A magas szabászat mesteri megnyilvánulása Párizsban

A divatvilág krémje múlt héten Párizsba tette át székhelyét, hogy a men's fashion week után részt vegyenek a Vogue éves nagyszabású eseményén, a Vogue Worldön, majd a helyszínen tekinthessék meg a legnagyobb tervezők őszi haute couture kollekcióit.

Az idei őszi-téli haute couture kreációkat felvonultató bemutatók a párizsi olimpia okán a szokottnál hamarabb kerültek megrendezésre, így nemcsak a sport hanem a divatrajongók éleslátó szemei is mind a francia fővárosra szegeződtek, ahol a legnagyobb divatházak tettek ismét tanúbizonyságot a haute couture relevanciájáról és szükségességéről egyaránt.

Schiaparelli

Nem kissebb divatház indította útjára az idei haute couture fashion weeket, mint a Schiaparelli. Daniel Roseberry pedig most is tartotta magát ahhoz az elvéhez, hogy egy olyan kollekciót álmodjon meg, melyről hónapok múltán is beszélni fogunk. A tervező „Phoenix” fantázianevet viselő gyűjteményét ezúttal Ernest Hemingway művészi metamorfózisa inspirálta. Ahogy belemerülünk ebbe a kollekcióba, persze azt is felfedezzük, hogyan őrzik meg és pezsdítik fel Elsa Schiaparelli örökségét minden egyes darabban, ezzel is tükrözve a főnix azon mitikus képességét, ahogy hamvaiból újjászületik. A sziluettek Hemingway írásmódjához illeszkedve merészek, a technikák aprólékosak, és minden részletet úgy alakítottak ki, hogy érzelmeket váltsanak ki. Egyszerre intenzívek, mégis visszafogottak. A Schiaparelli most háromdimenziós tollakkal, bársony tüskékkel, mesés sziluettekkel és formabontó szabászati megoldásokkal definiálta újra és erősítette, hogy mit is jelent a haute couture.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Schiaparelli (@schiaparelli) által megosztott bejegyzés

Christian Dior

Tavaly már megjelent az ókori kultúra divatra gyakorolt inspirációja a kifutókon, mely eszmét most Maria Grazia Chiuri legújabb, Diornak tervezett kollekciójában is formába öntötte. A sziluettek egy része az ókori görög nők atletizmusát hangsúlyozta, miközben az arany használatának köszönhetően a bizánci ihletés is megfigyelhetővé vált. Előbbivel Chuiri nem titkoltan reflektált a közelgő párizsi olimpia játékokra és a női atlétákat kívánta megünnepeli. Természetesen utóbbi inkább csak mint szellem rajzolódott ki, hiszen couture kollekció révén a funkcionalitás nem kaphatott szerepet. A redők, drapériák és strukturált ruhadarabok ugyanis tükrözik az atléták dinamikus mozgását és erejét. A selyemruhák, moiré jacquard szoknyák és fémesen csillogó topok inkább dekoratívak, mint funkcionálisak, azonban a részletekben mégis asszociálni engednek minket a sport energiájára.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Dior Official (@dior) által megosztott bejegyzés

Thom Browne

A minimalista anyaghasználatnak köszönhetően alkotott igazi csodát Thom Browne, hiszen kollekciójában a muszlin kapta a főszerepet, melynek sokoldalúsága talán még sosem mutatkozott meg ennyire a kifutón. A designer összesen hat különböző különböző súlyú muszlint használt, minden technikához a legmegfelelőbbet választva: könnyűt a rojtokhoz, tweedbe szőttet a rétegekhez, nehezet a kabátokhoz, sőt a kötött kardigánokon is ezt a couture-ben inkább csak modellezéshez alkalmazott textilt alkalmazta. Ahogy a Diornál, úgy nála is megjelent az ókori ihletés, hiszen a színek – vagy talán éppen azok meglepően jól működő hiánya – a márványszobrokra emlékeztetett minket. A kifutón kevés árnyalat bontakozott ki. A hihetetlen odafigyeléssel felépített egységet csak itt-ott törte meg az ezüst, az arany és a bronz ragyogása, mely szintén az olimpikonok előtti főhajtásnak volt betudható.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Thom Browne (@thombrowne) által megosztott bejegyzés

Chanel

A Chanel őszi couture kollekciójában már-már visszatért az elegancia és kecsesség, amely az elmúlt években a zseniális Karl Lagerfeld halálával egyidőben kissé feledésbe merült. Az olyan aprólékos részletek, mint a finom hímzések, a luxus szövetek használata, a láthatóan gondos kézművesség mind emlékeztetett minket márka kiválóság iránti elkötelezettségére, a türelem és a precizitás szépségének ünneplésére. A gyűjtemény a Chanel történetét, sőt történelmét mesélte el nekünk. Az éteri sziluetteknek és az erőt sugárzó szabásoknak köszönhetően megbizonyosodhattunk arról is, hogy az igazi elegancia sosem halványul el.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

CHANEL (@chanelofficial) által megosztott bejegyzés

Giorgio Armani Privé

Klasszikus, elegáns és mégis modern volt Giorgio Armani Privé kollekciója. A hamarosan kilencvenedik születésnapját ünneplő olasz designer legújabb gyűjteménye a kortárs divat zűrzavarában kiáltott békéért és nyugalomért. Talán éppen ezért a bölcsesség, a tisztaság és a szeretet időtlen szimbólumaként tette meg kifutójának főszereplőivé a gyöngyöket is. Azok ugyanis csendes üzeneteket közvetítettek a harmóniáról és az intimitásról szóló vágyakról. Természetesen a brand szinte védjegyéül szolgáló határozott vonalak, a kényelem előtérbe helyezése is megjelent, de egészen más felhangot kapott. Az Armani kollekciójának üzenetét a színek használatával is megerősítette. A halvány pezsgőt, a lágy ezüstöt, a fémes szürkét és az emelkedett aranyt csak a fekete sötétsége törte meg, mely így egyszerre adott kontrasztot és foglalta keretbe a gyűjteményt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Giorgio Armani (@giorgioarmani) által megosztott bejegyzés

Balenciaga

Demna negyedik haute couture kollekcióját prezentálta Párizsban a Balenciaga égisze alatt, és látszólag a márka alapítójának páratlan maximalizmusával szembe menve alkotta meg azt. Azonban, mint tudjuk, a látszat néha csal. Ez pedig most a Balenciaga gyűjteményére is igaz, hiszen a fiatal designer számtalan elemet értelmezett újjá az általa igazgatott brand archívumából. Így átvette a couturier 3/4-es ujjait, sziluettjeit és bonyolult fejfedőit, ám ahelyett, hogy nemes szöveteket használt volna, saját anyagaihoz fordult: így jelent meg a kifutón a  farmer, bőr és a szatén is. Ezzel pedig igazán érdekes fúziót hozott létre a múlt és a jelen között, mely még a jövőbe is kitekintett, hiszen darabjaival továbbra is prezentálta a fogyasztói társadalom túlzásai miatt előttünk álló kihívások elleni lázadását.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Balenciaga (@balenciaga) által megosztott bejegyzés

Elie Saab

A divathét alatt arra is lehetőségünk nyílt, hogy bepillantást nyerjünk Elie Saab alkotói elméjének misztériumába és csodájába, ahol minden darab a pompa, a titokzatosság és az időtlen elegancia meséjét mondta el. A kollekció kezdeti fázisa egy fekete színskálán bontakozott ki, majd fokozatosan mély rubin- és smaragdzöld árnyalatokba merült. Ezt a fokozatosságot karcsú sziluettek és hajlékony formák  jellemezték, amelyeket ritkás hímzések, toll- és virág-applikációk tettek varázslatossá. A redőzés, a ráncolás és a fátyolszerű csipkék rétegeinek összjátéka igazi gótikus pompát adott a gyűjteménynek, mely ellentétben állt a Saab kreációit jellemző istennői ragyogással. A tervező most a nőiesség titokzatos, extravagáns oldalára kalauzolt el minket. Egy olyan égi tánc volt ez, amely túlmutat az időn és a trendeken.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

ELIE SAAB (@eliesaabworld) által megosztott bejegyzés

Robert Wun

Robert Wun Time fantázianévre keresztelt kollekciójával ünnepelte márkája fennállásának tizedik évfordulóját. A tervezői fázis kezdetekor arra a kérdésre kereste a választ, hogy mit jelent számára az idő, és ennek adott formát kreációiban. Az idő múlásának fogalmát pedig legjobban az évszakok váltakozásával tudta prezentálni kifutóján, így darabjai mind azok ihletésére jöttek létre. A show utolsó négy lookja a bőrt, a húst, a csontokat és a lelket képviselte, ezzel mind fizikailag, mind spirituálisan lebontva a tematikát. Az egyszerre elgondolkodtató és ámulatba ejtő gyűjtemény kreációi mind bizonyították Wun nagyszerűségét.

Nyitókép: Thom Browne Facebook

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:

Tedd meg a befizetéseidet, mi pedig megnöveljük a nyerési esélyeidet maximum 275 000 forintig. (x)