Nem példátlan eset az, hogy egy divatház vagy tervező gyakorta fordul inspirációért a letünt korok művészetéhez vagy éppen öltözködéséhez. Főleg nem lephet ez meg minket, ha egy olyan minden értelemben vett gazdag birodalmról van szó, mint Bizánc.
Annyi mindent láttunk már a kifutókon, azonban máig lenyűgöz minket, ahogy egy-egy designer visszanyúl a múltba. Hiába ugyanaz az inspiráció, a végeredmény mégis minden esetben más. Így van ez azoknak a kollekcióknak az esetében is, melyeket Bizánc káprázatos gazdagsága ihletett. A birodalmat másként látta Alexander McQueen és másként a Dolce & Gabbana is.
Alexander McQueen
A 2010-ben tragikus hirtelenséggel elhunyt Alexander McQueen minden egyes kollekciója egy művészi kiáltvánnyal ért fel. A tervezőzseni pedig utolsó kollekciójában is tanúbizonyságot tett arról, hogy halálával a divatvilág egyik legkreatívabb elméjétől kellett búcsút vennünk. 2010-es őszi darabjainak bemutatójakor ugyan már nem élt, viszont kreációi láttán emléke azóta sem halványult el. Alexander McQueen eltökélt szándéka volt, hogy visszatér a kézművességhez és ready to wear ruháin keresztül is a magas szabászat csodáit hirdeti majd. Így a középkor ihletette kollekciójában, a Hieronymus Bosch festményei által inspirált ruhák mellett, bizánci ihletésű, ékszerekkel díszített és aranyhímzéssel ellátott hosszú ruhákat is láthattunk. A színek, a részletgazdag díszítések, a minták és az arany is mind-mind emelkedetté tették a sötét középkor által inspirált kollekciót, melyben McQueen fényt és szépséget talált.
Chanel
„Coco Chanel az új Theodora” – mondta Karl Lagerfeld, a Chanel divatház kreatív igazgatója, amikor bemutatta a bizánci császárné által ihletett 2011-es Pre-Fall kollekcióját. Tudniillik Theodora, mielőtt a Bizánci Birodalom császárnője lett, egy cirkuszi művész volt, akárcsak Chanel, aki egy kis énekesnőből lett a divat királynője. Lagerfeld ihletét egyébként Coco Chanel egyik ikonikus ékszere, a Ravenna karkötő, valamint Bizánc császári fényűzése adta. A darabok gazdagon díszítettek voltak, aranyhímzéssel, drágakövekkel és gazdag textúrákkal, amelyek a bizánci mozaikok és freskók ragyogását idézték meg.A gazdag színek, az arany kontrasztja, a színes drágakövek és a mozaikhímzések mind-mind a bizánci pompát idézték meg a párizsi kifutón. A kollekció egyes elemeit vizsgálva pedig azt is könnyen észrevehetjük, hogy nemcsak az imént említettekben, hanem egy-egy sziluettben, illetve az anyaghasználatban is felsejlett a birodalom ihletése. Legerfeld mégis modernizálta ezeket, ötvözve a Chanel klasszikus eleganciájával. Bár a ruhák történelmi ihletésűek voltak, a lookok mégis frissnek és kortársnak hatottak.
Dolce & Gabbana
A Dolce & Gabbana sokszor idéz fel kifutóján egy-egy művészeti korszakot, így nem lepett meg minket, mikor 2013-as őszi-téli kollekciójukhoz Bizánc-ihlette darabokkal rukkoltak elő. Stefano Gabbana és Dominico Dolce duóját saját bevallásuk szerint Katánia mártírhalált halt védőszentje, Szent Ágota és az ő tiszteletére emelt dóm, valamint a szicíliai templom és azok Jusztinánusz korabeli mozaikos díszítése inspirálta. A korabeli ábrázolásokon látott merev sziluettek mellett a kifutón a csillogó brokátok, a ruhák mozaikos díszítése, a súlyos arany ékszerek és a gyöngyzuhatagok is mind-mind a bizánci kultúra sajátosságait idézték meg. A kreációkon olyan neves alkotások keltek új életre, mint például a ravennai San Vitaleban látható „Theodóra császárnő és kísérete” címet viselő mozaik.
De a Dolce & Gabbana kollekciójában nemcsak a ruhák, hanem bizony a kiegészítők is fontos szerephez jutottak. A táskák, a cipők és az ékszerek mind-mind hihetetlen részletgazdagsággal kidolgozott, műalkotásnak is beillő darabok voltak. Minket már akkor is elkápráztatott, viszont voltak, akik teljesen másként gondoltak a látottakra. A glamour világától távol álló ortodox körökben az egész kollekció azt a Bizáncról hamisan kialakult nyugati sztereotípiát tükrözte, mely korántsem egyezett annak kulturális hagyatékával. Másrészről szerintük a keresztény ikonok és szimbólumok értelme teljes mértékben elveszett ebben a közegben. A modellek fülében és nyakában lógó méretes és túldíszített keresztek spirituális lényege is megszűnt. Persze, a kollekcióban sok bizánci elem nyert új értelmezést, így például az arany sem az isteni szféra szimbóluma, hanem a földi gazdagság metaforájaként jelent meg.
Valentino
A bizánci divat újjászületésének egy másik nagyszerű példája a Valentino 2016 tavaszi haute couture kollekciója volt. Maria Grazia Chiuri és Pierpaolo Piccioli tervezők elmondták, hogy a kollekcióhoz a 20. század elején Mariano Fortuny által készített bársonyköpenyekből nyerték ihletüket. A kifutón egyszerre jelentek meg a minket az ókori Róma és Görögország a mitológiai hőseire és istennőire emlékeztető kerációk, valamint a bizánci császári pompát megidéző darabok. A könnyű selymek, a mesés csipkék, a lágy muszlin és a tüll, illetve a finom hímzések és az olyan részletgazdag díszítések, mint az aranyszálas motívumok, a gyöngyök és a mozaikszerű minták Bizánc pompáját és luxusát voltak hivatottak jelképezni. Mindemellett az olyan domináns árnyalatok mint az arany, a bronz, a homokszín és a földszínek az antikvitás fényűzését és harmóniáját tükrözték.
Nyitókép: Dolce & Gabbana Twitter
Forrás: Daily Art Magazine
Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek:
- A művészet inspiráló ereje: Cristóbal Balenciaga kreációin életre keltek a festmények
- Óda a múlthoz a London Fashion Weeken
- Ez a 10 zseniális haute coutre kollekció szavak nélkül is elmondja a magas szabászat lényegét