A magas érzelmi intelligenciájú emberek 7 szabálya, amit beszélgetés közben alkalmaznak

A kommunikációban, akárcsak az élet más területein, fontos a tudatosság. A sikeres beszélgetés jórészt a szavakon túl történik. A társalgás hossza, a gesztusok és az érzelmi töltet egyaránt befolyásolja egy beszélgetés sikeres kimenetelét.

A kommunikáció és az érzelmi intelligencia szoros kapcsolatban áll egymással. Ráadásul mindkettő fejleszthető, akárcsak a többi képességünk. Legyen szó szakmai vagy magánéleti célkitűzéseinkről, az alábbi hét kulcsfontosságú szabály gördülékenyebbé teszi a céljainkhoz vezető utat. A hét szabály: a célok, a figyelem, a válaszok, a tervezés, az érzelmek, a nonverbális kommunikáció és az összegzés. Vegyük végig, mit is jelentenek ezek.

1. Célok: gondolkodj előre az ideális eredményről

Akár bevalljuk magunknak, akár nem, valahányszor beszélgetést kezdeményezünk, célunk van vele. Ez lehet érzelmi cél, például azt szeretném, hogy a barátnőm jobban érezze magát, miután beszélgettünk. Vagy lehet stratégiai cél, amikor azt szeretném, hogy az egyik alkalmazottam szembenézzen az új kihívásokkal. Természetesen a célnak számos fajtája lehet. Az érzelmileg intelligens emberek tudják, hogy milyen értékes végiggondolni a célokat annak érdekében, hogy ne csak sodródjanak az árral, hanem aktív részesei legyenek a döntéseknek és a beszélgetések végkimenetelének.

2. Figyelem: maradj koncentrált

Manapság minden és mindenki a figyelmünkért versenyzik. Ha ehhez hozzávesszük a tényt, hogy az elmúlt másfél évben folyamatos figyelemelterelésben voltunk a ránk zúduló hírektől és a veszélyhelyzettől, akkor egyfajta kognitív károsodásról is beszélhetünk, amin mindannyian, többé vagy kevésbé, de keresztülmentünk. A magas érzelmi intelligenciájú emberek felismerik, hogy nehezükre esik mostanság összpontosítani. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a beszélgetések legyenek rövid idejűek és fókuszáltak, a társalgás ideje alatt pedig szűrjünk ki minden zavaró tényezőt: tegyük félre a telefont, csukjuk be a laptopot, kapcsoljuk ki a zenét. Kerüljük a multitaskingot, és alakítsuk ki úgy a környezetünket, hogy az kedvezzen a négyszemközti beszélgetéseknek.

3. Válaszok: gondold át alaposan, milyen benyomást teszel a partneredre

A megfelelő kommunikáció elengedhetetlen az élet szinte valamennyi területén. Ennek az egyik alappillére pedig nem más, mint a tükrözés. A beszéddel és kommunikációval foglalkozó szakemberek egyetértenek abban, hogy nem az számít, mit mondunk, hanem az, hogyan mondjuk. Az érzelmileg intelligens emberek képesek megfigyelni és megtanulni azt, hogy beszélgető partnerük milyen nonverbális kommunikációt használ. Ez nem azt jelenti, hogy át kell vennünk tőle a hangtónusát, a gesztusait vagy a gyakran használt szófordulatait. Csupán arról van szó, hogyha sikerül néhány elemet elsajátítanunk az ő viselkedéséből, akkor egy sokkal kellemesebb légkört alakíthatunk ki, ami hasznunkra válhat egy üzleti megbeszélésnél vagy egy egyszerű vásárlás során is.

4. Tervezés: figyelj a beszélgetés szerkezetére, időzítésére, ütemére és hosszára

Íme, egy kérdés, amire nincs két egyforma válasz: mennyi ideig tartson egy beszélgetés? Nemrég egy közel ezer fős csoportban vizsgálták azt, hogy a résztvevők mit gondolnak, az adott társalgás túl hosszú, túl rövid vagy megfelelő időtartamú volt. Az eredmény meglepő volt. A résztvevők mindössze két százaléka szerint volt ideális a beszélgetés hossza. A magas érzelmi intelligenciájú emberekre jellemző, hogy igyekeznek kevesebbet megszólalni, és teret adni másoknak is, hogy szóhoz jussanak. Ezt úgy érhetjük el mi is, ha legalább annyira odafigyelünk a beszélgetés időzítésére és hosszára, mint magára a mondanivalóra.

5. Érzelmek: legyél tisztában velük és fordítsd a javadra

Aki érzelmileg intelligens, tudatában van annak, hogy az érzelmek befolyásolják a kommunikációt. Ez nem azt jelenti, hogy az érzelmeket ki kell iktatni a beszélgetésekből, vagy hogy mindig elfogadónak és megértőnek kell lennünk. A lényeg az, hogy tudatában legyünk az adott érzelemnek – legyen az izgatottság, félelem, öröm – átvegyük felette az irányítást, és átgondoljuk, hogyan tudjuk a hasznunkra fordítani. Például lehet, hogy az izgatottságunkkal más emberek figyelmét is képesek vagyunk felhívni arra a dologra, ami ennyire lelkesít minket. Esetleg egy másik ember izgatottsága arra ösztönözhet minket, hogy hamarabb jussunk megállapodásra, vagy hogy jobban kijöjjünk egymással.

6. Nonverbális kommunikáció: mi történik a szavakon túl?

A kommunikáció nagy része nem a kimondott szavakból áll. A verbális kommunikáció mindössze 7 százalékot tesz ki egy teljes beszélgetésből. Az arckifejezések, amik jól tükrözik az érzelmeket és a ki nem mondott gondolatokat, a testbeszéd és a szemkontaktus olyan üzeneteket közvetítenek, amik összhangban vagy teljes ellentmondásban állnak a szavakkal.

7. Összegzés: mire szeretnéd, hogy a partnered emlékezzen?

A jó beszélgetések a szakértők szerint valamiféle összegzéssel és egy jövőre vonatkozó ígérettel végződnek. Mindemellett fontos az is, hogy pozitív érzelmekkel töltsük meg a társalgás befejezését. „Nagyon jól éreztem magam. Remélem, hogy holnap felhívhatlak.” „Úgy érzem, hogy közös nevezőre jutottunk, beszéljünk meg később a továbbiakat.” Fejezzük ki a hálánkat mindig valami vitathatatlanért, ne pedig valami vitathatóért. Az érzelmileg intelligens emberek minden beszélgetés vége felé igyekeznek találni valamit, amiért köszönetet mondhatnak és partnerükben is felébreszthetik a hála érzését.

Habár ezek a szabályok gördülékenyebbé és sikeresebbé teszik a beszélgetéseket, ritka, hogy valaki minden helyzetben képes legyen egyszerre alkalmazni őket. Azonban ha már néhányat megjegyzünk közülük, a tudatalattink azon fog dolgozni, hogy a társalgások a helyes irányban haladjanak és a kívánt eredményre vezessenek.

Forrás: inc.com
Nyitókép: Shvets Production/Pexels

Ha tetszett a cikkünk, ezeket is ajánljuk neked:

Legnépszerűbb cikkek: