A művészet inspiráló ereje: Cristóbal Balenciaga kreációin életre keltek a festmények

A művészetet sokszor inspirálja a divat és a legnevesebb designerek is gyakran fordulnak ihletforrásért egy-egy műalkotáshoz. Erre tökéletes példát szolgáltatott a haute couture királya, Cristóbal Balenciaga is.

Cristóbal Balenciaga (1895–1972) a divatvilág legkülönlegesebb és legtitokzatosabb alakja volt. Első ruháját mindössze 12 évesen tervezte, majd tehetségét hamar a spanyol királyi család és arisztokrácia szabójaként kamatoztatta. Meglepő viszont, hogy karrierjének ezen korai szakaszában szinte egyáltalán nem volt utalás a spanyol művészetre. A spanyol polgárháború (1936–1939) és Franco tábornok diktatúrája után Balenciaga viszont Párizsba költözött. A divat fővárosában pedig művészete és kreativitása egészen új magaslatokba szárnyalt. Coco Chanel szerint ő volt az egyetlen ruhakészítő, míg Christian Dior mindannyiuk mestereként hivatkozott rá. Balenciaga a Párizsban töltött évei alatt honvágyát kreációi segítségével fejezte ki, ekkor kezdett el spanyol művészeti utalásokat beépíteni a terveibe. Lássuk, kik és mik voltak az utánozhatatlan divattervező fő inspirációi.

El  Greco

Félretéve El Greco görög származását, a spanyol materialista festészet egyik legfőbb alakjaként vitathatatlanul óriási hatást gyakorolt Cristóbal Balenciagara. Greco egyike volt azon művészeknek, akik festményeiken a pasztell árnyalatok megbízható harmóniája helyett gyakran az élénk színek erőteljességével tette igazán egyidivé műveit. Ezek az élénk árnyalatok pedig hihetetlenül mélyen hatottak Balenciaga elméjére és képzeletére. Például, az 1596-ra datált Angyali üdvözlet című festmény, Gábriel arkangyal ruhájának élénk sárga színéből ihletet merítve, egy gyönyörű mustárszínű, selyem organzából készült, fodrozódó ujjú estélyit alkotott. Az ugyanezen a címen ismertté vált 1609-es műalkotás rózsaszínjéből pedig egy-egy, a divatház mai kollekcióiban is gyakran megjelenő, bő szabású selyem kreáció került bemutatótermébe 1962-ben.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Francisco Goya

A romantika és rokokó korszakokban alkotó Francisco José de Goya y Lucientes művei teljesen magával ragadták a designert, hiszen az a 18. és a 19. század legjelentősebb spanyol festőjeként olyan részletgazdagsággal ábrázolta festményein a szöveteket, melyre ritkán volt példa. Balenciaga pedig maga is megszálottan rajongott a hibátlan, luxus minőséget képviselő textiliákért, melyek már önmagukban is igazán elemkedetté tettek egy-egy kreációt. Goya olyan módon festett, hogy láthatóvá tette a csipke áttetszőségét, a díszítések súlyát és a tüllök könnyedségét. A 18. század végén készült festmények pedig olyannyira nagy hatást gyakoroltak a spanyol designerre, hogy az nem is egy alkalommal fordult képeihez ihletért. Mind színekben, mint a díszítőelemeket és sziluetteket tekintve igyekezett tisztelegni honfitársa előtt. Ennek egyik legékesebb példája az 1795-ben Alba hercegnőről készült porté alapján tervezett ruhája volt. A festmény modellje egy halvány színű, anyagában virágokkal ékesített ruhát viselt, melynek a derekán lévő széles, piros szalag adott kontrasztot. Egy ehhez igencsak hasonló koktélruha a designer egyik kollekciójában is fellelhető volt.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Diego Velezquez

Diego Velázquez művei szintén jelentős hatást gyakoroltak Balenciagára. Ami pedig leginkább felkeltette az érdeklődését, az a  IV. Fülöp spanyol király udvari festője által vászonra vitt ruhák, s a 20. században igencsak érdekesnek és formabontónak ható sziluettjei voltak. E darabok inspirációi alapján született meg például az Infanta fantázianevet viselő ruha is 1939-ben. Balenciaga újraértelmezte a Margit Terézia infásnő portréiról ismert formát, egy keskenyebb szoknyát és kevésbé eltúlzott sziluettet alkotva frissítette fel a múlt divatját 1939-ben.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Francisco de Zurbarán

A spanyol aranykor egyik legkiemelkedőbb művésze Velezquez kortársa és barátja, Francisco de Zurbarán volt, akit elsősorban vallási festőként ismerünk. Viszont óriási vizuális erőt és mély miszticizmust sugárzó művei, be kell vallanunk, jócskán túlmutatnak az utóbbi témán. Zubarán ugyanis festményein nagy gondot szentelt az aprólékos részletességgel megálmodott, gyakran a fantáziája által szült ruháknak is. Ez utóbbiak természetesen Balenciagat is magukkal ragadták és a méretes szoknyákat, a merev masnikat és uszályokat mind-mind átültette saját művészetébe. Mindezek mellett lenyűgözte őt, ahogyan Zurbarán a szerzeteseit fénylő elefántcsont színű ruhákban ábrázolta. Amikor Belgium királynője, Fabiola megkereste őt esküvői ruhája megtervezésével, kétségkívül utóbbiak indították el azon az úton, hogy egy máig feledhetetlen menyasszonyi ruha kerülhessen ki szalonjából.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Udvari festészet

Cristóbal Balenciaga nagyon vallásos ember volt. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy egyenesen elbűvölték a 16. és 17. századi spanyol udvari festmények. A szent ábrázolásokon megjelenő nők mélyfekete ruhái Balenciaga egyik összetéveszthetetlen védjegyévé váltak, az 1950-es években az egyszerű ruhákat különböző csavarokkal látta el, tollakkal, flitterekkel és köpenyekkel tette őket kevésbé vallásossá, ezzel egy egészen új személyiséget és teret adva nekik.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Flamenco

A spanyol kultúra egyik tagadhatatlanul fontos sajátossága a flamenco, mely természetesen nem maradt ki a tervező páratlan életművéből sem. Balenciaga több flamenco ruhához hasonló darabot készített, ám mindig hozzáadta saját személyes érintését. Az 1950-es és 1960-as években készült ruhák jellegzetes fodros flamenco szoknyái így gyakran voltak elöl nyitottak vagy rövidebbek, hátul pedig zártak vagy hosszabbak.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Bikaviadal

A bikaviadal is része volt annak a spanyol kulturális örökségnek, amelyből Balenciaga gyakran szívesen ihletet merített. Kalapjai és egyes bolerói a matadorok hagyományainak megfelelően készültek. A különbség az, hogy Balenciaga saját kreációit rojtokkal, bojtokkal és flitterekkel díszítettek voltak. A designer ezzel is elemkedettebbé kívánta tenni ennek a véres játéknak a hagyományát.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Csendélet

A spanyol csendéletfestmények gyönyörű és elegáns virágai Balenciaga ruháin is kivirágoztak. Leginkább az este viselendő kiskabátokon vagy estélyi ruháin, hímzett selyemszállal, flitterekkel és csillogó gyöngyökkel hímezve elevenítette fel a spanyol mesterek műalkotásait.

(Fotó: Daily Art Magazine)
(Fotó: Daily Art Magazine)

Nyitókép: Cristobal Balenciaga Museoa
Forrás: Daily Art Magazine

Ha tetszett a cikkünk, ezek is érdekelhetnek: