A magány és az egyedüllét fogalma kéz a kézben jár, de nem szabad összetévesztened őket!

Gyakran használjuk szinonimaként az alábbiakat: magányos vagyok, egyedül érzem magam - pedig a két kifejezés nem ugyanazt jelenti. Az egyik ugyanis egy olyan múló állapotot jelent, amit ha elnyomsz, könnyedén a másik, tartós állapottá válhat.

A koronavírus-járvány miatt bevezetett karantén alatt sokan voltak magányosak, ami (bármennyire is ijesztőnek hangzik) valójában egy teljesen természetes és kezelhető élethelyzet: a titok mindössze annyi, hogy nem szabad összekeverned azzal, amikor teljesen egyedül érzed magad – ugyanis az utóbbi esetében már jóval több önreflexióra van szükséged. Amikor magányos vagy, akkor arra vágysz, hogy kapcsolódhass valakihez (például a partneredhez), azonban ő nem nyitott erre vagy pedig nincs a közeledben senki, akihez kötődhetnél. Szakértők szerint a magánytól való félelem gyökereit a csecsemőkorunkban kell keresni: ha sírtunk és senki nem volt ott mellettünk, akár meg is halhattunk – így rengetegen akadnak olyanok, akik ezt az érzést összekötik a halálfélelemmel. Aztán amíg felnőtté válunk, számos olyan technikát elsajátítunk, amivel elnyomhatjuk ezeket a negatív érzéseket:

  • Bemagyarázzuk maguknak, hogy mi tehetünk arról, ha nem kapjuk mert azt a figyelmet, amire szükségünk van, mert nem érdemeljük meg: nem vagyunk elég jók hozzá. Ezzel egyfajta kontrollt gyakorlunk az érzéseink felett, hiszen meg leszünk győződve arról, hogy ha megváltozunk, akkor végre törődni fognak velünk és elkerülhetjük a fájdalmat.
  • Evésbe, alkoholba vagy egyéb káros szokásokba fojtjuk a bánatunkat: ilyen például a TV-, és sorozatfüggés is.
  • Megpróbáljuk kizsarolni a szeretetet a családunktól vagy a párunktól haraggal, engedelmességgel, esetleg azzal, hogy túlzásba menően megpróbálunk mindent jól, tökéletesen csinálni.

Ezek a viselkedési minták azonban egytől egyik károsak: végül ugyanúgy ürességet érzel majd, akármelyik túlélési módot is próbálod bevetni. Ha pedig teljesen elhagyod magad (köszönhetően a fentebb felsoroltaknak), akkor idővel belesüllyedsz az egyedüllétbe – mintha csak lebegnél az űrben védőháló nélkül. A pszichológusok azt tanácsolják, hogy akármennyire is rémisztő a gondolat, tölts el egy kis időt a magányoddal és próbáld meghallani, mit akar tanítani neked!

  • Bár a magányt a külső tényezők és az emberek is befolyásolják, te hagytad cserben önmagadat, ezért az egyedüllét érzését csakis a saját számládra írhatod fel.
  • Ha magányos vagy valaki mellett, az azért fordulhat elő, mert az egyikőtök (vagy akár mindkettőtök) elzárkózott a kötődés elől. Ha azt látod, hogy te mindent megtettél azért, hogy kapcsolatot teremthess a másikkal, de még mindig magányos vagy, akkor a gond a partnereddel van. Ebben az esetben vagy megpróbálsz nyitott lenni aziránt, hogy megértsd, mi a problémája, vagy el kell őt engedned a saját érdekedben – nem maradhatsz vele azért, hogy büntethesd ezért.
  • Meg kell tanulnod, hogy ezeket a negatív érzéseket nemcsak valaki más, hanem te is elűzheted azáltal, ha törődő, együttérző és szeretetteljes kapcsolatot alakítasz ki önmagaddal: így könnyedén búcsút mondhatsz a magányos pillanatoknak, így nem tapasztalod meg az egyedüllétet sem.

Forrás: mindbodygreen
Nyitókép: Oliver Rossi/Getty Images

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: