Elérkeztünk a divathetek utolsó állomásához, hiszen a Paris Fashion Weeken bemutatásra kerültek az őszi-téli szezon trendjeit meghatározó utolsó kollekciók is.
New York, London és Milano után Párizsban mutatták be legfrissebb kollekcióikat a divat igazi nagyágyúi. A Dior meghökkentett, az Elie Saab lenyűgözött, miközben a Balenciaga ismét gondolkodásra késztetett minket. Nézzük, ki milyen koncepció mentén álmodta meg 2024-2025-ös őszi-téli divatot.
Dior
Maria Grazia Chiuri ezúttal a Dior egy igencsak hosszú fejezetéhez nyúlt vissza inspirációért a 2024-2025-ös őszi-téli kollekciójának megtervezésekor. A designer ugyanis a brandnél a harminc éven át a kreatív igazgatói posztot betöltő Marc Bohan Dior-éráját értelmezte újra. Azonban Bohan hatása leginkább csak a gyűjtemény színeiben mutatkozott meg, a szabásvonalak inkább Yves Saint Laurent, a márkánál eltöltött rövid időszakára engednek minket asszociálni. Azt viszont, hogy honnan jött Chiurinak az ötlet, hogy leopárdmintás darabokat és óriási feliratokkal printelt kreációkat küldjön kifutóra, a bemutató óta találgatja a divatvilág. Ugyanis a Dior kifutóján olyan történt, ami Phillip Plein esetében teljesen természetes, viszont egy ilyen, divattörténelmileg kimagasló márka esetében kérdéseket vet fel. Egy biztos, ezeknek köszönhetően tuti mindenki emlékszik majd erre a kollekcióra.
Saint Laurent
Anthony Vaccarello legfrissebb Saint Laurent-kollekciója egy kiáltvány a nőkért és a nőiségért, mely egyszerre prezentálja a szépség múlandóságát és az élet állandó körforgását is. Első ránézésre furcsának hatnak, hogy a designer szinte kivétel nélkül csak áttetsző textilekből álmodta meg gyűjteményét, viszont ha a színfalak mögé nézünk és látunk, hamar rájöhetünk arra, hogy Vaccarello ezzel a merésznek tűnő húzással éppen ezeket az anyagokat kívánja ünnepelni. Kreációi tökéletesen követik a test vonalát és annak ellenére sem válnak közönségessé, hogy nem sejtetik, hanem láttatni engedik a viselőjének idomait. Ez a tervező zsenialitásának köszönhető, hiszen mind a színekkel, mind a sziluettekkel, illetve az apró részletességgel kitalált és megmunkált kiegészítőkkel is tökéletes kontrasztot adott darabjai merészségének.
Givenchy
A Givenchy Audrey Hepburn ihletésével álmodta meg az elegancia újjászületését Párizsban bemutatott kollekciójával. A francia luxusmárka a színekben és a sziluettekben is egyszerre törekedett az időtállóságra. A gyűjtemény gerincét a fekete örök klasszikus mivolta adta, melyet tökéletes érzékkel, csak itt-ott tört meg az ezüst ragyogása, a zöld üdesége vagy éppen a piros vibrálása. A szabásvonalakat illetően ugyanúgy megjelentek a már-már férfias ruházatra emlékeztető, oversize vonalak, mint a nőies, karcsúsított és a test szépségét kiemelő megoldások is. A Givenchy 2024-2025-ös őszi-téli kollekciójában úgy reflektált a divat jövőjére, hogy maradéktalanul tartotta tiszteletben a márka örökségét.
Schiaparelli
„Spirit of Schiap” fantázianévre keresztelt kollekciójával, mint azt a név is sejteti, a divatház alapító tervezőjének szellemét kívánta megidézni a kifutón Daniel Roseberry. A gyűjtemény tehát, senkit nem meglepve, a klasszikus darabok modern köntösbe való átültetésére törekedett, melyre azt kell mondanunk, Roseberry idén is tökéletesen elvégezte a saját magának kiadott feladatot. A kollekció minden eleme hihetetlen részletgazdagságról árulkodik, a ready-to-wearen keresztül tiszteleg a couture előtt, miközben teljesen hordható és a ruhatárba hosszú éveken át kihasználható darabokat tartalmaz. A funkció és a fantázia tökéletes fúziója elevenedett meg tehát a Schiaparelli párizsi kifutóján.
Vetements
A Vetementstől megszokhattuk, és szinte már el is várjuk, hogy extravagáns kollekciójukon keresztül tegyenek tanúbizonyságot különleges látásmódjukról. Guram Gvasalia pedig idén is bizonyította, hogy ezek a kritériumok számára még mindig nem magasak, hiszen a Párizsban bemutatott kollekció ismét egyszerre hökkentett meg és gondolkodtatott el minket. Természetesen náluk a hangsúly nem a klasszikus eleganciára és nem is a jövőbe való kitekintésre került, inkább a jelenre reflektált. A kilencven lookból álló bemutatón sosem tudtuk, mi lehet a következő lépés. A oversize-tól is oversize-abb együtteseket viselő modelleket szoknyába bújt férfiak, egyszerű, de mégis hangsúlyos estélyik vagy éppen megszámlálhatatlan mennyiségű plüssmaciból összevarrt kabátok követték. A Vetements ezzel a különleges gyűjteménnyel emlékeztetett a divat sokszínűségére és arra, hogy az öltözködés legfontosabb eleme mindig az önkifejezés marad.
Hermés
A Givenchy-hez hasonlóan a Hermésnél az időtlen eleganciára került a fókusz és egy, a kifinomultságot minden részletében prezentáló gyűjtemény keretein belül öltött formát a luxus. A márka ismét a stílus iránti elkötelezettséget mutatta be a sötét színek és neutrális árnyalatok kontrasztjára épülő kollekciójában. Központi szerepet kapott náluk a bőr használata, melyen ezúttal semmilyen lágyabb textúrával nem állt szándékukban tompítani. A Hermés most is bizonyította, hogy a finomság és a merészség között ott a harmónia, mely mint a luxus kvintesszenciája elevenedett meg az általuk bemutatott darabok mindegyikén.
Elie Saab
A libanoni származású Elie Saab Párizsban ismét egyes részleteiben már-már a haute couture-be is beillő kollekciót mutatott be közönségének. A darabok a textúrák és a színek harmóniájával tettek tanúbizonyságot a stílus kiemelt fontosságáról. A nőies sziluettek, az olykor már eltúlzottnak mondható, de soknak mégsem ható díszítések, a csillogó részletek mind-mind az eleganciát ünnepelték. Elie Saab különleges látásmódja, a szépség iránti elkötelezett rajongása és káprázatos divatérzéke pedig ismét megerősítették bennünk, hogy a kecsesség és a báj 2024-ben is fontos szerepet kap a divatban.
Balenciaga
Demna a Balenciaga számára tervezett legfrissebb kollekciójában olyan örökérvényű kérdésekre kereste a választ, mint: „Mi a luxus? Mi a divat és miért számít? Kinek csinálom, amit csinálok? Elég a divat? Egy tartalommal túltelített világban vajon elég valaha bármi? Mi az elég?”
Ezeknek a kérdéseknek a mentén született tehát meg az a kollekció, mely az esztétikát volt hivatott megjeleníteni. Demna végleg bizonyítani akarta, hogy a luxus ideje lejárt, a haute couture nem az anyagok nemességében, hanem a merészségben rejlik és hogy az öltözködés igazi esszenciáját a normák ellen való lázadás adja. A véletlenszerűség egy jól átgondolt koncepcióban született tehát újjá gyűjteményében.
Nyitókép: Dior Facebook
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- A nagybetűs divat megnyilatkozása a Milano Fashion Weeken
- Újjászültetett a múlt a London Fashion Week kifutóin
- Az időtállóság kapta a főszerepet a New York Fashion Week-en