés ellen hideg víz

Az érzékeny bőrtípusú embereknek gyakran okoz kellemetlenséget a viszketés. Ilyenkor érdemes a forró helyett hideg vízzel tusolni, ugyanis az alacsony hőmérséklet lehűti a bőrt és enyhíti a gyulladást és a viszkető érzést. Ha éppen nincs lehetőséged a fürdésre, akkor hasonlóan nagy segítséget nyújthat egy jeges pakolás is!

3. Erősíti az immunrendszert

A szakértők szerint a hideg vizes zuhany hatására csekély mennyiségű stresszhormon szabadul fel a szervezetben, amely elősegíti a szervezet ellenállóképességének növelését. Ezt kutatásokkal is alátámasztották: egy holland felmérésben a résztvevők zuhanyzási szokásait vizsgálták három hónapon keresztül, az egyik csoportnak minden zuhanyzás végén 30-90 másodpercig kellett a hideg víz alatt állnia. Ennél a csoportnál az elkövetkező időszakban közel 30 százalékkal csökkent a munkahelyi hiányzások száma. Fontos megjegyezni, hogy a hideg vizes fürdő nem nyújt megoldást, ha a betegség már utolért: ebben az esetben érdemes kerülni, amíg nem javul az állapotod.

A forró zuhany egyik szuperképessége: lehűt a nyári forróságban

Ha száraz a bőröd és hajlamos vagy az akné kialakulására, akkor inkább mellőzd a forró zuhanyt. Viszont ha alapvetően nem problémás a bőröd, akkor kifejezetten jót tehet néha a meleg vizes permet.

1. Ellazítja az izmokat

A szakértők szerint a testmozgás előtt meleg, utána pedig hideg vizes zuhanyt érdemes venni. A magas hőmérséklet hatására az izmok ellazulnak, ami csökkenti az izomláz és az izomkárosodás kialakulásának esélyét.

2. Enyhíti a légzőszervi betegségek tüneteit

Egy kiadós, meleg vizes zuhany kiváló módja az orrdugulás enyhítésének. A torokban, illetve az orrban felgyülemlett váladék a meleg pára hatására fellazul és megtisztulnak a légutak. Amennyiben krónikus tüdőbetegségben – hörghurut, cisztás fibrózis, asztma – szenvedsz, úgy nem érdemes sok időt a forró zuhany alatt töltened. A  levegő páratartalmának emelkedése ugyanis súlyosbíthatja a betegség tüneteit.

3. Nincs több nyugtalan éjszaka

Kutatásokkal is bizonyították, hogy azok, akik lefekvés előtt (nagyjából 90 perccel) egy 20 perces meleg vizes fürdőt vagy zuhanyt vesznek, éjszaka nyugodtabban alszanak. Pozitívan befolyásolja a szervezet cirkadián ritmusát, így könnyebben és gyorsabban merülhetsz álomba, ráadásul az alvás minőségét is javítja. Röviden: az esti forró fürdő véget vet az álmatlan éjszakáknak.

4. A legjobb módja, hogy lehűtsd magad a nyári forróságban

Elsőre talán ostobaságnak tűnhet a forróság ellen egy még melegebb zuhannyal védekezni, pedig ez a legjobb módja annak, hogy egy kicsit enyhítsd a kánikula okozta kellemetlenségeket. A meleg víz megnöveli a bőr hőmérsékletét, így a környezeté kevésbé fog forrónak tűnni. Hideg víz esetén a tusolás közben felfrissülsz, de mivel a bőröd hőmérséklete csökkent, ezért utána a levegőt még melegebbnek érzed majd. Emellett a véráramlás sebessége is lelassul és a szervezeted nem bocsát ki annyi hőt és a szervezet belső hőmérséklete magas marad.

Nyitókép: Omar Osman/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk:

Legnépszerűbb cikkek: